Later dit jaar (sept/okt) ga ik een beetje ronddwalen op de balkan, met de nadruk op Albanië.
Ik ben er een paar keer eerder (op doorreis) geweest en ik kan Albanië en de Albaniërs alleen maar omschrijven als een prachtig land en schitterende mensen. Destijds heb ik braaf alles vooraf geboekt, maar ik heb gezien dat dat niet nodig is. En met de veiligheid zit het volgens mij ook wel goed, ik denk dat je beter op een afgelegen Albanees bergweggetje de weg kunt vragen dan in een willekeurige Nederlandse stad.
De overnachtingen wil ik relatief low-budget doen. Niet eens vanwege een beperkt budget, maar omdat ik weinig zin heb om in een prachtig land als Albanië in een klinisch westers-geörienteerd hotel te gaan zitten. Liever ter plekke in een dorpje een bed-and-breakfast binnenlopen. Een tentje is niet ‘mijn ding’, dus daar zul je me waarschijnlijk niet voor kunnen overhalen.
Mijn agenda is nog relatief flexibel, maar ik wel er eind september ca drie weken naar toe gaan. Ik ga met mijn eigen auto, dat is wel zo handig. Ik ben geen fiets-fanaat hoor, maar de fiets neem ik wel mee; een paar dagen de auto ergens laten staan en (rustig aan) op de fiets van dorpje naar dorpje hoppen lijkt me wel leuk. De zomerhitte is tegen die tijd weg, en volgens mij is het herfstweer dan nog niet begonnen.
Maarja… zoals de meesten hier… als ik iemand wist die mee wilde, zou wel zo gezellig zijn natuurlijk. Helaas heeft niemand in mijn omgeving tijd of zin om naar deze ‘vage uithoek’ van Europa te gaan.
Voor wie mee wil: de reiskosten (mijn brandstof) is al betaald, en alles is daar relatief goedkoop, dus over het budget hoef je je geen zorgen te maken.
Ik ben zelf een bijna-veertiger. Gezien de periode dat ik op reis wil zal ik alle studenten al afgeschud hebben, dat scheelt weer een generatie-kloof. Ofwel: een klein beetje in de buurt van mijn leeftijd lijkt me wel prettig.
groeten, John
balkanreiziger@ziggo.nl