Air Asia

Air Asia stopt met te vliegen op Sri Lanka vanaf 26 februari 2013.
Teveel concurrentie voor het hevig verlieslatende Srilankan airlines ?

Nee, te weinig budgettoeristen. I.t.t. eerdere gevallen van concurrenten met naar-de-zin-van-Srilankans-hoge-vrienden teveel succes die hun vliegvergunning (bijna) kwijt raakten zoals Kingfisher (nog van ver voor de tijd dat die zelf andere problemen hadden) Bangalore-CMB in 2009 en Oman Air bij het opstarten.
De onverantwoorde prijsstijgingen van accomodaties in SL, met name aan de onderkant van de markt dus guesthouses etc., maken het blijkbaar minder aantrekkelijk voor budgetttoeristen vanuit het oosten…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Ik moet stilaan het Nederlands wat verleerd hebben, want ik snap je antwoord maar half.
Sri Lanka is heel “hot” op sociale netwerksites. Een must. Vorig jaar in februari nog eens Adam s Peak beklommen in de late namiddag en bij het neerdalen heb ik over de 300 toeristen geteld die blijkbaar nog voor zonsopgang de top wouden bereiken. De vorige keren, jaaaaren terug was een medetoerist de uitzondering.
Al die toeristen waren FIT (Free Independant Travellers) die waarschijnlijk over het internet hun vliegticket boeken en dus ook prijzen vergelijken.Op diezelfde sociale netwerksites worden adressen uitgewisseld van Guest Houses en ja de prijzen zijn op enkele jaren tijd verdubbeld. Maar dit geldt ook voor India. Ook in Thailand stijgen de budgetakkomodatie prijzen.
Ik vermoed dat er meer gaande ivm de beslissing van Air Asia om de vluchten te stoppen.

Geen idee. De prijsstijgingen in India, en ik kom er sinds 2008 weer vrijwel jaarlijks, vallen in het niet bij die in Sri Lanka; in alle budget-klassen. Dat ze er in Lanka nu een beetje spijt van gaan krijgen, en de wal ooit het schip gaat keren, blijkt uit recente verhalen als

http://www.lankabusinessonline.com/fullstory.php?nid=75083827

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

PS Sorry voor het soms kompakte nerdy telegram-stijl Nederlands

"Sorry voor het soms kompakte nerdy telegram-stijl Nederlands " No problem. Ooit komt er wel bij google een vertaalfunctie in dit verband.
De inflatie in India (dus algemeen, niet specifiek hotelprijzen) zou tot bij de 20 percent liggen (onofficieel). Bij Broadlands Lodge Chennai klagen ze steen en been over de drop in gasten (en dit vooral bij return guests).

Ik veronderstel dat je in SL ook eerder bij het systeem van gastenkamers dan bij het hotelwezen je onderdak zoekt. En daar zijn de prijzen aanzienlijk gestegen.
Ik heb ook zo mijn twijfels over officiele cijfers. Ze zouden dus het dubbele halen in 2012 van hun piekjaar 1982 (500.0000). Bij mijn vorig verblijf in februari 2012 heb ik op Galle Road in Colombo anders weinig toeringbussen gezien. Het Belgische jerairfly heeft er een goed jaar terug ook mee opgehouden met haar vluchten op Colombo. Ze vliegen nu aan op Phuket en Bangkok, en dat was een goede keuze. (By the way, hun laatste vlucht op Colombo kon je kopen aan 125 Euro s).

Zojuist verschenen bij Sundaytimes:

“Whilst the tourism authorities have been celebrating the arrival of one million tourists in the island in 2012, the travel trade has been rather skeptical over the statistics projected by the Sri Lanka Tourism Development Authority (SLDA), a tourism expert revealed.
The paradox of hotels registering lower occupancy during the month of December 2012 in comparison to recorded occupancy levels during the previous three years against the backdrop of claims by the authorities that the arrivals during December 2012 have been the highest ever recorded remains a mystery. This is the main reason for the travel trade, specially the hospitality sector to be disgruntled, head of the research team, Priyantha Fernando, a senior tourism consultant, says…”

Nog ter aanvulling: AirArabia dat al negen maal per week op Colombo vliegt gaat nu ook op de nieuwe luchthaven in de uithoek Hambantotta vliegen. Inauguratie einde maart. De lol kan niet op.

Mattala International Airport will cater to one million passengers per year with the opening of the First Phase and with the completion of the Second Phase by 2017 the numbers will increase to five million, said Prasanna J.Wickramasuriya, Chairman of the Airport and Aviation Services (Sri Lanka) Limited …President Mahinda Rajapaksa…has set a goal of 2,5 million tourists arrivals by 2016.
"We are happy to note that in 2012 we have handled 7,2 million passengers despite the fact that our capacity is for six million passengers which has resulted in a big congestion in Katunayake airport. This number comprises the passengers that use this airport, local foreign and transit passengers, "said Prasanna

Extracts from a newspaper article in The Sunday Leader, 10/03/2013 P 35