Algemene informatie over Canada

**Canada
**:canada:

**Canada algemeen**

Canada is (na Rusland) het tweede grootste land ter wereld met als hoofdstad Ottawa. Vooral natuurliefhebbers komen in dit geweldig grote land bijzonder aan hun trekken, maar een zo groot land heeft natuurlijk voor alle soorten toeristen veel te bieden. Canada is 240 keer zo groot als Nederland, maar er wonen slechts ca. 2 keer zo veel inwoners (de meeste inwoners wonen in de provincies Alberta, British Colombia, Ontario en QuĂ©bec). Het land is vooral omringd door water en de enige twee langsgrenzen zijn die met de V.S. in het zuiden (tevens de langste landsgrens ter wereld) en de Amerikaanse staat Alaska in het noordwesten. Canada is een constitutioneel koninkrijk en een federale parlementaire democratie. De staatshoofden zijn de Engelse koningin Elizabeth II en een minister-president die door verkiezingen voor een periode van maximaal 5 jaar wordt aangesteld. Het nationale symbool is de “maple leaf” (het espenblad).

Taal
Canada is officieel tweetalig; in de provincie Québec spreekt men Frans (weliswaar met een zwaar accent), in alle andere provincies spreekt men Engels. De stad Montréal is de stad met het grootste tweetalige karakter, maar ook in Ottawa wordt Frans gesproken (zeer beperkt) en Québec City (met name de toeristische delen) spreekt ook steeds beter Engels.

Klimaat
Noord-Amerika heeft verschillende klimaatgebieden. Canada wordt beheerst door een landklimaat. Dit loopt door tot in de V.S. ten zuiden van de grote meren. Hier komen heel sterke temperatuurverschillen tussen zomer en winter voor.

Beste reistijd
De beste reistijden houden natuurlijk nauw verband met verschillende klimaatzones. In het algemeen kan men stellen dat er tussen eind oktober en half april sneeuw ligt. Tussen mei en oktober is het weer het meest comfortabel.

http://www.wereldwijzer.nl/120782-albums2148-picture14337.jpg

Financieel
De munteenheid is de Canadese Dollar (CAD of C$), op dit moment is 1 CAD ongeveer 0,7 Euro waard (op 17-03-2010). [Controleer de huidige koers.] Desondanks zijn de prijzen ongeveer gelijk. Zo kun je voor 20 Euro in Nederland eenzelfde maaltijd in het restaurant krijgen als voor 20 Dollar in Canada. Let goed op dat de prijzen in winkels vaak exclusief belastingen worden weergegeven.

De belasting op goederen is over het algemeen:

http://www.wereldwijzer.nl/120782-albums2148-picture14336.png

*HST: Hamonized Sales Tax (makkelijk rekenen met Ă©Ă©n percentage).

Geld opnemen en betalen
Er zijn verschillende manieren om aan je Canadese Dollars te geraken. Het is mogelijk deze al voor vertrek bij je eigen bank of een GWK-kantoor in te kopen. Het is echter makkelijker om direct bij aankomst op de luchthaven een bankautomaat (ATM) op te zoeken. Bij vrijwel alle banken kun je met je Europese pinpas terecht (let op het Maestro-logo!) Aangezien Noord Amerika een ander elektronisch betaalsysteem heeft (InterAc) is het niet mogelijk Europese bankpassen te gebruiken in winkels en restaurants. Daarom is het verstandig om een creditcard mee te nemen, zoals Mastercard of Visa. Inmiddels is ook vrijwel alle apparatuur aangepast op een creditcard met chip, dus neem die pincode ook zeker mee! (Betalen met creditcard met magneetstrip is ook nog mogelijk, mits er geen chip in zit.)

Fooien
In restaurants en bars is het gebruikelijk om ca. 15% fooi te geven over het gehele (incl. taxes!) bedrag. In de meeste provincies (met uitzondering van Alberta, Northwest Territories, Nunavut en Yukon) is het een makkelijk ezelsbruggetje om een fooi te geven van gelijke waarde als de belastingen. Als je direct aan een bar of balie besteld, geef je doorgaans geen fooi.

