Ah, talen...

De Top 10 van de meest gesproken talen ter wereld; dus:

1 .Mandarijns - 1,4 miljarden gebruikers;
2. Engels - ong.508 miljoen sprekers;
3. Spaans - ong.450-500 miljoen sprekers;
4. Hindi - ong.490 miljoen;
5 .Arabisch - meer dan 300 miljoen;
6 .Frans - ong.300 miljoen;
7. Russisch - ong.278 miljoen;
8. Bahasa Malay & Bahasa Indonesië - ong 260 miljoen;
9. Portugees - ong 240 miljoen;
10 Bengalees - ong 230 miljoen;

Pak de boeken er maar vast bij. Er moet gestudeerd worden, want Nederlands staat niet in de top 10. :slight_smile:

Indonesisch en Maleis een taal? Ja, dahag! De verschillen tussen die talen zijn groter dan tussen Nederlands en Vlaams.

Verder is Indonsisch sowieso een rare taal. Voor (bijna) niemand in Indonesie is het de eerste taal, want het land Indonesie heeft bijna 800 officiele talen. Kinderen krijgen weliswaar Bahasa Indonesia op school, maar op de scholen die ik ken is de lokale taal de voertaal. Zowel bij de leerlingen onderling, als bij de docenten. (Al zijn alle officiele documenten wel in het Indonesisch - dat moet immers.)

Zojuist zat ik met een Indonesische vriendin te chatten, en het viel me op dat ze best wat schrijffouten maakte. Voordeel daarvan was dat ik me niet hoefde te schamen voor mijn foutjes, want mijn geschreven Indonesisch is niet meer zo goed :slight_smile: (En ik had geen zin om een woordenboek erbij te pakken.)

Hi Sndr
Ik moest lachen met je reactie; omdat ik al heel lang weet dat talen studeren is niet echt de prioriteit van een student.
Juist of ik vergis me?
Groetjes
Sopirla>>>

Toen ik nog op school zat niet nee, en volgens mij ook niet voor mijn medestudenten. Maar nu ik volwassen ben en aan het reizen geslagen ben, is het wel heel verslavend. :slight_smile: Dus vandaar.

Hi Jenny
Het is waar dat die 2 Bahasa’s niet samen moet tellen, want in Maleisië wordt official Bahasa Malay gesproken en geschrijven en in Indonezië, de officiële taal is Bahasa Indonesia. Ik denk dat ze samen hebben gevoegd omdat alle 2 Bahasa’s zijn. Ik denk ook dat de dialecten (massa’s) ook niet bij geteld hebben ( wie gaat op alle meer dan 13 000 eilanden kijken wat taal wordt daar gebruikt? - ik weet wel dat maar ongeveer iets meet dan 6 000 bewond zijn).
Nu, wie moet ik aanvallen omdat fouten gemaakt zijn?
Groetjes
Sopirla

Je hebt gelijk, natuurlijk; ik hou van talen, vanaf mijn 3e studiejaar tot ik afgestudeerd heb, in 1986, natuurlijk unief voor talen; de liefde bestaat nog en ik ben nu bezig om Spaans te leren spreken en lezen.
Groetjes
Sopirla

Jippie! Ik spreek drie talen uit het rijtje! :teeth:

Waar is het Nederlands? Dat zie ik niet :0

Jij schrijft indonesisch? Wauw. Lijkt me leuk al die vreemd karakters :slight_smile:
Hoe komt dat?

Is het niet mogelijk om een lijst te posten van de talen met de meeste verspreiding?
Dan zie de lijst iig totaal anders uit :slight_smile:

Want Mandarijns is zeker niet zo goed verspreid, wel staan er Engels, Spaans en Arabisch vooraan, gevolgd door misschien Frans als zwakke achteraanloper.

Hindi en Chinees halen toch nog de lijst ergens misschien want met al die immigranten in het buitenland, weet je het maar nooit :slight_smile:

Het allerbeste nog, kom je met een lijst die de verhouding tussen aantal sprekers en verspreiding weergeeft, om aan de hand daarvan de plekjes toe te wijzen. Dat is pas de echte, meest accurate lijst van meest gesproken wereldtalen. Wie gaat dit moeilijke, nogal wetenschappelijke klusje aandurven ? :slight_smile:

Natuurlijk is dat mogelijk, en iemand heeft dat al voor je gedaan. Lees het artikel Most widely spoken languages maar. Geeft je ook een idee van de sprekers van de talen.

De korte samenvatting is (tussen haakjes indexscore van de weegfactoren):

[ul]
[li]**English **(37)[/li][li]French (23)[/li][li]Spanish (20)[/li][li]Russian (16)[/li][li]Arabic (14)[/li][li]Chinese (13)[/li][li]German (12)[/li][li]Japanese (10)[/li][li]Portuguese (10)[/li][li]Hindi/Urdu (9)[/li][/ul]

Haha bedankt :smiley: mijn voorspelling was in ieder geval close

@ zkr600: Bahasa Indonesia maakt gebruik van hetzelfde alfabet als het Nederlands.

Ik zou graag Arabisch spreken. In Syrië en Egypte herkende ik regelmatig woorden vanuit het indonesisch, en dat smaakt naar meer. Helaas is mijn uitspraak dusdanig slecht dat mensen die woorden niet herkennen wanneer ze uit mijn mond komen. Dat en tijdgebrek weerhouden me om daadwerkelijk te beginnen.

Ik heb wel het voornemen om het komende jaar m’n Indonesisch verder te verbeteren.

@Jenny wat is het verschil tussen Indisch en Indonesisch? Qua taal dan?

De Indonesische taal wordt in Indonesie gesproken, de Indische taal niet.

De Indische taal is dus de taal die gesproken wordt in landen als India, Bangladesh en Pakistan. deze taal is afgeleid van het Sanskriet. De Indonische taal is echter afgeleid van het Maleise dialect wat in de provincie Riau in Sumatra werd gesproken (het is dus niet dezelfde taal als Maleis), en dit is sinds 1945 de officiele taal van Indonesie.

(Verwarrend is echter dat Indonesie voor de onafhankelijkheid Nederlands-Indie werd genoemd, met als bijvoegelijk naamwoord Indisch. In de koloniale tijd werden er in Indonesie verschillende talen gesproken, zoals Nederlands, Javaans, Sudanees, enz.)

Ik ben echter geen echte talenexpert, als je deze vraag op het Indonesieforum stelt zul je mogelijk een uitgebreider antwoord krijgen.

Dit is uitstekend verwoord , m,n compliment!