Hallo,
Vraagje wie weet hoeveel het ongeveer kost om in Sr Lanka te vertoeven?
Hoeveel kosten overnachtingen? Hoe boek je die? gewoon heen gaan of moet je dat van te voren doen?
Eten hoeveel kost dat?
Misschien heeft iemand nog meer goede suggesties…
Hartelijke dank!
Eten is zeer goedkoop, lokaal heb je al een goede rijst en curry voor rond de drie á vier euro. In de hotels en westerse restaurants is dit rond de 8 euro. Westerse gerechten kunnen wat duurder zijn maar ook dit valt meestal wel mee. Overnachtingen zijn er vanaf een paar euro, maar wil je iets redelijks dan ben je rond de $ 25,-- per nacht kwijt. De mooie luxe hotels zijn behoorlijk prijzig, vaak tussen de $ 125,-- tot $ 350,-- per nacht. Standaard toeristenhotels zo rond $ 75,–. Of je het van te voren moet boeken? In Negombo en andere toeristische plaatsen is wel een kamer te vinden. Maar als je lang moet reizen en dan nog een kamer moet zoeken lijkt mij niks. In dat geval zou ik het wel van te voren boeken.
Heb je het hier over 1 kamer / nacht of wat je per persoon / nacht kwijt bent aan een kamer/appartement?
Hoi, ik ga hier uit van kamer per nacht. Maar dit zijn dus echte SL onderkomens, wel schoon en netjes maar geen westers eten en meestal ook geen alcohol. Al doen ze meestal niet moeilijk als je het zelf meeneemt.
Ok, dit klinkt erg goedkoop. De meeste (air)b&b’s die ik vind komen meestal toch minimaal op 30,-eur. / nacht. Wellicht dat je de goedkopere tenten ter plekke moet regelen/vinden?
Nee hoor; o.a. Agoda, Bookingcom en Hostelbookers/hostelworld hebben echt aan de onderkant van hun range dat soort prijzen. De ‘echte’ home-aanbieders onder AirBnB (naast de professionele guesthouses) hebben in Sri Lanka niet de beste reputatie, gevallen gehoord zoals een lawaaige megahouseparty door de eigenaar zelf in de benedenkamer tot 4 uur 's nachts waarop de klagende gast in de gastenkamer boven te horen krijgt ‘live with it’. Hopelijk zijn de reviews te vertrouwen, in SL is dat even wat minder dan in pakweg NL…
Sukses,
<Erik> & [Sandya]
Nou ja, we zullen zien. Ik hoop graag ook wat positieve ervaringen hier te kunnen posten vwb airbnb als ik terug ben :vak02:
Ik sluit mij aan met Erik, AirBnB zijn wij in Sri Lanka (nog) geen favoriet van. Wat je merkt is dat Sri Lankanen steeds meer in eigen land gaan reizen (en dat is natuurlijk echt wel een goede ontwikkeling) maar zij hebben (meestal) een ander idee over vermaak dan de meeste westerse toeristen. Ze drinken normaal bijna niet, maar dan gaan ze echt los, dus veel drank en herrie tot in de late (of vroege) uurtjes. Het ligt dus ook aan je eigen insteek, er zijn zat leuke goedkope guesthouses die echt super rustig liggen en waar deze groepen dus zeker niet boeken i.v.m. gebrek aan vertier (in hun ogen dan). Maar zit je buiten de weekenden en feestdagen dan heb je hier bijna nooit last van. Uiteraard zijn we zeer benieuwd naar je ervaringen!
We hebben inmiddels onze reis gemaakt. Ik kan jullie vertellen dat bijna alle boekingen via airbnb een succes waren. We hebben 1x meegemaakt dat er bij aankomst de accommodatie ‘under constructions’ was, maar we hebben in overleg met de manager vervangend onderkomen gekregen (dit was goedkoper dan origineel geboekt, in dit geval kregen we van Airbnb het verschil teruggestort, erg netjes!).
Bedankt voor al de berichten!
Dat is heel mooi dat het dus ook via Airbnb zo goed is gegaan! En hebben jullie het allemaal ter plekke daar geboekt of alles van te voren in Nederland?
En was dat dus allemaal te doen?
En hebben jullie een geweldige vakantie gehad? Lekker genoten?
We hebben alle airbnb plekken van tevoren uitgezocht en geboekt. Wees er op bedacht dat je bij airbnb redelijk hoge boekingskosten betaald die je dus ook niet terugkrijgt bij een cancellation. Echter, ze hebben hele snelle en correcte service als je een probleem hebt zoals bij ons (mail ze dan via trust@airbnb.com). Naast airbnb hebben we ook veel gebruik gemaakt van booking.com, hier kun je tot min. een dag van tevoren kosteloos annuleren, dat is ook wel relaxed (en je betaalt geen extra boekingskosten zoals bij airbnb).
Het is wel aan te raden om per accommodatie even wat research te doen bij bijv. tripadvisor, en niet blindelings varen op reviews en ratings van airbnb en booking.com.