Ook taxichauffeurs en kappers dient men 15% fooi te geven. Als hotelpersoneel de koffers naar de kamer brengt geef je doorgaans 1 Dollar per koffer, maar het staat bezoekers vrij om naar eigen inzicht te tippen.

(Met dank aan emigreren-canada.nl voor de belastingstabellen.)

Reizen naar Canada
Als toerist vanuit Nederland of BelgiĂ« kun je met je paspoort standaard tot 6 maanden verblijven in Canada zonder speciaal visum. In het vliegtuig moet je een zg. ‘green card’ invullen en tonen bij de douane. In de meeste gevallen wordt er gevraagd of je voldoende geld hebt om jouw en je reisgenoten van levensonderhoud te voorzien en of je een retourticket hebt (of voldoende geld om ter plekke een retourticket te kopen). De Canadese overheid wil namelijk zekerheid hebben dat jij binnen de zes maanden daadwerkelijk het land weer uitgaat en in de tussentijd niet in de problemen komt. Het is niet ongebruikelijk dat er bij twijfel van financiĂ«le middelen gevraagd wordt om je hele reis uit te leggen. Wees dus goed voorbereid!

http://www.wereldwijzer.nl/120782-albums2148-picture14669.jpg

Voor langere verblijven dien je een apart toeristenvisum aan te vragen. Het makkelijkste is om deze al voor vertrek aangevraagd en goedgekeurd te hebben. Daarnaast zijn er nog diverse andere visa, zoals het Youth Mobility Program (ook bekend als het Working Holiday Visum) en diverse werk, studeer- en verblijfsvergunningen (zie ook: Informatie over wonen en werken in Canada).

Overstappen in de VS
LET OP: reis je via de Verenigde Staten naar of vanuit Canada? Kijk dan goed naar de strenge douanemaatregelen die gelden in de VS. Zorg dat je bijtijds je ESTA-goedkeuring hebt. Ook is een standaard toeristenvisum van de VS slechts 3 maanden geldig.

**Vaccinaties
**Er zijn geen verplichte vaccinaties voor Europese bezoekers naar Canada.

Toeristische gebieden
Overzicht van toeristische activiteiten:

