Backpacken, hostels en air bnb voor 5 weken

Hoi
we kunnen deze zomer voor ruim 5 weken naar Sri Lanka heerlijk.
We verblijven het liefste in Hostels, bij particulieren thuis , om zo het land en de mensen beter te leren kennen.
Wie heeft er tips ?
We kunnen eventueel ook enkele dagen werken /helpen in een kindertehuis ook daar graag tips voor .
en kan je goed rondreizen met OV?
alvast bedankt

Hoi Caroline,

AirBnB tot op heden alleen maar slechte ervaringen over gehoord in Lanka. Fake reviews, zwaar gephotoshopte beelden, en beduidend minder waar voor je geld dan in gewone villas/appartementen en hotels en guesthouses. Homestays en guesthouses zijn gewoon te boeken via sites zoals hostelworld en Agoda. Rondreizen met OV gaat best maar reken op trage bussen en weinig bagageruimte.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

1 like

Ik heb geen AirBnb in Sri Lanka geboekt, wel elders in Azië.

Mijn ervaring is dat het regelen veel tijd kost. Niet iedereen reageert op je boeking. Je krijgt je geld dan terug, maar het zoeken begint dan opnieuw.

Ook ben ik wel eens doorgeschoven naar een ander appartement omdat hetgeen ik geboekt had toch vol bleek te zijn.

Raad ik af met Airbnb te boeken? Dat niet. Maar weet waaraan je begint.

1 like

Het is heel simpel:

We hebben Uber, een taxi app zonder taxi’s. We hebben een AirBnB een app met kamer/hotel verhuur, zonder hotels en huisjes. We hebben de overheid, die dit soort app’s niet toestaat. Recente BnB’s in A’dam zijn uit hun huurhuis gezet (terecht sociale huurwoning en 10X meer ontvangen van BnB… not right).Die gasten gaan echt betalen en vervolgd worden. En we spreken hier over + € 10.000 schadevergoeding.

Er zijn voorbeelden van (met name US) waarin feestjes het hele huis hebben gekost.

Eerlijk, ons maakt het niet uit wat je doet. Veel plezier. Maar: De regels en weten zijn iets anders, in elk land. En geloof ons maar, een wet is iets anders in Azië. De wet wordt namelijk gehandhaafd. Geen gedoog, niks.

We zitten in een schermerzone, maar in Azië worden precedenten gemaakt. Daar wil je niet de dupe van worden, een boete van € 100,-- is iets anders dan 6 jaar cel in Azië.

Je mag gokken maar als je verlies, dan kan je heel veel verliezen.

Ik wil bovenstaande reactie toch toelichten. Als er een aanklacht tegen een toerist wordt gedaan in Azië kan dat vervelende gevolgen hebben. Je spreekt de taal niet en je bent toch “rijk”.

Als een AirBnB verhuurder een aanklacht indient (terecht of onterecht) zal je in de meeste gevallen het land niet mogen verlaten. Het is nog niet voorgekomen (voor zover wij hebben kunnen vinden) maar wij blijven het een risico vinden. Ongeacht welk land je in Azië zit.

Misschien zijn wij hier iets te voorzichtig in, maar we willen niet dat toeristen op dit gebied risico lopen. De keuze blijft natuurlijk altijd bij de reiziger zelf, wij geven alleen een advies.

Nog een reactie op internet:

It is two in the morning and our bedroom is sounds like the inside of a disco because our “hosts” have decided to have a party which they said will go on all night and we should have brought earplugs if we don’t like the noise. We were told this din will go on all night! We have stayed at some wonderful places through AirBnB here in Sri Lanka but this experience nullifys that. Remember when you book on Air BnB that what you get may be absolutely the opposite of what you were led to expect!

De keuze is aan de reiziger. Ons advies is toch, als je niet veel geld uit wilt geven, op booking.com (of vergelijkbaar) te kijken naar goedkope, leuke, kleine lokale questhouses. Daar help je ook nog eens de lokale economie mee.

