Alle documenten voor visa te abidjan, en nu ?? Wat een soep!

Hoi. Eerder al vertelde ik van een medisch visum dat we proberen te verkrijgen voor een 4-jarig Ghanees jongetje. We werken samen met een vereniging van het ziekenhuis dat hem wil opereren.

Er is een “akkoord op voorlegging van”. Zogezegd van 20 okt beslist, maar pas enkele dagen geleden in computer veranderd, er stond eerst: “in behandeling”. Volgens wat we wisten (geen papier ervan gekregen, Binnenlandse zaken heeft dit ons verteld na telefoongesprek begin nov), ging dit over een autorisatie van de ouders die zoekgeraakt was en een bijlage 3bis die nu door ons genomen is.
Deze documenten werden door ons via DHL opgestuurd naar Abidjan, op aanraden van Binnenlandse zaken. Het ziekenhuis en wij proberen al weken te bellen naar Abidjan.

Gisteren hebben zij Abidjan (visa-dienst) eindelijk aan de telefoon gehad. Daar hebben ze verteld dat alle documenten er zijn (maar zijn ze dan ook in orde??) maar ze konden niet vertellen hoelang het zou duren eer de visa uitgereikt werd. Dagen of weken (of niet?). Ze waren naar het schijnt erg onvriendelijk.

Ik kreeg eerder de tip om de Federale Ombudsman in te schakelen, maar het ziekenhuis wil dit niet. Zij geloven dat we al teveel druk op de ambassade diensten hebben gezet en dat ze daarom moeilijk doen.

Ik heb het heel moeilijk om dit te respecteren. Ik heb een contactpersoon bij Binnenlandse Zaken en Buitenlandse Zaken. Niet dat deze mensen invloed kunnen uitoefenen op beslissingen, maar stand van zaken etc.
Een mevrouw van Buitenlandse Zaken heeft nu een mail gestuurd naar Abidjan om te vragen hoe het zit. Maar dit kon nog weken duren. Het ziekenhuis stelde dus voor niemand meer te contacteren en gewoon af te wachten…In Ghana checkt men nog eens het visa Application Centre woensdag, maar zal wel noppes zij na tel. gesprek Abidjan gisteren.

Zijn operatiedatum is al eens verzet, het ziekenhuis blijft er niet mee lachen. Zij hebben nog nooit zulke problemen met kindjes die ze laten overkomen gehad en hebben last van alle problemen die er nu zijn.
Ook staan er 2700 € tickets op de helling, is mijn verlof (om hem op te vangen) al 2 weken bezig, hoe later het kindje komt, hoe meer problemen met mijn werk en moet ook mijn visum voor Ghana op tijd kunnen regelen…

…moesten we gewoon weten hoelang ze erover doen om het visum naar Accra te sturen en of ze dat wel willen doen, of alles ok is…heb schrik dat ze echt ambetant zijn hoeveel druk we zetten…stress…moest dit even kwijt.

Groetjes, EfuaK:smoke: (half pakkie sig achter mekaar gerookt)

Beste Efuak,

Ik heb wel de indruk dat u aan sommige zaken te veel waarde hecht.
U moogt er zeker van zijn dat ge nooit teveel druk kunt zetten, dat in uw nadeel werkt.
Het is juist het tegenovergestelde, als u geen druk meer zet, gebeurt er niets.
Omdat in de meeste zaken zij wel bepaalde wetten, van vreemdelingenrecht, of mensenrechten aan hun laars lappen.
Zodoende heeft men wel een beetje angst als er druk komt van bepaalde mensen met een functie, niet van u.
En zoals ik eerder u verteld heb, Bel, of ga naar de federale ombudsman, en ga teminste luisteren wat hij u te vertellen heeft.
Hij is een erkend persoon door alle ministeries (er zijn meerdere ombudmannen) die speciaal als vertegenwoordiger en verdediger van de normale burger in het leven zijn geroepen.
Als men het recht aan zijn kant heeft zijn er 80 % van de gevallen die hij op een heel korte termijn opgelost krijgt. Zij kosten niets, en doen hun best, ze hebben ook een heel team van medewerkers. Ge had dit al veel eerder moeten doen, dan waren uw zorgen al voorbij geweest.
Lees er maar eens de side op na van de bemiddelingen en eventuele geschillen die door zijn tussenkomst op een goede en snelle afloop hebben kunnen rekenen. U heb er niets mee te verliezen, alleen maar te winnen.

Groetjes,
Beest

Hoi Beest,

Ik had al de eerste keer dat u dit voorstelde op de site van de federale ombudsman gesurft en gezien dat dit een oplossing kan zijn. Het is gewoon supermoeilijk dat we niet alleen in dit verhaal zitten en dat we het ziekenhuis die het kindje tenslotte moeten opvangen en opereren te vriend willen houden. Ze vragen mij nu om nog paar dagen te wachten, zeker tot we een reactie hebben van Buitenlandse Zaken… ik ga er een nachtje over slapen. Ik kan de federale ombudsman niet inschakelen zonder hen erbij te betrekken, aangezien zij een grote rol spelen bij de (medische) verantwoordelijkheid van het kind. Vind het wel wa ambetant, is precies of ze geloven mij als ‘klein meiske’ niet, en hebben het te druk om zelf de info op te zoeken die mijn aanwijzingen kan staven. We’ll see.

