Alle reistips voor Australië op één verzamelpagina

Hallo allemaal,

Voor alle reistips voor Australië kun je terecht op www.tips4oz.com

Dit is een Nederlandse verzamelpagina met ÁLLE informatie omgezet in tips voor een meest geslaagde reis door dit prachtige land!

Uiteraard kun je al je vragen mailen naar info@tips4oz.com

Heel veel plezier!

Groetjes Pjer

Wat een totaal verkeerde kop boven deze website. ‘Alle tips’. En hoe oud is de informatie eigenlijk. Opmerkingen als ‘koop alles in Australië’ terwijl mensen dezer dagen steen en been klagen dat alles in Australië zo duur is vanwege de zwakke euro.
Dat je geen snoep en etenswaren mee zou mogen nemen klopt ook niet. We hebben zes keer keurig opgegeven dat we diverse zakken drop, pepermunt en dergelijke bij ons hadden. En voor vrienden drie halve Edammertjes. Keurig opgegeven op de lijst die je in het vliegtuig krijgt, geen probleem. Droge worst, vacuum verpakt mag ook en ga zo maar door.
Er wordt gesteld dat je in Beard Bay kunt zwemmen met zeeleeuwen. Alsof dat de enige plek is. (Wel mooi rustig want niet al te toeristisch)Tik eens in: ‘swimming with sea lions Australia’ en zie hoeveel hits je krijgt om op vele plaatsen.
Koop je spullen bij de Salvation Army wordt gesteld. En what about The Op Shop, Vincent de Paul en nog zo wat van dat soort organisaties.
Koop kampeerspullen bij Crazy Clarks etc. Onzin. Ja, voor bekers, kopjes, opbergdozen etc. Maar ga alsjeblieft naar een camping store en kies spullen uit de budget line. Dan doe je er ook langer mee.
Reserveer niets via het internet staat bij de ‘bespaartips’. En je binnenlandse vluchten dan? Wel eens van Saver tarieven gehoord bij Virgin Blue. Die zijn echt wel het eerst uitverkocht. En van grote verschillen per dag als je vroeg boekt? En wij met z’n allen hier op het forum de mensen maar aanraden om vooral vroeg (als je nog in Nederland bent) te boeken.
Er wordt steeds geschreven over het ‘camps’ boek. Dat heet gewoon Camps Australia Wide. Prima boek dat je er inderdaad zo uit hebt. Maar is wel eens opgevallen dat er geen index van plaatsnamen in zit. Dat mag nou net weer niet van Hema, wiens kaartmateriaal gebruikt wordt. Dus als iemand tegen je zegt: Je moet daar een daar heen gaan’ en je weet niet waar het ligt, zoek je je gek. Of je moet iemand vinden met een ‘echte’ Hema kaart.
Dan wordt er het nodige gezegd over slapen in je auto. Kijk wel uit, er zijn met name langs de oostkust heel veel plaatsen waar onder de ‘no camping’ borden de aanvulling staat ‘no overnighting in cars’.
Dat een 12 maanden visum een periode van een half jaar van ‘multiple entry’ heeft waarbinnen je in- en uitreizen kunt en je visum dan met 6 maanden verlengd wordt, is nieuw voor mij. Wij reisden de laatste jaren van ons verblijf in Australië op een 12-maanden tourist visa met multiple entry. Als we zorgden dat we na 51 weken Australië weer inreisden, kregen we een jaar verlenging dus verbleven we op een week na twee jaar in Australië op één visum.
Het ziektekostenverhaal en het opzeggen van je Nederlandse zorgverzekering vind ik bijzonder tricky. Is het niet zo dat aan de meeste reisverzekeringen een geldigheidsduur zit? Wij deden het anders.
We meldden ons bij aankomst bij Medicare. Op vertoon van visum en bewijs inschrijving ziektekostenverzekering in Nederland krijg je dan een bewijs van inschrijving. Vervolgens heb je medische zorg in Australië waarbij vrijwel alles wordt gedekt. Het kleine stuk ‘eigen bijdrage’ declareer je bij terugkeer in Nederland.
Mijn vrouw heeft twee (kleine) operaties ondergaan en is behandeld voor een gebroken pols. En elke keer ging ze het ziekenhuis in en na dagen weer uit zonder een cent te betalen.
En, peanuts, weet je dat bij uitschrijven uit Nederland je aow opbouw stopt :wink:
Ik raad voor alle bovenstaande zaken overigens aan ze te checken op basis van de actualiteit. Via een oproep op dit forum of bij de Australische autoriteiten!

Ik zou zeggen, noem de site ‘tips voor Australië’ en de dringende oproep willen doen aan gebruikers om dingen te checken.
Het is even ambitieus als onmogelijk om een website op te zetten met ‘Alle tips voor Australië’. Alleen het updaten is werkelijk dagwerk.
Ik laat het erbij. Heb trouwens nog lang niet de hele website gezien.
Moet zeggen dat ik wel bewondering heb voor de poging!