Gr. Taco & Marjolein

Wij verhuren zelf via air BNB een huis in het zuiden van Sri Lanka (aan de kust) en ik zou wel willen adviseren om door te vragen voor je een boeking doet.
Er is veel concurrentie en de prijzen worden regelmatig bijgesteld, maar het is veel goedkoper dan via andere organisaties omdat Air BNB slechts een kleine vergoeding vraagt.
Wij hebben ook ervaringen met annuleringen en mensen krijgen voor zover mij bekend direct hun geld terug. De verhuurder krijgt pas het geld op het moment dat de gasten ingechekd zijn.
Ik zou dus wel boeken maar dan voor een kortere tijd en ter plaatse bijboeken, dat wordt mogelijk wat lastiger in het hoogseizoen.

1 like

Hoi Susabanda,

Wij zijn echt blij dat er iemand reageert die zelf verhuurt via BNB. Wij hebben een aantal problemen die in de US en EU zijn voorgekomen bekeken. Maar wellicht dat jullie daar beter over kunnen oordelen. Het grootste probleem is (wat wij tot zover hebben kunnen zien) dat als de eigenaar van het verhuurde pand een (terechte) aanklacht indient tegen een huurder deze dus gearresteerd kan worden en het land niet meer mag verlaten. Daarnaast zijn er een aantal vervelende addertjes in het (verhuur)gras, met name op belasting- en verzekeringsgebied. Belasting slaan we over, want dat treft de huurders niet. Wat gaat jullie verzekering doen als een gast in slaap valt met een sigaret in zijn mond en jullie huis afbrand en hijzelf zwaar hulpbehoevend word? Dat word geen happy ending, of is BNB daarvoor verzekerd? En in hoeverre kan dat?

Wij zijn echt benieuwd hoe dit is ingedekt.

Air BNB is alleen maar een organisatie die de contacten legt en juridisch niet de verhuurder is.

Als je echter in Sri Lanka in een guest house zit heb je te maken met gelijke omstandigheden en dan heb je te maken met lokals wat nog riskanter zou kunnen zijn.

Een verhuurder heeft echter mogelijkheden om zich voor veel zaken te verzekeren maar zeker niet voor dat soort zaken als u omschrijft.
Het lijkt erop dat u wat zaken voorziet die niet echt te verwachten zijn.
Ik denk dat het wel belangrijk is dat er vooraf een goed contact is tussen huurder en verhuurder waarbij tevens de afspraken goed worden gemaakt.
Bij ons mag er bijvoorbeeld niet binnen gerookt worden en zo hebben we nog wel meer regels die vooraf voor de huurder bekent zijn, en als het de huurder niet aanstaat ( om wat voor reden dan ook) dan kan deze altijd nog van de boeking afzien!
Wij hebben zelf ook een keer iemand geweigerd omdat wij het gevoel hadden dat er mogelijke problemen zouden kunnen ontstaan tussen de huurder en de verhuurder en dat is ook geen enkel probleem.
De verhuurder als ook de huurder kunnen vooraf informatie over elkaar inwinnen via de air BNB website, dus wat mij betreft zie ik nog niet zoveel bezwaren.

Hoi Susabanda,

Dank voor de reactie, zo wordt dit ook weer een stukje duidelijker. Misschien toch een sticky topic maken over Air BNB met tips en dergelijke. Ik weet niet of jullie daar iets over/voor kunnen en willen schrijven?

Wat jammer dat alle antwoorden alleen over de voor en nadelen AirBN&B gaan.
Ik zou ook graag tips over hostels guesthouses ed willen ontvangen
alvast bedankt !

      • Updated - - -

Hoi Susabanda,
Ik weet niet of het mag op deze site , maar heb je een link naar jullie Air BNB ?

Hoi Caroline,

Je hebt gelijk, we gaan van Air BNB een apart topic maken. Mijn excuses dat dit jouw topic heeft ondergesneeuwd. Ik had het eerder uit elkaar moeten halen.

Dus vanaf hier gaan we weer verder met het originele topic:

Hoi
we kunnen deze zomer voor ruim 5 weken naar Sri Lanka heerlijk.
We verblijven het liefste in Hostels, bij particulieren thuis , om zo het land en de mensen beter te leren kennen.
Wie heeft er tips ?
We kunnen eventueel ook enkele dagen werken /helpen in een kindertehuis ook daar graag tips voor .
en kan je goed rondreizen met OV?
alvast bedankt

1 like

ik weet ook niet of het mag maar bij deze.

https://www.airbnb.nl/rooms/6639948
succes met je bezoek aan Sri Lanka!