Beste Efuak,

U hoeft ook de ombudsman niet in te schakelen, hij dient er ook voor om raad en advies te geven, zonder dat daar iemand weet van heeft. En zeker als u hem hetzelfde vertelt als hier, dat het ziekenhuis dit niet wil, zal hij daar wel rekening mee houden. Hij zal ook geen enkele stap ondernemen die ge niet wil, hij is er trouwens voor u, en kan ook voor u de informatie verzamelen die u nu niet heeft. Maar ja, daar doet ge uw goesting mee.

Alle geluk, wat ge ook doet,
Beest

Ik ga morgen of overmorgen eens bellen naar de federale ombudsdienst en proberen een afspraak te maken. Als ik hen vraag om discretie zullen ze dit hopelijk wel doen. Ik geloof er ook in dat we druk moeten blijven zetten, al twijfel ik hoe ze werken in Abidjan.

Zou het kunnen dat zij eerst de benodigde papieren verzamelen, en dan pas verwerken (kijken of al die papieren nu in orde zijn)?
Alhoewel dan zou Binnenlandse zaken daar waarschijnlijk al iets van hebben gezegd.

Eigenlijk niks meer te verliezen (behalve goede samenwerking en vertrouwen van het ziekenhuis dan oeps)en alleen maar te winnen in dit visa verhaal…

Thanks voor je raad. Grtjs, EfuaK

Beest, ik ben superblij dat ik uw raad hier heb gekregen over de federale ombudsman. Ik heb hem ingeschakeld, papieren moeten doorsturen, enkele telefoontjes,… en vrijdag een mailtje gekregen dat het kindje’s visum werd uitgereikt op 3 december en met de eerstvolgende diplotas zou opgestuurd worden naar Accra. Deze morgen kreeg de papa van het jongetje telefoon dat er iets was toegekomen in het Visa application centre. Ze vroegen hem wel om vandaag te komen omdat er iets speciaals op plakte (??). Ik ben nu wat zenuwachtig, hoop dat zijn paspoort met visum erbij zit…normaal vlieg ik zaterdag naar Ghana en kom dinsdag met het kindje in Brussel toe, donderdag is zijn hartoperatie gepland. Is nu ff bang afwachten op dat verlossende telefoontje uit Ghana…bedankt!
EfuaK>>>

Beste Efuak,

Ik ben zelf blij dat ge licht in uw zaak hebt, en niet pessimistich
zijn, het komt allemaal wel goed. En bedankt voor uw berichtje.

Succes,
Beest

Beste Efuak,

Was ik vegeten hiervoor, maar hou ons a.u.b. op de hoogte over de afloop.

Thanks
Beest

Hallo Efuak

is het nog gelukt met de visum en wanneer wordt hij in het ziekenhuis geholpen ?

Ik ben wel benieuwd …

groeten , Marcel

Hey juist terug van Ghana, jawel, met ons Afrikaantje.

Het heeft nog bloed-, zweet en tranen gekost (3 bis nét op tijd doorgestuurd van Abidjan naar Accra, di-mo ophalen, di-av vliegen). Aan controle in ghana wat moeilijk gedaan (snap da nu ook wel, een blank meiske met Afrikaantje naar Europa), maar had overal kopies van en dan was het OK. In frankfurt vroegen ze enkel tenlasteneming en dat was OK.

Gisterenmorgen toegekomen Brussel, subiet naar ziekenhuis, hele dag onderzoeken, dan naar huis. t Ventje wordt vrijdag of volgende week geopereerd. Na 7tal weken gaat hij terug. Hangt wat af van z’n niesje, verkoudheidje in wording al opgelopen na paar uur België. Hij was verwonderd door sneeuw deze morgen, snapte het nie zo goe, haha. Alé eind goed al goed, laat nog wel iets weten na operatie, of check jullie zelf op onze site www. initiativeforafrica.com.

Echt nog eens honderd maal bedankt ook Beest, voor tip federale ombudsman, het heeft ons erg geholpen; dossier was afgesloten vorige week, en deze morgen belde zij nog eens hoe alles was , of alles goed verlopen was! Liefs x EfuaK, Frankline.:dag:

Beste Efuak,

Het was plezierig zoiets te horen, ik ben er zelf ook geweldg blij om, dat dit gedeelte een goed einde heeft gehad. De rest zal wel in orde komen. Ik hou uw side wel in het oog, voor het verloop. En bedankt dit even te laten weten.

Gemeende groetjes,
Beest :thumbsup:

hallo efuak

het is super dat hij hier is in europa om geholpen te worden … uiteindelijk is er goednieuws …

groetjes ,

marcel