Algemene vragen

Ik zit er aan te denken om in mijn vakantie in mei 2,5 of 3 weken naar Mexico te gaan (met vriend) om daar rond te reizen. Mijn idee is om (zoals velen) te beginnen in Mexico city en dan richting het zuiden naar de welbekende badplaatsen.

Het mooist zou zijn als ik kan vliegen op Mexico city en vanaf Cancun weer naar Amsterdam. Helaas zijn 2 enkeltjes duurder dan een retourtje Cancun. Hoe doen jullie dat? Een binnenlandse vlucht? Of anders rij je 2x dezelfde route, wat zonde van de tijd is…

Verder vraag ik me af of het makkelijk is om ongeorganiseerd rond te reizen, op de bonnefooi. We willen met het openbaar vervoer. Is dat en overnachtingen makkelijk ter plaatse te regelen?

En kan je in Mexico met een backpack rondreizen of beter met een koffer ivm evt drugstoestanden op het vliegveld?
En mijn laatste vraag: in maak het liefst foto’s met mijn spiegelreflexcamera die natuurlijk wat aan de grote kant is. In Azië heb ik me er niet onprettig bij gevoeld maar hoe is dat daar?

Je moet sowieso niet op twee enkeltjes zoeken op de “vliegtickets-zoek-pagina’s”. De stad voor je terugvlucht kan je onder uitgebreide zoek opties vaak veranderen waardoor het echt niet zo duur is.
Afgelopen Oktober ben ik met United Airlines van A’dam naar Mexico-City gevlogen en de terugvlucht was vanuit Cancun. Beide via Houston waar United Airlines hun basis heeft zoals dat tenminste leek.
Openbaar vervoer met goeie bussen (www.ado.com.mx) is geen probleem tussen de grotere steden. Een kaartje koop je gewoon ter plekke op het busstation. Je moet natuurlijk wel met de dienstregeling rekening houden.
Mijn overnachtingen had ik van tevoren via internet geboekt maar ik vermoed dat ook dat ter plaatse geen heel groot probleem zal zijn aangenomen dat Mei ook geen hoogseizoen qua vakantie is in Mexico.
Koffer of backpack is om het even en net hoe jullie je er met het reizen prettig bij voelen. Mexico-City en Cancun zijn internationale luchthavens en daar gelden net als overal de standaard regels. Van “drugstoestanden” heb ik met mijn backpack gelukkig niets meegekregen.
Aangezien ik geen spiegelreflexcamera heb, kan daar niet veel over vertellen.

Bedankt voor je reactie. Ik zie inderdaad dat je ook anders kan zoeken, nooit eerder opgevallen. Je kan zelfs via New York vliegen.
Je hebt dan wel meer reistijd, misschien toch maar een retourtje Cancun met Arkefly en dan een binnenlandse vlucht.

Binnenlandse vlucht is geen probleem. Check Interjet, Volaris, Vivaaerobus of Aeromexico maar.
Let wel op de regels mbt kilos bagage, met name met Vivaaerobus zijn dit niet veel kilos (vergelijkbaar met Ryanair).

Een enkeltje zal je ongeveer tussen de 75 en de 125 euro kosten. Misschien is het goedkoper om met bijv KLM of United Airlines een multi-city ticket te kopen (wat Rudico heeft gedaan).

ongeorganiseerd rondreizen is geen enkel probleem en vrij eenvoudig. Ter plekke kun je hostels of hotelletjes vinden (reserveren is niet nodig). Busreizen zijn goed en gaan vrij regelmatig (alhoewel lange afstand routes soms maar 1 of 2 keer per dag vertrekken). Een spiegelreflexcamera is verder geen probleem zolang je maar een beetje voorzichtig bent (geld eigenlijk voor elk land natuurlijk). Over het algemeen worden toeristen slechts zeer sporadisch gerold maar ik zou bijv. niet de camera zichtbaar in de metro in Mexico City meenemen.