[ul]
[li]Voor stedentrips: MontrĂ©al, Ontario en Toronto zijn de drie grootste steden van Canada en liggen (voor Noord-Amerikaanse begrippen) relatief dichtbij elkaar. Andere populaire steden die veel te bieden hebben, zijn onder andere Calgary, Edmonton, Halifax, QuĂ©bec, Regina, St. John’s, Vancouver, Victoria en Winnipeg.[/li][li]Voor natuur: doordat dit enorme land tamelijk weinig inwoners heeft, is natuur overal te vinden (inclusief regenwouden!) Door het hele land zijn er dan ook vele National Parks om te bezoeken, maar ook daarbuiten valt veel te zien en te doen. Dieren (waaronder ook elanden, herten en beren) kom je vrijwel overal in het wild tegen. Campings zijn er door het hele land en ook wildcamperen is vrijwel overal toegestaan (met uitzondering van de parken).[/li]
[li]Voor festivals: gedurende de zomer barst het land van de festivals. MontrĂ©al is de grootste festivalstad met o.a. haar MontrĂ©al International Jazz Festival (juni-juli), Just For Laughs (juli), Les FrancoFolies (juli-augustus) en World Film Festival (augustus-september). QuĂ©bec heeft ondermeer haar zomerfestival Festival d’EtĂ© (juli) en het derde grootste carnaval ter wereld (februari). Uiteraard zijn er ook de minder serieuze festivals, zoals het Rock-Paper-Scissors Festival (oktober) in Toronto en het Great Canadian Beer Festival (november) in Victoria.[/li][li]Voor sensatie: actievelingen kunnen uit hun dak in Canada. In alle ongerepte natuur zijn uiteraard vele outdoorsporten om te doen. Denk aan kilometers mountainbiken, paardrijden, bergbeklimmen, sneeuwscooterrijden, etc. in de uitgestrekte ongerepte natuur. Pretparkbezoekers kunnen hun adrenaline laten stromen in parken als Canada’s Wonderland (Vaughan, Ontario), Six Flags La Ronde (MontrĂ©al, QuĂ©bec), Playland (Vancouver, BC) en Galaxyland (West Edmonton Mall, Edmonton, Alberta). Als dit niet genoeg is, ligt nabij Toronto het pretpark Ceder Point (in Ohio, Verenigde Staten), welke bekend staat als het park met de meeste achtbanen ter wereld.[/li][li]Voor wintersport: ondanks de enorme hoeveelheden sneeuw die het land te verduren krijgt in de lange en strenge winters, is Canada niet zeer bekend als wintersportland onder de Europeanen. Zeer jammer, omdat het land zeer veel prachtige gebieden heeft en waar de pistes zeer rustig zijn. Met name in de Rocky Mountains met toppen tot 2500 meter is er genoeg gelegenheid voor skiĂ«n en snowboarden. Het grootste wintersportgebied is Whistler Blackcomb, op ca. 1,5 uur rijden van Vancouver, waar in 2010 de Olympische Winterspelen zullen plaatsvinden. SkiĂ«n tot aan de hoteldeur en flink aprĂšsskiĂ«n is waar dit gebied om bekend staat. Ook in de vlakkere delen van Canada zijn overigens veel wintersportgebieden te vinden, zoals Le Massif (nabij QuĂ©bec City), Mont Tremblant (nabij MontrĂ©al), snowboardersparadijs Mount St. Louis-Moonstone (nabij Toronto) en wellicht honderden meer.[/li][/ul]

Reizen door Canada
Eenmaal in Canada zijn er vele manieren om je te verplaatsen. Binnen de grote steden is openbaar vervoer zeer betaalbaar en ook tussen steden zijn er verschillende manieren. Zo zijn er diverse spoorwegverbindingen, verzorgd door VIA Rail. Een andere optie is de interregionale bussen, zoals Greyhound. Beiden opties zijn behoorlijk prijzig, zeker op lange afstanden. Veel Canadezen maken dan ook gebruik van carpoolorganisaties (zg. ‘share-a-ride’). Daarnaast maken veel toeristen gebruik van een huurauto of -camper.

Autorijden
Met het Europese rijbewijs kun je tot 3 maanden probleemloos de weg op, na deze 3 maanden moet je ook in het bezit zijn van een internationaal rijbewijs, zoals verkrijgbaar bij de ANWB.
Een normaal Europees B-rijbewijs staat gelijk aan het Canadese Class5-rijbewijs (in Ontario G-class), waardoor het mogelijk is zwaardere/grotere voertuigen te besturen dan in Europa. Zo mag je iedere personenwagen besturen en kleine vrachtwagens en motorhomes (campers) tot 11.000kg.

http://www.wereldwijzer.nl/120782-albums2148-picture14335.jpg

Verkeer
In vergelijking met Europa zijn er een aantal opmerkelijke verschillen in het weggebruik. Zo zijn de verkeerslichten altijd aan de overzijde van de kruising geplaatst en worden overige verkeerssituaties geregeld door stopborden, waarbij links of rechts geen criterium is voor voorrang, maar wie het eerste bij de kruising aankomt. Als het verkeerslicht op oranje springt, is het niet “nog even extra gassen”, want op het moment dat jouw licht op rood springt is het al groen voor de andere kant. In sommige gevallen mag je door rood licht rechts afslaan (dit wordt vaak verduidelijkt met verkeersborden). Let op dat veel automobilisten in de stad rechtsaf door rood rijden, ook al staat er een verbod. Op de snelweg is rechts inhalen, in tegenstelling tot Europa, niet verboden, links blijven rijden ook niet. Toch proberen de Canadezen wel zo veel mogelijk links in te halen.

