In de eerste helft van Juni ben ik op bezoek geweest bij mijn vrienden die in Trinidad een casa particular runnen. Over wat zij mij vertelden, wat hen en hun gasten overkwam, de reserveringen die wegbleven, en wat ik zelf gezien heb, wil ik hier graag een algemene waarschuwing plaatsen.
Al sinds enkele jaren neemt de concurrentie in Trinidad erg toe. Er zijn te veel mensen die afhankelijk zijn van het toerisme; te veel casas particulares en te veel restaurants in Trinidad. Ook de Cubanen die niet direct van het toerisme bestaan proberen een graantje mee te pikken door op commissie-basis de toeristen naar de casas te begeleiden. (‘casadores’ hebben zelf geen casa maar zijn de zg. ‘runners’ die de toeristen bij de casas aanleveren)
Doordat nu ook nog eens het toerisme veel minder is, is onder de bewonders van Trinidad een grote concurrentiestrijd ontstaan met veel onderlinge jalousie, afgunst, haat en nijd. Hierdoor worden toeristen voorgelogen, meegelokt en van elkaar afgepakt.
Ik heb gezien dat de weinige toeristen die met de bus aankwamen opgewacht werden door ongeveer 40 Cubanen. De toeristen werden brutaal belaagd, omgepraat en meegetrokken, desnoods met valse informatie en leugens over de bestaande casas. Ook de toeristen die al een reservering hadden, of al een casa kennen worden voorgelogen dat die casa gesloten is, niet meer bestaat, niet betrouwbaar is, of zelfs dat de eigenaar in de gevangenis zit. Hiermee manipuleren ze de toeristen om hen naar de andere, vaak veel slechtere of zelfs illegale casas, te kunnen brengen en op die manier een flink deel provisie te kunnen vragen. Deze ‘casadores’ zijn brutaal, agressief, niet betrouwbaar en nemen ook geen verantwoording voor wie dan ook. Ze laten je geen tijd of ruimte om op je eigen manier op zoek te gaan naar de jouw bekende of gereserveerde casa.
Ook als je met een huurauto komt wordt je min of meer gedwongen te stoppen om naar deze ‘hustlers’ en hun leugens te moeten luisteren. Onder de eerder genoemde valse voorwendsels wordt aggressief geprobeerd je mee te krijgen naar de andere casas…
Ondertussen zitten de eigenaren van de legale goede casas te wachten op hun gasten, hebben alles in gereedheid gebracht maar wachten tevergeefs… Zij zullen die dag hun kamer niet meer kunnen verhuren om eventuele andere gasten de oprechte en eerlijke manier van Cubaanse gastvrijheid te bieden.
De officiële casas moeten veel betalen voor hun vergunning. Deze casas bestaan vaak al lang, zijn betrouwbaar en herkenbaar aan het bekende logo op hun deur. Als ze een website hebben (geholpen door buitenlandse vrienden), bieden ze je de mogelijkheid vooraf te reserveren. Deze buitenlandse vrienden zijn al vele malen in de casa op bezoek geweest, willen je niet voorliegen of bedriegen; het gaat er enkel om de Cubaanse vrienden te helpen en om de nieuwe bezoekers een goed en aangenaam verblijf te garanderen. Ook zij zitten niet te wachten op slechte berichten in hun mailbox!!
Als je een reservering hebt, of een adres van een casa:
- Blijf bij je eigen plan! Laat je niet voorliegen en ompraten.
Zorg dat je ECHT met de goede persoon meeloopt of neem anders de tijd en ga ZELF naar het adres van je casa om je te overtuigen! Je zult zien dat de casa gewoon functioneert, buitengewoon netjes en goed is, de eigenaar op jou zit te wachten en bovendien erg blij zal zijn je daadwerkelijk te zien!!!
Als je geen reservering voor een casa hebt:
- Er zijn echt voldoende goede legale casas (met logo op de deur) in of dichtbij het centrum van Trinidad. Neem gewoon de tijd om zelf rond te kijken, controleer of je een legale casa hebt en als deze je bevalt zit je meestal wel goed. Je kunt natuurlijk toch eerst nog verder kijken.
De restaurants:
- Laat je niet vertellen dat het een verplichting is om in je casa te eten. De legale casa-eigenaar zal je de vrijheid laten om te kiezen wat je wilt; in je casa eten of buiten de deur naar een restaurant te zoeken. In Trinidad zijn vele goede restaurants maar de maaltijd in je casa is vaak veruit beter!!
Tot zover; ik hoop vooral dat iedereen een aangenaam verblijf zal hebben in Trinidad. Laat je niet van de wijs brengen - volg je eigen plan!!
Met vriendelijke groet, Estan
P.S. De casa van mijn vrienden is direct naast het busstation en op hun website kun je alvast een goede plattegrond van Trinidad en het centrum downloaden: www.hospedajetrinidadcuba.com