Algemene waarschuwing voor Trinidad

In de eerste helft van Juni ben ik op bezoek geweest bij mijn vrienden die in Trinidad een casa particular runnen. Over wat zij mij vertelden, wat hen en hun gasten overkwam, de reserveringen die wegbleven, en wat ik zelf gezien heb, wil ik hier graag een algemene waarschuwing plaatsen.

Al sinds enkele jaren neemt de concurrentie in Trinidad erg toe. Er zijn te veel mensen die afhankelijk zijn van het toerisme; te veel casas particulares en te veel restaurants in Trinidad. Ook de Cubanen die niet direct van het toerisme bestaan proberen een graantje mee te pikken door op commissie-basis de toeristen naar de casas te begeleiden. (‘casadores’ hebben zelf geen casa maar zijn de zg. ‘runners’ die de toeristen bij de casas aanleveren)
Doordat nu ook nog eens het toerisme veel minder is, is onder de bewonders van Trinidad een grote concurrentiestrijd ontstaan met veel onderlinge jalousie, afgunst, haat en nijd. Hierdoor worden toeristen voorgelogen, meegelokt en van elkaar afgepakt.

Ik heb gezien dat de weinige toeristen die met de bus aankwamen opgewacht werden door ongeveer 40 Cubanen. De toeristen werden brutaal belaagd, omgepraat en meegetrokken, desnoods met valse informatie en leugens over de bestaande casas. Ook de toeristen die al een reservering hadden, of al een casa kennen worden voorgelogen dat die casa gesloten is, niet meer bestaat, niet betrouwbaar is, of zelfs dat de eigenaar in de gevangenis zit. Hiermee manipuleren ze de toeristen om hen naar de andere, vaak veel slechtere of zelfs illegale casas, te kunnen brengen en op die manier een flink deel provisie te kunnen vragen. Deze ‘casadores’ zijn brutaal, agressief, niet betrouwbaar en nemen ook geen verantwoording voor wie dan ook. Ze laten je geen tijd of ruimte om op je eigen manier op zoek te gaan naar de jouw bekende of gereserveerde casa.

Ook als je met een huurauto komt wordt je min of meer gedwongen te stoppen om naar deze ‘hustlers’ en hun leugens te moeten luisteren. Onder de eerder genoemde valse voorwendsels wordt aggressief geprobeerd je mee te krijgen naar de andere casas…

Ondertussen zitten de eigenaren van de legale goede casas te wachten op hun gasten, hebben alles in gereedheid gebracht maar wachten tevergeefs… Zij zullen die dag hun kamer niet meer kunnen verhuren om eventuele andere gasten de oprechte en eerlijke manier van Cubaanse gastvrijheid te bieden.

De officiële casas moeten veel betalen voor hun vergunning. Deze casas bestaan vaak al lang, zijn betrouwbaar en herkenbaar aan het bekende logo op hun deur. Als ze een website hebben (geholpen door buitenlandse vrienden), bieden ze je de mogelijkheid vooraf te reserveren. Deze buitenlandse vrienden zijn al vele malen in de casa op bezoek geweest, willen je niet voorliegen of bedriegen; het gaat er enkel om de Cubaanse vrienden te helpen en om de nieuwe bezoekers een goed en aangenaam verblijf te garanderen. Ook zij zitten niet te wachten op slechte berichten in hun mailbox!!

Als je een reservering hebt, of een adres van een casa:
- Blijf bij je eigen plan! Laat je niet voorliegen en ompraten.
Zorg dat je ECHT met de goede persoon meeloopt of neem anders de tijd en ga ZELF naar het adres van je casa om je te overtuigen! Je zult zien dat de casa gewoon functioneert, buitengewoon netjes en goed is, de eigenaar op jou zit te wachten en bovendien erg blij zal zijn je daadwerkelijk te zien!!!

Als je geen reservering voor een casa hebt:
- Er zijn echt voldoende goede legale casas (met logo op de deur) in of dichtbij het centrum van Trinidad. Neem gewoon de tijd om zelf rond te kijken, controleer of je een legale casa hebt en als deze je bevalt zit je meestal wel goed. Je kunt natuurlijk toch eerst nog verder kijken.

De restaurants:
- Laat je niet vertellen dat het een verplichting is om in je casa te eten. De legale casa-eigenaar zal je de vrijheid laten om te kiezen wat je wilt; in je casa eten of buiten de deur naar een restaurant te zoeken. In Trinidad zijn vele goede restaurants maar de maaltijd in je casa is vaak veruit beter!!

Tot zover; ik hoop vooral dat iedereen een aangenaam verblijf zal hebben in Trinidad. Laat je niet van de wijs brengen - volg je eigen plan!!