Schoolbussen
In het verkeer is Ă©Ă©n voertuig heilig verklaard: de schoolbus. Als deze kinderen laat in- of uitstappen, zal de chauffeur zwaailichten aanzetten en een stopbord uitklappen. Blijf achter de schoolbus staan en haal deze niet in. De boetes voor deze overtreding zijn torenhoog en bij een tweede keer ben je je rijbewijs kwijt! Vooral opletten bij scholen: dan laten ze de knipperlichten meestal uitstaan en het stopbord ingeklapt met de redenering dat de automobilisten zelf wel weten dat ze moeten wachten.

Parkeren
In de stadscentra is het meestal alleen parkeren voor vergunninghouders. Je zult dus op zoek moeten naar een speciaal parkeerterrein waar je betaald kunt staan. Direct buiten het centrum is het meestal wel gratis parkeren. Mocht je toch een parkeerbon krijgen, ga dan naar het adres dat op de boete staat. Daar speel je de zielige toerist die van niets weet en je hebt een dikke kans dat de boete wordt verscheurd.

Pech onderweg
Mocht de auto het begeven, probeer dan rechts in de berm te gaan staan langs de highway. Over het algemeen staan er overal praatpalen langs de weg, waarmee je met de dichtstbijzijnde politiepost wordt doorverbonden. Als deze praatpalen niet aanwezig zijn, dan zal het niet lang duren voor een patrouillewagen langskomt en je zal helpen. Als je je auto alleen laat, zorg dan altijd voor een briefje onder de ruitenwisser waarop staat waar je heen bent gegaan, wanneer je verwacht terug te zijn en op welk telefoonnummer men je eventueel kan bereiken.

Mocht je in een ongeluk verzeild raken (als veroorzaker, slachtoffer of getuige), onderteken geen enkele verklaring, maar neem eerst contact op met een Nederlands consulaat/ambassade.

Fietsen
Fietsen is nog altijd een onbegrip. Langzaam is het in opkomst en verschijnen de eerste fietspaden, maar dit is nog lang niet overal het geval. Bedenk goed dat je als fietser gelijk staat aan een auto en geen extra rechten hebt (behalve dat je bij een groen voetgangslicht mag oversteken). Altijd voorsorteren, zoals je dat zou doen in een auto en goed op blijven letten. Momenteel vinden er nog altijd heel veel hit&runs plaats, waarbij veel fietsers hun leven te danken hebben aan hun helm! Kijk er bij de fietsverhuur dan ook niet raar van op als minderjarigen worden verplicht om een helm te dragen.

Accommodatie
In de Noord-Amerikaanse hotellerie onderscheidt men drie klassen:

[ul]
[li]L (luxe)[/li][li]F (First Class)[/li][li]S (Standard Class).[/li][/ul]
Daarnaast nog wat andere soorten, die toeristisch van wat minder belang zijn. Alle Standard Class-hotelkamers beschikken ten minste over een badkamer met bad of douche en toilet, een radio en tv.

Daarnaast is er een verscheidenheid aan overige accommodaties, zoals Bed&Breakfasts, motels en (jeugd)hostels.

Aan campings ontbreekt het ook niet in Canada. Praktisch alle National Parks hebben Ă©Ă©n of meerdere eigen campgrounds en rondom toeristische plekken en steden is er ook een grote keuze aan campeerplekken. Daarnaast is het toegestaan om in de wildernis of langs de kant van de weg te camperen (uitgezonderd de National Parks).

