Air asia

Heb via de site van air asia tickets geboekt van Vietnam naar Bangkok.
Ik kreeg een mail met een bevestiging, maar hoe werkt air asia?
Krijg ik dan later nog een mail met de tickets? Moet ik online inchecken? Moet ik iets afprinten? Want we doet eeze vliegtuigreis op het einde van onze reis, dus we gaan niets kunnen afprinten…

Iemand die me kan helpen en die ervaring heeft?

Hallo G,

Ik heb nog niet met Airasia gevlogen, maar alle maatschappijen in de wereld werken bijna op deze manier.

Na bevestiging en goedgekeurde betaling krijg dit.

je krijgt dan een mail ,met daarin de bevestiging, een vluchtnummer met tijden en de steden waar je van en op gaat vliegen, het boekingsnummer ( reservationcode ) de namen ( of per naam een bevestiging ) en ticketnummers waarschijnlijk?
Dat is het ticket.

Wanneer je een alleen een bevestiging hebt gekregen via de mail, dan misschien even kijken in je mail programma bij ongewenste mail.
Zou kunnen dat je pdf bestanden hebt geblokkeerd? en daar het on line ticket onbedoeld is terecht gekomen?

Wanneer je alle gegevens hebt ontvangen.
On line inchecken is niet noodzakelijk, is maar een korte vlucht, dus inchecken bij de balie is gewoon mogelijk.
Hoop wel dat je ook je bagage ( het gewicht ) hebt doorgegeven bij het boeken en dat ook bij de ticketprijs is inbegrepen.
Zo niet, dan moet je extra betalen bovenop je ticket op het vertrek vliegveld.

gr.
Ton.

Beste Grietvl,

Airasia werkt met etickets. Je kunt vanaf 14 dagen tot 1 uur voor vertrek online inchecken. Het enige wat je dan op het vliegveld nodig hebt, is je paspoort. Voor de zekerheid hebben wij de mail met boekingsinformatie en de etickets wel uitgeprint. Printen was nooit een probleem wanneer we het netjes vroegen in het hotel/guesthouse/hostel.

Misschien dat je nog wat verdere informatie kunt halen uit onze blogpost over het vliegen met Airasia:

Met vriendelijke groet,
Reisbloggers

Wij hebben zo’n 20 keer met Airasia gevlogen. Vorige maand ook nog 3 keer, dus de info is up to date :chin:

1. Je kunt vanaf 14 dagen voor vertrek online inchecken met je bookingnummer. Je krijgt dan je boardingpas per mail en die moet je uitprinten.
  2. Het kan ook met een smartphone en dan op het vliegveld printen.
  3. Als je pas op het vliegveld in wilt checken, is het enige wat je nodig hebt, je bookingnummer. Dat kun je opschrijven en meenemen en dan inchecken bij een automaat. Deze automaten zijn echter niet op alle luchthavens aanwezig, dus even uitzoeken of ze er op jouw vertrekpunt zijn.
  4. Als je zelfs dat bookingnummer vergeten bent, dan kun je alleen bij de bali inchecken. Als je je paspoort geeft dan hebben ze meteen je booking gevonden. Ik heb begrepen dat je voortaan een fee moet betalen als je bij de bali in wilt checken. Op KLIA2 in Kuala Lumpur is dat iig al zo.
1 like

Dank je wel voor de info!!

Ik heb na de confirmation mails ook altijd boarding cards kunnen aanvragen en via pdf’s in mails kunnen printen.
Soms veranderen de vluchttijden - waar je altijd een mail over krijgt - en dan kun je de boarding card opnieuw printen (maar dat is niet verplicht).

Ik heb begrepen dat je voortaan een fee moet betalen als je bij de bali in wilt checken. Op KLIA2 in Kuala Lumpur is dat iig al zo.

Zo te zien alleen voor binnenlandse vluchten in Maleisië:
“Check in fee of RM10 (it’s equivalent in foreign currency) will be charged for all domestic flights in Malaysia at the counter and also to reprint boarding pass. There will be no counter check in fee for all international flights effective 22nd December 2011.”

Ik geef altijd mijn paspoort met boardingcard (op A4), waar ze iets afscheuren en opschrijven of omcirkelen en klaar…

Tips bij het boeken:

• Let op dat je verzekering en stoelkeuze expliciet uitvinkt en/of annuleert, anders heb je extra kosten. Je bent immers al verzekerd en stoelkeuze is bij korte vluchten toch geen probleem(?) Mijn ervaring is dat ik heel vaak in de buurt van de nooduitgang op plusminus rij 12/13/14/15 zit.
  • Tot 20 kilo bagage boek ik altijd bij. Intercontinentaal is vaak 23 kilo (soms 2x), dus wel zorgen dat je ook bij die vlucht onder de 20 kilo blijft.
  • Vroeg boeken geeft de meeste kans op promo-prijzen. En 1 of meer dagen eerder of later vliegen kan ook een groot verschil geven!

AirAsia is uitstekend. Heel veel mee gevlogen en nooit problemen mee gehad. Bijna altijd scherpe prijzen.

Johan
(Ook uitstekende ervaringen met Jetstar, Tiger Airways, Nok Air)

1 like