Bedankt voor een oplettend oog. De website is echter nog lang niet af. Uiteraard zal ik al je suggesties eens bekijken en evt waar nodig aanvullen.

In principe klopt alles wat er geschreven staat, alles is up-to-date. Ga nu al 20 jaar het land in en uit. Ben in Nederland getrouwd met een Australiër en ik geef adviezen op het gebied van Australië-reizen, ook al 20 jaar.

Maar ik ga ermee aan de slag en waar nodig vul/pas ik dit aan.

Groet

Bovendien, wilde ik even vermelden dat iedere ervaring anders is!!

Wees eens wat positiever, dat zou je sieren!

Dus realistisch is negatief? Hoe zit het dan met snoep invoeren? En Kaas? En de bordjes ‘no staying overnight in vehicles’ en vroegboekkortingen voor vluchten met Jetstar en Virgin Blue. En dat je het best alles in Australië kunt kopen? Dat deden wij in 2001 tot 2007 ook. Heb je al eens naaar het koersverloop van de euro ten opzichte van de Australische dollar gekeken over de afgelopen jaren?
Dus zeur alsjeblieft niet over positief zijn, kijk mijn andere postings maar eens na en zie hoe ik mensen op een verantwoorde manier door het land probeer te laten reizen en ze help waar dat maar kan.
Je kunt er wel 20 jaar naartoe reizen, heb je er ook net als wij 120.000 kilometer afgelegd in alle staten en territories?

Het moet mensen gewoon helpen, ook dat is mijn doel, net als dat het jouw doel is.

En ook ik ben alleen maar positief op je oplettende oog. De website is pas 1 maand oud, dus nog lang niet compleet. Ben alleen maar blij met een kritische blik, dat is het eerste wat ik zei, dus een pluim voor jou! Maar positief zijn over het idee en de originaliteit zou wel op zijn plaats zijn. Maar ook dat was alleen maar mijn mening en iedere mening is anders, dat mag.

Dus mochten er nog meer punten zijn waar je het niet over eens bent, of uitgebreider kan, dan is dat uiteraard van harte welkom. Je kan me mailen via info@tips4oz.com. Dat communiceert wat makkelijker!

Groetjes en bedankt

Ik heb de site ook even bekeken. ‘Alle’ informatie is een lastig begrip, omdat je, volgens mij, (ben het eens met Willem) nooit ‘alle’ informatie kunt geven. Om het zo actueel mogelijk te houden, is een forum juist zo’n mooi alternatief! De site is ook duidelijk nog niet klaar. Misschien kun je dat op je site zetten en mensen aanmoedigen om tips te geven?

Er staan op je site een paar aannames als de ‘enige’ waarheid. Dat zou je volgens mij beter iets kunnen nuanceren. Ik heb niet alles bekeken, maar bijvoorbeeld over kamperen: “Wel is het zo dat je voor kamperen in het bezit moet zijn van een auto.” Tijdens mijn eerste twee reizen heb ik alleen met het ov gereisd en ik kon daarbij prima kamperen. Niet overal en soms moet je wat verder lopen, maar het kan echt prima! Wel is het *handiger *om een auto te hebben, maar je hoeft niet per sé een auto te hebben.
Of, ook bij kamperen: “Tevens MOET je in het bezit zijn van de wegenkaart Camps.”. Ik heb al mijn reizen gemaakt zonder en dat ging prima. Niets ‘moet’ toch?

Bij je stukje over wwoof-en vind ik dat je de achterliggende gedachte van wwoof tekort doet. Wwoof is niet bedoeld om goedkoop door het land te reizen, maar vooral ook voor het uitwisselen van culturen en ervaringen. Ik heb heel veel gewwoofd, hard gewerkt, leuke mensen ontmoet. Maar ik ontmoette ook veel ‘hosts’ die er oprecht van baalden dat er zoveel mensen zijn die het alleen als een goedkope overnachting beschouwen en totaal niet geinteresseerd zijn in het (boeren)bedrijf. Zo zonde!

De telefoontips behoeft volgens mij ook nog wat aanvulling. Je kunt van die goedkope kaarten kopen om naar het buitenland te bellen. Nog goedkoper dan elke mobiel, dacht ik.

Tip van mij voor je site: probeer niet te pretenderen dat hier ‘alle’ informatie staat en nuanceer: “het is handig om”…ipv “MOET”.
Succes.

Beste Francine,

Bedankt voor de fijne opbouwende kritiek. We werken er met een team van 4 man aan, dus we zullen uw aanvullingen zou spoedig mogelijk verwerken. Mocht u in de toekomst ook andere dingen willen toevoegen of bent u het ergens niet mee eens, dan kunt u ons altijd mailen. Één van onze medewerkers zal u dan terug mailen (info@tips4oz.com).

Vriendelijk bedankt, we zijn er erg blij mee!

Groetjes Evy