Elektra
Vrijwel overal is elektra beschikbaar (op campings binnen in de National Parks kun je niet altijd stroom voor de camper krijgen). Let wel: men gebruikt een andere stekker en 115 Volt (in plaats van 230 Volt, zoals in Europa). Als je apparatuur meeneemt, kijk dan eerst of deze geschikt zijn voor gebruik in Noord-Amerika (alle apparatuur hoort een sticker te hebben waarop staat voor welk voltage ze te gebruiken zijn, meestal staat dit op de voedingsadapter of waar het snoer het apparaat binnen gaat). Als er op de sticker staat dat de ingangsspanning 110-240V~ is, dan is deze bruikbaar in Canada en hoef je alleen voor reisstekkers te zorgen. Als je perse elektrische apparatuur wilt meenemen die niet geschikt is voor 115V, dan zijn er transformators te krijgen. Doorgaans zijn deze alleen geschikt voor kleine apparaten (laag vermogen). Bij twijfel kan de verkoper in de winkel een passende transformator of adapter voor je opzoeken.

Elektronica is duur in Canada, dus het is verstandig dit in Nederland al te regelen!

Bellen in Canada
Als je bereikbaar wilt blijven in Canada, dien je een triband of quadband GSM-toestel te hebben. Oudere en simpelere generaties telefoons kunnen wellicht niet werken, dus controleer dit van te voren!
Hoewel alle Nederlandse providers contracten hebben afgesloten met Canadese providers voor de abonnees, zijn prepaidbellers vaak nog de pineut. Kijk dus niet raar op als je Nederlandse prepaidtelefoon geen netwerk kunt krijgen.
Als je met je eigen toestel naar Nederland wilt bellen, dien je overal +31 voor te zetten (zie de handleiding van je toestel hoe je een + kan typen, soms wil 0031 ook werken). Uiteraard moet je vervolgens de eerste 0 van het netnummer weglaten.
Voorbeeld: 06 - 12 34 56 78 wordt dan +31 6 - 12 34 56 78 of 0031 6 - 12 34 56 78.

Als je lokale nummers in Canada wilt bellen, dien je voor ieder nummer +1 te zetten. De Canadese netnummers gebruik je wel volledig. Gratis nummer in Canada zijn te herkennen, doordat ze beginnen met 1-8xx (die 1 is al de landcode!)

http://www.wereldwijzer.nl/120782-albums2148-picture14334.jpg

SIM-kaarten
Een aparte SIM-kaart is moeilijk te vinden, aangezien de Canadezen deze zelf niet gebruiken. Daardoor zijn ze ook behoorlijk duur. Bovendien zit je met een SIM-kaart gebonden aan de regio waar je 'm hebt gekocht. Buiten de regio ga je ‘roamen’ en schieten de kosten omhoog. Bovendien betalen Canadezen ook voor binnenkomende lokale oproepen.
Het is dan ook af te raden om een Canadese SIM-kaart aan te schaffen.

Land line
Goedkoper is om lokale nummers met een Canadese telefoon te bellen. Op straat zijn nog voldoende openbare telefoons te vinden, waar je meestal met een kwartje al lokaal (binnen het netnummer) kan bellen. Canadese mensen hebben thuis en op het werk telefoonlijnen, waarmee men gratis naar lokale nummers kan bellen. Long distance (wat meestal al de volgende stad is) kost wel geld.

Vanuit Canada naar Nederland bellen is lastig. Soms kan het met de normale internationale toegangscode (+31), soms zijn er speciale codes nodig, afhankelijk van de afspraken met het telefoonbedrijf. Makkelijker is om speciale telefoonkaarten voor internationaal gebruik te kopen, zoals Vox (te vinden in vrijwel iedere supermarkt of kruidenier).

Voor meer informatie over bellen in Canada, zie dit topic.

**Belangrijke telefoonnummers
**Ga je naar Canada, zorg dan dat je deze nummers bij je hebt:

[ul]
[li]De Nederlandse Ambassade in Canada (Ottawa): 1-877-DUTCHHELP of 1-877-388-2443 (zie ook: http://www.netherlandsembassy.ca/)[/li][li]ANWB-alarmcentrale: +31 88 2692 888[/li][li]Alarmnummers van je reis- en ziektekostenverzekering.[/li][li]Alarmnummer van de bank (laten blokkeren van pinpas en creditcard bij diefstal of verlies).[/li][li]Je vliegmaatschappij, indien je de retourvlucht moet (her)bevestigen of verzetten.[/li][/ul]
Hulpdiensten
Voor directe hulp kun je de volgende nummers gebruiken:

