Agenten en ambtenaren omkopen in Kenya

Helaas blijken sommige mensen op dit forum het niet te geloven, maar politie agenten, ambtenaren, politici omkopen komt met de regelmaat van de klok voor in Kenia.

Vandaag kreeg ik een berichtje van een Keniaan waarvan zijn broer mijn vriendin had geholpen bij een zeer ernstig ongeluk als er niet snel genoeg gehandeld had was gevangenis straf een zekere optie geweest.

****Ooh sorry sir for late reply. Yes your girlfriend had an accident. My brother is a police but different department we had to bribe our way out. I had the same problem sometimes back and bribed my freedom. Have no worry Sir. It could lead her to jail if we did not hurry as Kenyan rules are crazy.

Gelukkig zijn er dus ook Kenianen die de wetten en regels gek vinden, er zijn zelfs mensen die het zo zat zijn dat zij een website hebben geopend waar je alle omkopingen op kan vermelden van het kopen van een paspoort en rijbewijs tot nog vele andere zaken.

http://ipaidabribe.or.ke/

[FONT=Comic Sans MS]Ook andere bedrijven hebben met deze omkoping te maken.

**Wildernistoerisme helpt corruptie in Kenia

Posted on October 23, 2014

004.jpg

(advertentie Wageningen Universiteit in NRC en Volkskrant d.d. 18 oktober 2014)

Zijn toerisme, armoedebestrijding en behoud van natuur in Afrika met elkaar te verenigen? Nee, zeggen lokaal betrokkenen en Leidse onderzoekers. Althans niet op de wijze waarop die zaken nu grotendeels worden uitgevoerd. Zij vonden dat niet-transparante ondernemers, corrupte politici en een kleine lokale elite het grootste deel van de opbrengsten onderling verdeelden ten koste van de meerderheid van de bevolking. Een significante meerderheid van de Maasai-bevolking zag geen verbetering in leefomstandigheden, integendeel. Een aantal ecotoerisme-wildernis-projecten is gestopt, partijen staan voor de rechter, en dure lodges zijn door de lokale bevolking in brand gestoken. Een niet-transparante aanpak die mensen tegen elkaar uitspeelt, politici toestaat geld uit de projecten te stelen voor hun verkiezingscampagne, en meer en meer land ontneemt aan de veehouders, gaat niet bijdragen aan een verbetering van de leefomstandigheden van de minder bedeelden, noch van de wilde dieren. Met langetermijn- en onafhankelijk onderzoek dragen het ASC en dĂ­e ondernemers en reisorganisaties die duurzaam en transparant een partnerschap met de lokale bevolking in de toeristische sector willen aangaan, bij aan kennis over Afrika ten bate van de lokale bevolking.

Zie ook: https://marcelmrutten.wordpress.com/2014/10/23/wildernistoerisme-helpt-corruptie-in-kenia/[/FONT]

Ik wilde eerst niet reageren op dit bericht maar ik doe het nu toch. Ik vind het jammer dat je zoveel negatieve berichten plaatst op dit forum. Ja een gewaarschuwd mens telt voor twee. Ik denk ook dat de meeste mensen op dit forum bekend is met de corruptie in Kenia en er zelf wel mee te maken heeft gehad. Er overkomen je vriendin veel nare dingen als het echt zo is. Er zijn in Kenia ook veel personen die aanpappen met een blanke en dat alleen voor het geld doen. En vaak meerdere “vrienden” hebben en ook nog getrouwd in Kenia. Vaak hebben ze allemaal smoesjes om aan geld te komen zoals ik moet naar het ziekenhuis, moeder is ziek, auto ongeluk, diefstal enz enz. En de blanke vriend maar geld sturen om te helpen. Ik hoop dat dit voor jou niet het geval is. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Jammer van alle negatieve berichten van je op dit forum over een prachtig land met heel veel fantastische mensen. Ik heb zelf een keniaanse vriend ik ben bij zijn familie geweest in the middle of nowwhere. Gelukkig heb ik geen narigheid meegemaakt en heeft mijn vriend geen auto ongelukken en andere vervelende dingen. Ik hoop ook eens iets positiefs van je te zien op dit forum.

