reisgenoten en tips

Denk er over deze zomer naar Albanie te gaan, ben er nooit eerder geweest, maar het land spreekt erg tot mijn verbeelding. Natuur, cultuur, bevolking.
Misschien dat ik via dit forum reisgenoten kan vinden en ik ben sowieso geïnteresseerd in ervaringen en tips van anderen. Iets over mezelf: ik ben een vrouw van 57, heb aardig wat gereisd in (o.a. Azie) en ik probeer in mijn reizen zoveel mogelijk daar te zijn of te komen waar je de lokale bevolking treft. Denk aan o.v.; eetgelegenheden enz. Hou van afwisseling: dingen ondernemen en even goed lui aan het strand liggen lezen…om maar wat te noemen.
Ben benieuwd naar reacties!

Beste Corrya,

Wat leuk van je interesse in Albanie! Ik hoop dat je een reisgenoot kunt vinden (je kunt het eventueel ook alleen doen, wat ook geen probleem is) want het is een prachtig land voor ieder wat wils!

Ik woon nu zelf bijna 7 maanden in Albanie en het bevalt mij uitstekend! Ik maak in de weekenden veel uitstapjes naar de “toeristische” plaatsen. (Berat, Gjirokastra, Shkodra, Pogradec, Albanese Alpen en de kust) Toeristische heb ik tussen aanhalingstekens gezet, dit omdat je niet echt kunt spreken van toeristische plaatsen overspoelt met toeristen. Aan de kust komen de meeste toeristen uit Kosovo, en die gaan meestal naar Durres. Mocht je naar het strand gaan kan ik je de kusstreek tussen Vlora en Saranda aanraden, prachtig groen/blauw water met een uitstekend uitzicht op de bergen en Corfu.

Over het binnenland, de plaatsen die ik hierboven heb aangehaald zijn allemaal zeker de moeite waard om te bezoeken en dit is allemaal mogelijk met het openbaar vervoer (dit is soms wat lastig, maar je kan mij altijd of er mogelijkheden tussen bepaalde plaatsen zijn) Ook zijn de mensen heel erg behulpzaam, mocht je problemen hebben met vervoer kan het zelfs mogelijk zijn dat ze je zelf met hun eigen auto naar een plaats brengen waar je wel een bus kunt nemen!

Mocht je nog specifieke vragen hebben dan hoor ik het wel.

Groetjes Jorik

Vorig jaar ben ik met mijn vriendin vanuit Macedonië naar Albanië gegaan, grensovergang was een ramp, maar na 4 uur in de zinderende hitte toch gelukt. Progadec is heel leuk en idd totaal niet toeristisch, wel werden we overladen door bedelende kinderen, maar niet heel veel last van. Mensen zijn verder heel vriendelijk, we hebben ons er prima vermaakt. Heerlijk eten. Overigens kan je naar mijn mening veilig alleen door Albanie gaan.

Grensovergang was in het geheel geen probleem.De grenspost aan de zuidkant van het meer van Ohrid bleek totaal verlaten en we konden doorlopen na twee minuten.Albanie is veilig.De vele bouwputten kunnen teleurstellend e indruk maken,maar veel wordt goed gemaakt door de woeste bergen in het noorden.

1 like

Ben je inderdaad in Albanië geweest. Ik ben een vrouw, 63 jaar, en dol op reizen. Ja, ook ik wil het liefst reizen in gebieden waar zo goed als geen toeristen zijn, dicht bij bevolking, natuur en cultuur. Ik heb het afgelopen jaar 2 keer 3 maanden in Indonesië doorgebracht. Tot 1/2 april zit ik vol met verblijf in Schotland bij mijn dochter en een tripje naar Istanbul. Daarna wil ik weer op stap. Albanie lijkt mij bijzonder interessant hoewel ik ook andere gebieden die nog niet toeristisch besmet zijn wil verkennen. Ik hoop van je te horen. Groet, Marianne

Afgelopen zomer heb ik een maandlang door Albanie gereisd.Hoogtepunt was wel de tocht door de bergen in het gebied dat mooi wordt beschreven door A.den Doolaard in zijn "Herberg met het Hoefijzer.Albanezen zijn bijzonder vriendelijk zonder opdringerig te worden.Ik wandel graag en heb daar heel wat afgewandeld.Vervoer is overal aanwezig in de vorm van bussen.Maar er is ook nog de trein.Heel langzaam maar uitstekend om contact met de locale bevolking te krijgen.Vaak hoef je niet de bus te zoeken want de bus weet jou wel te vinden.Fanatieke Islam is daar geheel en al afwezig.Bezoek aan moskee-en altijd mogelijk.Byzantijnse kerkjes kun je ook vaak bezoek.Vaak schitterend beschilderd van binnen met "horror"afbeelding maar dikwijls zwaar beschadigd jammergenoeg.Over het hele land zie je de eenmans koepelbunkertjes die ooit door Enver Hoxha werden gebouwd.
Soms echter lijkt Albanie wel een bouwput:veel Albanezen werkten tot voor kort in het "rijke"Griekenland en bouwden met hun verdiensten vaak riante woningen in eigen land.Toen de Griekse economie instortte stagneerde de bouw in Albanie.In ieder geval heb ik daar met veel plezier rondgereisd en denk over een herhaling.Als je Italiaans kent kom je daar wel uit de voeten.Ik leerde wat Albanees en dat werd zeer gewaardeerd.Mocht je meer informatie,laat het weten op ehlkn@live.nl Groeten