Met vriendelijke groet, Estan

P.S. De casa van mijn vrienden is direct naast het busstation en op hun website kun je alvast een goede plattegrond van Trinidad en het centrum downloaden: www.hospedajetrinidadcuba.com

Hoi Estan,

Bedankt voor het plaatsen van dit bericht! Erg nuttige info’s! Ik hoop dat vele Cuba-bezoekers nu gewaarschuwd zijn en goed zullen uitkijken als ze naar Trinidad gaan.

Liefs,
Carolina

De concurrentie neemt op dit moment schrikbarend toe, niet alleen bij de Casas Particulares. Hou er rekening mee dat heel Cuba in toeristen-nood zit. Het gaat zo slecht dat hotels soms half leeg zijn en dat er mensen naar huis worden gestuurd (verplichte 70% vakantie). Ik heb regelmatig contact met de hotels en er zijn hotels die plannen hebben om te sluiten (beslissing van hogerhand) en bijna allemaal zijn er mensen naar huis gestuurd (escuela de la baja of gewoon naar huis en 70% betaald krijgen voor onbepaalde tijd). We zitten nu in het hoogseizoen en hoewel heel veel hotels een redelijke bezetting hebben moeten de meeste hotels juist in deze periode in overbooking zitten. Ook huurautos zijn normaal niet te krijgen, nu zijn er nog volop autos te krijgen.

Dit plaatje kun je dus terugvinden in het chaotische bij de casas particulares. Niet alleen in Trinidad, vergeet ook zeker Baracoa of Santiago de Cuba niet. Ik heb vorige maand met een eigenaar van een CP in Santiago gesproken die zei dat de situatie daar alarmerend is. Let erop dat Havana altijd wel toeristen ontvangt, maar Santiago mag dan de 2e grote stad zijn, het aantal toeristen is beduidend minder vanwege de afstand tussen Havana en Santiago. Voor wat betreft aantal toeristen wint Trinidad, Vinales en Varadero het altijd nog op Santiago vanwege de afstand.

Precies een maand geleden was ik nog in Trinidad en ik snap wel wat je bedoelt, maar het verhaal dat Cubanen zonder legale casa mee willen pikken van het toerisme is iets wat altijd al gespeeld heeft. Toen ik in Trinidad aankwam werd ik ook belaagd toen ik uit mijn auto stapte maar je moet er ook logisch bij nadenken. Een afspraak is een afspraak en normaal stap je daar niet zomaar vanaf als je het huis en de mensen niet eerst gezien hebt. Ondertussen heb ik mijn vaste contacten dus vangen deze mensen die mij aanvallen al bot, maar als toerist krijg je ook vaak contacten toegespeeld via andere (of vorige) slaapplaatsen in andere steden. Als de mensen van zo`n casa weten dat je komt ga je er uiteraard eerst langs. Maar je moet ook eerlijk met jezelf zijn, als het huis je niet aanstaat blijf er dan ook niet slapen. Precies vorige maand werd mij een huis aangeboden via een andere casa, en ik ben niet beroerd om nieuwe onderkomens te leren kennen maar het huis stond me niet aan, slechte staat en ook vanwege dat er geen airco was en de eigenaar mij toch hetzelfde wilde aanrekenen. Ik heb dus nee gezegd en ben in mijn vaste huis gaan slapen.

Toeristen worden misschien wel vaak voorgelogen, maar dat is niet iets van de laatste tijd. En ook zeker niet alleen in Trinidad maar zelfs in andere landen. En of dat nu Aziatische landen of Latijns Amerikaanse landen zijn, overal worden we voorgelogen, meegelokt, van elkaar afgepakt en bedonderd en overal moet je hiervoor uitkijken en op je hoede zijn.
Over jouw geschetste verhaal in Trinidad, je moet natuurlijk al wat langer in Cuba rondlopen om door die trucjes heen te zien (voorgelogen worden dat de casa niet meer bestaat) maar reizigers met een goede dosis gezond verstand laten zich niet zomaar wegjagen. Ik wil wel ´s zien of die casa echt wel of niet meer bestaat.

Mocht je je aangevallen worden door zulke casadores of cazadores blijf net zo rustig zoals je dat in andere landen zou doen en een gewoon, ¨no gracias¨ of ¨ya tengo una casa¨ is meestal voldoende om ze weg te houden. En uiteraard kun je je altijd beter verdedigen met een extra woordje spaans. Ik probeer altijd rustig te blijven en bij mij werkt het meestal zo van: Je doet normaal met mij, dan doe ik normaal met jou, anders loop ik gewoon weg en hoef je niet meer bij me aan te komen hoe hard je dan nog loopt te slijmen.