[ul]
[li]211 - Diverse informatiediensten. Onderwerpen van drugsverslaving tot opvoedadvies voor ouders en van daklozendienstverlening tot pshychologisch advies. Helaas niet overal beschikbaar, kosten (meestal gratis) zijn afhankelijk van de regio waar je bent.[/li][li]311 - Als alternatief voor 911, speciaal voor niet-urgente gevallen. Geen kosten aan verbonden. Helaas nog lang niet overal ingevoerd.[/li][li]411 - Informatie hotline van de Yellow Pages (Canadese Gouden Gids). Kosten afhankelijk van de regio, meestal $ 0,50 per gesprek.[/li][li]511 - Informatielijn van de overheid over verkeer (file, onderhoudswerkzaamheden, kwaliteit van de weg), soms ook de weersvoorspelling. Kosten niet kunnen vinden, mogelijk gratis.[/li][li]611 - Verschilt nogal en is niet vastgelegd. Vaak wordt het gebruikt door de lokale telefoonnetbeheerder om kapotte telefoonlijnen of telefooncellen (pay phones) te melden en eventueel reparatie aan te vragen. Op Canadese mobiele telefoons wordt je meestal met je eigen provider doorverbonden voor betalingsgerelateerde onderwerpen van je abonnement.[/li][li]711 - Telefoondienst voor doven en slechthorenden.[/li][li]811 - Medische helpdesk: HealthLine of Info-Santée. Je krijgt een verpleegkundige aan de lijn die je met medische vragen kan helpen. Je kunt je volledige situatie uitleggen, dit mag anoniem als je wilt. Ze mogen geen diagnose opmaken aan de hand van je verhaal, maar kunnen je wel tips geven of verzoeken een ziekenhuis te bezoeken. Niet overal beschikbaar, wel gratis.[/li][li]911 - Alarmcentrale (ambulance, brandweer, politie). Geen kosten aan verbonden. Als je op je Europese GSM 112 belt in Canada, wordt je automatisch doorverbonden met 911.[/li][li]0 - Als je een bedrijf of persoon moet bellen, maar je hebt geen idee wat het nummer is? Draai 0 en je wordt met een soort telefooncentralemedewerker (tegenwoordig steeds vaker een computer met spraakherkenning) doorverbonden. Hij of zij (of het) kan ieder nummer voor je opzoeken. Lokale gratis dienst![/li][/ul]

Heb je nog suggesties of belangrijke info? Mail deze info door aan de forumbeheerder voor het Canadaforum, Jurjenb.

2 likes

Welkom in dit overzicht van nuttige links van het onderdeel Canada van het Wereldwijzer forum.
Per onderdeel heb ik een aantal pagina’s genoteerd. Deze zullen je helpen in het plannen van je droomvakantie of vakantiewerkervaring welke je in het buitenland op gaat doen.

Algemene touristeninformatie
Landelijk
Canada Tourism Office
Parks Canada

Steden
Vancouver || Ottawa || Calgary|| Toronto || Montréal || Québec

Reizen naar en in Canada
Bus en trein
Coach Canada
Greyhound
Orléans Express (QC)
VIA Rail

Directe vluchten (vanuit Nederland)
KLM [ervaringen]
AirTransat (budget) [ervaringen]

Directe vluchten (vanuit België)
Air Canada [ervaringen]
Brussels Airlines
AirTransat (budget) [ervaringen]

Binnenlandse vluchten
Air Canada
West Jet (budget)

Vliegtickets vergelijken
BestTickets
CheapTickets
Ebookers
Nouvelles FrontiĂšres (Be)
Schiphol Tickets
Surprise Tickets (ook tips voor het boeken)
Vliegennaar (ook flight alert)
Vliegfabriek
Vliegtarieven
Vliegticketskopen
Vliegwinkel
World Ticket Center

Complete reizen boeken
Reisbureaus
Boabab [ervaringen]
BBI Travel
Djoser [ervaringen]
Fox Vakanties [ervaringen]
GoCanada
Jan Doets America Tours
Kras [ervaringen]
Kuoni
Mambo [ervaringen]
Pharos Reizen (ANWB) [ervaringen]
Reisspecialist
Reksja
Shoestring [ervaringen]
SNP [ervaringen]
Surprise Tickets
WRC Reizen [ervaringen]

Wintersportvakanties
Op dit moment geen aanbieders van complete wintersportreizen.

