Welke talen spreek jij?

Ben wel nieuwsgierig welke talen jullie allemaal spreken, alleen Engels en handen en voeten werk :smile: ?

Ik heb nog geen topic kunnen vinden over dit onderwerp :chin:

Ik spreek naast Nederlands behoorlijk Engels (goed genoeg dat een Amerikaan me ooit vroeg uit welke staat ik kwam, hij herkende mijn accent niet) en redelijk Duits (en versta het goed genoeg om moeiteloos een Duitse film zonder ondertiteling te kunnen volgen), het reguliere werk dus. Ondanks 3 jaar Frans op school spreek en versta ik dat nauwelijks, maar met een beetje moeite kan ik het wel enigszins lezen. Voor de rest houdt het snel op, en aangezien ik bepaald geen talenknobbel heb zal daar niet snel verandering in komen.

Wel probeer ik altijd een paar woordjes van elke bestemming te leren, standaard dingen als goedendag of bedankt, je merkt toch dat mensen daar vaak positief op reageren. Daarnaast doe ik momenteel een poging het Koreaanse schrift te leren, dat gaat knap moeizaam, en ik heb dan ook de illusie dat ik ooit de taal zal kunnen spreken. Maar al is het maar om bijvoorbeeld een menukaart te kunnen ontcijferen, dan kan het toch van pas komen.

Nederlands en Engels gewoon goed (tot de ergernis van anderen als ik ze net iets te vaak op fouten wijs… :paranoid:).

Frans was vanuit school nooit zo goed, maar iedere keer in Québec ga ik er weer op vooruit (in de kroeg zelfs een keer met een te goed accent, zodat de serveerster dacht dat ik local was… mijn fooi lag niet op tijd klaar, omdat ik dat nog niet snel genoeg ben met berekenen, dus zij beledigd denkende niets te krijgen, dus we werden niet meer geholpen aan de tafel totdat ik zelf maar de fooi aan de bar kwam brengen en in maar ter compensatie in het Engels verontschuldigde).

Duits is te ver weggezakt om aan te vinken. Idem voor Oud-Grieks en Latijn… Leuk voor op vakantie dat je sommige dingen nog kan interpreteren en dat je Grieks kan lezen, maar meer ook niet.

Nederlands, Duits en Engels en wat basic Spaans opgedaan tijdens mijn reizen naar Midden- en Zuid Amerika

Frank

Bedankt voor jullie reacties.

Waarom probeer je Koreaans te leren?

Ik spreek vloeiend (en daar gaan we weer, wat is vloeiend?) Nederlands, Spaans en Engels, mijn Duits is goed evenals mijn Italiaans. Mijn Frans is goed genoeg om mezelf redelijk te redden en beperkte conversaties te voeren. Frans is ook de enige taal die ik niet dagelijks spreek.
Doordat ik jarenlang in het toerisme heb gewerkt heb ik een groot bijkomend voordeel: ik heb geen schakelproblemen van 1 taal naar de andere en ik hoef niet in gedachte te vertalen of naar woorden te zoeken (dat gebeurd me alleen soms in het Frans).

Gewoon, omdat het kan :teeth:

TIjdens mijn bezoek aan Zuid-Korea inmiddels alweer bijna 3 jaar geleden ben ik toch wel een beetje verliefd geworden op het land en de cultuur, en dit is een niet al te onmogelijke manier om me daar een specifiek stukje van eigen te maken. En mocht ik nog een keer terug gaan (iets wat absoluut nog een keer moet gebeuren, en ik overweeg momenteel een reis naar Noord-Korea) dan zal het ook best van pas kunnen komen.

Liever nog zou ik overigens Chinees of Japans leren, daar zou ik nog wel wat serieuzere toepassingen voor weten. Probleem is echter dat dat zoveel complexer is, mezelf kennende hoef ik daaraan echt niet te beginnen. Het Koreaanse schrift bestaat uit 24 tekentjes en een paar varianten, bij die andere twee moet je aan duizenden nietszeggende tekentjes denken. Brrr…

Mooie peilingvraag Lione!! Ik ben een Belg,dus frans en nederlands en Engels(de 3 klassiekers) ook met het thais kan ik goed overweg 80% spreken en 0% schrijven! gegroet:georgessiam.

nederlands en engels spreek ik vloeiend, spaans frans en duits redelijk, daarbij spreek ik gebrekkig thai maar dat word wel steeds minder slecht :slight_smile:

echter heb ik wel over spreken en niet over gramatica want daar ben ik nog nooit een ster in geweest

groet dirk :chin:

Dank u :chin:

ik spreek naast het engels ook een beetje portugees, ik ga vaak naar brazilie op vakantie.

Nederlands, Engels, Duits en Russisch vloeiend
Frans en Deens, redelijk
Chinees, basis

• Nederlands
  • Engels [redelijk]
  • Duits [een klein beetje, moet wel opgefrist worden]
  • Frans [een klein beetje, moet wel opgefrist worden]
  • Spaans [een klein beetje, ben nog aan het leren]

Het standaard rijtje Nederlands, Engels, Frans Duits. Alleen Frans is een beetje weg aan het raken en Duits gaat weer goed omdat ik afgelopen jaar zo’n 2 maanden in Duitslad ben geweest.