Ik heb net n visum buro gesproken en die vertelt mij dat ik alle overnachtingen van te voren moet boeken en kunnen aantonen bij aanvraag. Wat is jullie ervaring hiermee? Ik zie t niet zitten om mijn hele reis al alle nachten te boeken eigenlijk…
Gewoon hotels in China boeken via internet op bijvoorbeeld booking.com en er op letten dat je de boekingen na het krijgen van het visum kosteloos kunt cancelen (kan meestal bij booking.com c.a.). De e-mailbevestigingen meezenden met je visumaanvraag. En als je je visum hebt gekregen de boekingen annuleren.
Ach natuurlijk! Dat ik daar niet aan gedacht heb :)… Erg bedankt!
Goeiedag,
Ik heb vorig jaar alleen de reservering van het eerste hotel (4 nachten) meegestuurd. Dit is voldoende, mits je een beschrijving maakt van je reisroute. Ik heb dit als voorbeeld gepubliceerd op mijn blog. Misschien heb je daar iets aan?: Visum china: de aanvraagprocedure | Welk visumbureau? - Reisblog.
Op deze manier bespaar je een hoop werk met het boeken en annuleren van hotels.
Greetz,
Reisbloggers
www.reisbloggers.nl
Ja dat kon toen maar is dus nu voor de gehele reisroute verplicht helaas… Misschien veranderd het nog voor volgend jaar ![]()
-
-
- Updated - - -
-
Bedankt voor de link!!!
Het is niet zo moeilijk of veel werk. Gewoon een reisroute met klein aantal plaatsen bedenken en in die plaatsen hotels boeken. En na het verkrijgen van het visum de boekingen weer annuleren. En dan ben je vrij die reisroute te doen, die je graag wilt.
Dank je! Ik zie dat je Tibet lover heet… Mag ik je wat vragen stellen over tibet?
Ja, natuurlijk mag dat … vraag maar …
Dank je wel. Ik ga dus naar China… En ik zou heel graag doorgaan naar Tibet en dan Nepal… Base camp lopen. Heb jij toevallig ook deze route eens gedaan?
Hoe staan de zaken ervoor wat Tibet betreft? Ik ben namelijk bang dat als ik nu ga plannen voor volgend jaar, dat ik misschien Tibet dan niet in mag. Hoe doe jij dat? Ik neem aan dat jij je reis ook een soort van uitgestippeld had!?
Ik ga alleen en vraag me ook af of het veilig is voor vrouwen. En of het een duur land is. Hoelang heb ik nodig voor Tibet?..
Dat zijn de vraagjes die me nu bezig houden… En als laatste is Tibet evht zo magisch mooi als ik hoop? Haha
Ik ben de afgelopen 4 jaren zeven keer naar Tibet geweest en heb daar (al) heel veel gezien. Tibet is een lastig land om heen te reizen. En daardoor ook duur. Je moet een vooraf geheel georganiseerde reis hebben en voor iedere dag een gids en voor buiten Lhasa eigen vervoer met chauffeur. Anders krijg je geen permit voor Tibet. En dan kun je Tibet dus niet in. Als je in een groep reist, dan kun je de kosten delen en dat maakt het reizen in Tibet natuurlijk goedkoper. Als je alleen gaat, zoals ik, dan is het erg duur. Je hebt natuurlijk de min of meer "standaard"reis in Tibet. Vliegen naar Lhasa, dan een paar dagen Lhasa en dan via de steden Gyantse en Shigatse via de zogenaamde Friendship Highway naar de grens met Nepal. Bij een dergelijke reis kun je ook bij Everest langs. Lopen naar Everest is overigens niet echt bijzonder mooi. Je kunt wel de ongeveer laatste 8 km naar basecamp lopen, maar ik vind dat dus niet bijzonder. Ik neem dus altijd de bus naar basecamp (rijdt in het toeristenseizoen af en aan om toeristen daar basecamp / het uitzichtpunt naar Everest te rijden). Ik ben zo drie keer bij Everest geweest. De urenlange rit door het natuurpark naar Everest is overigens landschappelijk wel heel mooi! Hoeveel dagen je nodig hebt voor Tibet hangt er vanaf hoeveel je daar wilt zien. Ik ga in de herfstperiode meestal zo’n 25 dagen naar Tibet. Tibet is overigens heel veilig voor vrouwen. En met Tibet weet je van te voren nooit echt zeker of je er wel heen kunt. Er hoeft maar wat te gebeuren en de Chinezen besluiten dat er geen permits meer afgegeven worden of beperkt worden afgegeven. Maar dat kan ook gebeuren als je je Tibetreis een maand van te voren plant. Magisch mooi? Ja, dat vind ik Tibet wel. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Ik heb een eigen website waarop foto’s van mijn Tibet reizen staan: http://www.ellenebens.nl/ Je kunt er een kijkje op nemen om te zien of het je iets lijkt om te doen. En als je meer vragen hebt, stel ze me rustig.
Waarom moet ik me melden bij de politie? Zie bijvoeging rijksoverheidsite;
Dat is onzin. Je hoeft je nergens te melden. In ieder geval niet als toerist.
Oke :)… Dank je!
Wat een idiote maatregel van de Chinese overheid, die overnachtingen aantonen. Hotels reserveren en dan annuleren lijkt me niet echt eerlijk tegenover de hoteleigenaren. Je kunt er ook vergif op innemen dat ze binnenkort hun annuleringsvoorwaarden op online-reserveren gaan aanscherpen.
Gelukkig zijn er nog genoeg andere mooie landen in Azië…
Als je een reisplan overlegt, hoef je enkel maar de reservering van de eerste overnachtingen (meende 3 nachten) te tonen. Dit zal je reisvrijheid niet beperken: je slaapplek voor de eerste nachten boek je toch wel vooraf en of je je aan je reisbeschrijving houdt, is niet te controleren. Met andere woorden: je kunt gewoon lekker rondreizen. Vergeet alleen niet je ingediende reisplan passend te maken op je vliegticket waarmee je aan moet tonen dat je china verlaat. Het is zo lullig als je een bevestiging van je vliegticket met je visumaanvraag meestuurd (vb beijing - amsterdam) en volgens je meegestuurde reisplan vlieg je via shanghai terug…
Greetz,
Reisbloggers
www.reisbloggers.nl
Een reisplan moet je altijd bij je visumaanvraag overleggen. En het visumbureau, dat ik altijd mijn visum laat regelen, zegt dat je bewijs van alle hotelboekingen moet bijvoegen. Tegenstrijdige berichten dus. Ik lever altijd alle hotelboekingen aan. Het is overigens niet zo, dat je toch wel vooraf voor je drie eerste nachten een hotel boekt. Bijvoorbeeld als je eigenlijk meteen doorreist naar Tibet, dan doe je dat niet. En op je visumaanvraag mag je niet noemen dat je naar Tibet gaat, dus hotelboekingen in Tibet kun je niet bijvoegen.
Dat zijn dan inderdaad verschillende berichten. Dan zou het de beste oplossing zijn om vooraf je visumbureau even te vragen. Ik heb het visum gekregen met slechts een bijgevoegde hotelreservering van 4 nachten.
Ga je direct zonder overnachting al door naar Tibet? Lijkt me zwaar, maar dat zal er ook aan liggen waar je wegkomt/aankomt.
Greetz,
www.reisbloggers.nl
Eén overnachting in China en de volgende dag door naar Tibet. Is heel goed te doen.