algarve en lissabon

we gaan met ons gezin van 5 naar de Algarve en naar lissabon
we verblijven op de 2 plaatsen, elk een week
welke wijk is aan te raden in lissabon, is er een strand?, zoals in barcelona?
welke wijk is het best om alles te bezichtigen op wandelafstand
welk dorp/stad is aan te raden in de algarve?
mvg gino

Niet zo ver van Lissabon is een strand dat mij een beetje deed denken aan Zandvoort: commercieel en mainstream, lelijke gebouwen, stervensdruk: Costa da Caparica. Het is een lang strand (je kunt ver naar links lopen). Hoe verder weg van het centrumpje, hoe minder druk.

Zelf vond ik Ericeira een véél mooier strandplaatsje, met diverse rustige stranden, mooie rotsen en kliffen, en het dorp zelf heeft mooie oude architectuur en volop tegeltjes op de muren, leuke kronkelstraatjes, veel mooie terrasjes die vanaf een klif over de zee uitkijken en veel lekker eten. Het is wel ietsje verder weg van Lissabon maar met een huurauto prima te doen in iets meer dan een half uurtje. Sommige van de strandjes daar zijn beroemde surfstranden en er valt dus ook wat te kijken.

Kijk maar eens met Google Images naar de verschillen tussen die twee plaatsen.

In Lissabon is Bairro Alto erg leuk maar vast ook wel andere wijken. Ik vind de reisgidsjes van 100% altijd erg goed voor stedentrips, dus in dit geval “100% Lissabon”. Met per wijk een handige plattegrond, suggesties voor leuke restaurantjes, winkels, parken, en wandelroutes langs al die dingen.
En voor de Algarve kan het handig zijn om gewoon eens een reisgidsje over Portugal te raadplegen of op internet te lezen, bijvoorbeeld: http://www.lonelyplanet.com/portugal/the-algarve
Daar worden eigenlijk al je vragen al beantwoord.