We hebben al met al een avontuurlijke vakantie gehad, heel divers. Ik vind genieten een te groot woord, tenzij je weken lang op het strand ligt te bakken
Sri Lanka is een levendig land, veelal leuke mensen, lekker eten, veel mooie natuur en prachtige uitzichten, maar er is ook veel drukte, armoe en mensen die achteloos met afval omgaan (wordt overal maar weggegooid, ook in de natuur). Het feit dat je veel moet betalen voor nationale parken en tempel complexen, safari jeeps die soms met 1 klant rondrijden (terwijl er plek is voor 6pers), in file vorming bij olifanten staan voor de beste foto, dat soort zaken moet je voor lief nemen OF er niet aan meedoen…
Sorry ik wil je voorpret niet bederven maar dit is helaas onderdeel van onze ervaring geweest. Wij zouden aanvankelijk gedeeltes met privé chauffeur doen maar zijn hier snel van afgestapt. We misten onze vrijheid en keuze om bepaalde toeristische dingen wel/niet te doen, daarom de rest met OV gedaan, en dit gaat prima. Je moet af en toe wel sterk in je schoenen staan op de busstations, waar je in alle hectiek de juiste bus moet vinden en niet wordt overgehaald om met duurdere privé busjes mee te gaan. Dit spelletje kun je na een tijdje steeds beter spelen.
Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag!
Goede tips voor airbnb en de reviews gaan we checken! Ik begrijp dus dat jullie in Nederland al verschillende lokaties hadden geboekt?
Ach jee niet echt genieten. Je raad het nog wel aan om heen te gaan? Ik snap dat de drukte armoe en hoe mensen met alles omgaan, dat is een beetje de cultuurshock zal ik maar zeggen. Wij zijn al in Azie geweest, maar onze kinderen(pubers) gaan voor het eerst heen, dus die zullen het ook wel als shock ervaren. Maar ja ik ben voorbereid en wil zeker wat rust en ontspanningslocaties erin lassen.
Ik hoor dat ook veel van een auto met pirve chauffeur, ik denk dat je gelijk hebt dat het wat vrijheid weg neemt. maar ik denk dat het ook lekker is dat hij je met bepaalde dingen kan begeleiden! Hadden jullie hier al de chauffeur geboekt, of daar ter plekke?
Hadden jullie thuis al de hele reis voorbereid? Of hebben jullie daar ter plekke alles gedaan?
Nog leuke tips van leuke, mooie high ligts?
Zijn jullie nog naar het noorden geweest? Het lijkt me wel leuk omdat het daar nog niet zo toeristisch is…denk ik?
Was het jullie 1e reis naar Azie of zijn jullie daar al meer geweest?
Ik hoor het graag!
Ben heel benieuwd hoe het gaat worden daar in Sri Lanka.
Dit was niet onze eerste Azië reis, een cultuur shock was het niet echt, ikzelf had veel associaties met Gambia waar ik zelf meerdere keren ben geweest.
Je hebt ook bepaalde verwachtingen als je op reis gaat, en zo ervaart iedereen een reis weer anders. Ik wil absoluut niet negatief zijn over SL maar ik (en mijn vrouw) hebben het dusdanig ervaren.
Ikzelf vond Nuwara Eliya (NE) mooi, en dan met name de Horton Plains (wandeling langs world’s end). Ook Ella en omgeving is de moeite waard, en de treinreis van Ella naar NE ook (of vise versa). We hebben een korte break gehad in Gampola, net onder Kandy, waar je een hele relaxte en mooie plek hebt (via airbnb). De plek heet Fifty-Eight-Eighty Homestay. Kost bijna niks en de host maakt heerlijke maaltijden en ze zijn bovendien ongelofelijk aardig. Als je lekker in de zee wilt zwemmen en/of snorkelen/duiken is Hikkaduwa een aanrader. Hou je van de jungle dan is Sinharaja rainforest mooi om wat wandelingen te maken. Je kunt dan ook lekker zwemmen bij een van de watervallen. Wandelingen doe je hier met een gids. We zijn tot Polonaruwa en Habarana gegaan wat voor ons het meest noordelijk was. Zal ongetwijfeld minder toeristisch zijn in het noorden, zoals Jaffna, maar wij hadden geen tijd meer om verder te reizen. Als je trouwens Sigiriya, Polonaruwa en wellicht een wildpark (Minneriya) wilt bezoeken kun je dat het beste vanuit Habarana doen, dit is een soort knooppunt vanuit waar je goed alle kanten kunt reizen per trein en/of bus (of tuktuk).
Wij hadden onze privé chauffeur vanuit NL geboekt (na een tip via dit forum), maar dus vroegtijdig afgeblazen. Ik kan je wel vertellen dat hij erg goed en betrouwbaar is, dus stuur me maar een PM voor meer info, mocht je geïnteresseerd zijn.