Al bij al is het verstandig om je gezond verstand te gebruiken en als ze ergens staan te vechten om je… waar 2 honden vechten om een been… je kent het wel, dan ben ik al weg. Bedonderd worden we overal, voorgelogen ook… dat weet elke reiziger en dat hoort nu eenmaal bij het reizen maar laat het ruzieen gewoon aan anderen over.

En heb je een casa particular gevonden waar je je thuis voelt, vertel het voort want deze mensen hebben het nodig. En blijf daar ook eten, want op straat wordt je wederom weer bedondert en de eigenaars van je casa maken het lekkerste ontbijt en avondeten voor je klaar! Ik heb geen enkele casa gehad waar ik slecht gegeten heb, het eten is completer dan je je voor kunt stellen!

2 likes

Het klopt absoluut wat hier wordt geschreven. Ik ben zelf in 2007 in Trinidad geweest en mij is hetzelfde overkomen. Uiteindelijk kwam ik in de besproken casa, maar was ook misleid. Een kleine tip, hoe meer gouden tanden, hoe minder betrouwbaar.

Hoi Estan,

fijn dat je dit deelt!
Jammer dat het er zo aan toegaat…

Wij vertrekken over 2 weken naar Cuba. Niks geboekt, behalve een ticket naar Havana. Heb je nog leuke tips in de buurt van Trinidad?
groet, Anouk

Casa rintintin is erg leuk en midden in Trinidad. Mooi dakterras met uitzicht op t centrum

1 like

Op dit kaartje staan het meeste wel vermeld:
http://www.hospedajetrinidadcuba.com/trinidad-valle-y-topes.html

Gr. Estan

1 like

Het klopt inderdaad dat je in Trinidad moet opletten voor dit soort dingen. Het is zeker vervelend maar onze ervaring is wel dat als je gewoon stoïcijns doorgaat met je eigen plan en desnoods wat pittiger reageert op diegene die doorgáán, het echt wel goedkomt. Het is ook een beetje een kwestie van je niet laten afleiden of aan het twijfelen laten brengen. Het werkt ook altijd goed om als je rondrijdt of loopt hulp te vragen aan oude mensen, vrouwen met kinderen of anderen. Je voelt wel aan wie niet met deze praktijken te maken heeft. Trinidad is best een doolhof waardoor het soms zoeken is naar je casa. Maar één voordeel is wel, ze zijn opdringerig maar daar blijft het gelukkig ook bij! Verstandig ook om van te voren je casa te boeken online zodat je weet dat deze betrouwbaar is en uitleg te vragen hoe je er komt. Helpt in ieder geval wat met je zoektocht! En anders… zie het als een avontuur wat toch ook wel bij reizen hoort wat ons betreft :wink:

Het woord ‘waarschuwing’ is misschien wat te zwaar gekozen maar ik weet zo een, twee, drie ook niet een ander woord met het juiste ‘gewicht’.
In zulke situaties kun je stoïcijns alles negeren maar soms juist ook tegen de mooiste contacten of bezienswaardigheden aanlopen…
Vandaar dat het me goed leek hiervan kennis te geven en een waarschuwing (-inkje) te plaatsen. Zo kan iedereen het ter plekke alsnog voor zichzelf inschatten - mét deze kennis in het achterhoofd!

De laatste keer dat wij in Trinidad waren, was in 2012. Wij hebben dit zelf niet zo ervaren, maar ik denk dat het ook afhangt van hoe je zelf handelt. Belangrijkste tip in jouw verhaal Estan, vind ik “Blijf bij je eigen plan!”. En soms is dat wat lastiger, omdat je bijvoorbeeld echt de weg niet kan vinden (Trinidad, overal eenrichtingsverkeer, maakt het niet makkelijk. Of bv het doolhof Camagüey). Wij bekeken vaak op de kaart wat er vlak bij onze casa zou moeten liggen, bijvoorbeeld een plein (vaak park genoemd) of een museum. Vervolgens vroegen we de weg naar het museum of plein en dus niet direct naar onze casa. Hierbij gaven we aan dat we al in een hotel sliepen, of na bezoek van het museum weer door zouden rijden. Zo voorkom je dat je uiteindelijk in een heel andere casa terecht komt.
In sommige gevallen kun je met de eigenaren van de casa afspreken, als je van tevoren belt (of laat bellen door de eigenaar van je casa waar je op dat moment verblijft), dat ze je ergens op een centrale plek ophalen.

Zelf vonden wij Pinar del Rio echt met afstand de ergste stad als het gaat om jineteros. Echt een stad die wij nooit meer zullen bezoeken.

Geen last van gehad, werd in Trinidad wel voor de deur afgeleverd dus dat scheelde maar toch. Ik heb het zo niet ervaren en was er in het laagseizoen.

Hoe oud moeten berichten zijn om te worden geplaatst? Ik had in 2015 gewoon een ipad bij me en kon zelf ieder adres vinden.