Tijdens de vakantie
Accomodaties in Canada
Ebookers (hotels)
Hostelworld
Hostels
Van Nood hotelboeker (slechts enkele grote steden)
Vliegfabriek

Autohuur
Autoverhuur.pagina.nl
Avis
Budget
Discount
Ebookers
Enterprise
Hertz
National
World Ticket Center (ook camperhuur)

Camperhuur (nationale ketens)
CanaDream
CruiseCanada
Fraserway

**Camperhuur **(lokaal)
Ambassador RV (Delta, BC)
Cite Laval Caravane (Laval, QC)
Compass Campers (Airdrie, BC + Bedford, NS + Cookstown, ON + Delta, BC + Whitehorse, YK)
Go West RV Centre (Coquitlam, BC + Calgary, AB)
Motor Home Travel (Bolton, ON)
Owasco (Whitby, ON)
Real Value (Abbotsford, BC + Cookstown, ON + Calgary, AB)
Traveland (Langley, BC)
Westcoast Mountain Campers (Richmond, BC + Calgary, AB)

Boeken / naslagwerk / accessoires
De Zwerver (reisgidsen en landkaarten)
GPSrent (GPS-navigatie huren)
Lonely Planet (reisgidsen)
VeiligOpReis-winkel

Beoordelingen
Dit was mijn vakantie (hotels)

Reisverhalen
Per auto
Alberta & British Columbia 1998
Alberta & British Columbia 2005
Alberta & British Columbia 2005
Alberta & British Columbia 2005
British Columbia (Vancouver, - Island, Whistler, Powell River) 2006
British Columbia & Rocky Mountains 2001
British Columbia & Rocky Mountains 2001
British Columbia & Rocky Mountians 2003
British Columbia & Rocky Mountains 2008
British Columbia & Rocky Mountains 2009
Dempster Highway (Yukon) 2003
Ontario & Québec 2006
Oost-Canada 2007
Rocky Mountains 1998 en Rocky Mountains 2003 (zelfde site)
Rocky Mountains 2007
Waterton Lakes (Rocky Mountains) 2007
Yukon 2009

Per camper
Alberta & British Columbia (drie reizen)
Alberta & British Columbia 2007
British Columbia & Rocky Mountains 2004
British Columbia & Rocky Mountains 2005
British Columbia & Rocky Mountains 2006
British Columbia & Rocky Mountains 2006 (ook via WaarenJij.nu)
British Columbia & Rocky Mountains 2007
British Columbia & Rocky Mountains 2009
British Columbia (Sunshine Coast) 2005
Ontaria & Québec
Toronto - Vancouver 1999
Vancouver Island 2004

Per toerbus (groepsreis)
British Columbia & Rocky Mountains 2004

Per ander vervoersmiddel
Cross-Canada (fietsend van Alaska naar Newfoundland = bijna 10.000km!!) 1997 [Engelstalig]
Meerdere fietsvakanties
Rocky Mountains (wandelvakantie) 2005
Yukon (wandelvakantie) 1999 [Engelstalig]

Specials
Wintertocht Rocky Mountains 2007
Voorbeeldroute en veel reisinformatie British Columbia & Rocky Mountains door Ann75
Een jaar lang in Canada op WHP 2003-2004
Een jaar lang in Canada 2008-2009

Heb je nog suggesties of belangrijke info? Mail deze info door aan de forumbeheerder voor het Canadaforum, Jurjenb.

5 likes