6 likes

En toch… Heb ik een geweldige vakantie gehad in Kenia. Prachtig land, vriendelijke mensen, mooie natuur. :slight_smile:

Kortom, beetje positief zijn mag best.

6 likes

Nu bevestig je precies wat ik vertel, dit is dus ook geen positief verhaal, dat er veel personen zijn die met je aanpappen om er zelf beter van te worden.

Het valt steeds weer op dat mensen zeggen dat het wel mee valt, maar tegelijkertijd mij meer negatieve voorbeelden geven.

Jouw antwoord is voor mij dan ook een contradictio in terminis.

Ik hoop voor jou dat je vriend niet zo’n Keniaan is die er in Kenia ook nog 3 vrouwen op na houdt, de vriend van de zus van mijn vriendin nam de benen en liet haar zitten toen hij haar zwanger had gemaakt en binnen de kortste keren had hij weer een andere vriendin.

Mijn vriend is gelukkig niet zo. En ik beweer ook helemaal niet dat er nooit iets gebeurt in Kenia Hier in Nederland is ook niet alles goed. Het komt er denk ik op neer dat ik je nogal negatief vindt. Er zal neem ik aan toch ook wel iets zijn aan Kenia dat je mooi/goed/leuk vind. Het lijkt bijna alsof je boos bent op het land en het probeert zwart te maken.

4 likes

Ook weer zoiets dat in Nederland gelukkig nooit gebeurd… Kom op zeg.

2 likes

Dat lijkt er niet bijna op. Dat lijkt er heel sterk op.

En nee, ik ga hier niet ontkennen dat er corruptie is of dat er criminaliteit is maar mijn ervaring met Kenia (en das niet echt heel veel, was er puur toeristje aan het uithangen) is erg positief. Er is voor mij geen enkele reden er niet nog eens heen te gaan.

4 likes

O ja… dat er tijdens de safari door de gids wat geld werd toegestopt aan een opzichter om net wat dichterbij dieren te komen (niet op ons verzoek hoor) ga ik ook niet ontkennen. Maar das nog altijd beter dan die beesten afschieten voor hun vacht wat zonder toerisme zou gebeuren.

5 likes

gelukkig maar dat je vriendin door een barmhartige Keniaanse man uit de nesten is geholpen dankzij het corrupte systeem aldaar, anders zat ze nu misschien terecht in de gevangenis. Of mis ik nu iets? :biggrin: :bier:

1 like

Doordat niet alle wegen geasfalteerd zijn in Kenya kan er soms ook veel stof op de weg zijn. Toen ze achter een vrachtwagen reed dook er plotseling uit een stofwolk een man op die kennelijk haast had, zebra’s zie je ook weinig in Kenya, behalve in wildparken daar zijn er erg veel. Verkeersborden zijn er ook niet veel in Kenya en stoplichten worden met de regelmaat genegeerd, ik heb zelf geen meter gereden in Kenya en ik ben wel wat gewend wat autorijden betreft. Zoek dan maar eens uit wie de schuldige is bij zo’n ernstig ongeluk. Dat was ook het feit dat ik op dit forum kwam om te vragen of iemand hier misschien en helaas ervaring mee had.

Gelukkig is alles goed gekomen en volgende week kan ik haar weer begroeten, ze wil voorlopig ook niet meer terug…en ja het positieve van Kenya is dat ik een leuke vrouw heb ontmoet die erg sociaal en behulpzaam is. Dus er zijn ook positieve zaken in Kenya en daar wil ik het graag bij laten.

Iedereen veel plezier op dit forum of in Kenya en bedankt voor alle leuke reacties !!

1 like

Fijn voor je vriendin dat alles goed gekomen is. Ook fijn dat je besluit met de mededeling dat er ook positieve zaken zijn in Kenya.
Misschien kun je je daar nog eens op richten en op dit forum over schrijven.
Nog een slotopmerking dan:
Het zal je toch ook wel bekend zijn dat ook in Nederland corrupte ambtenaren en bestuurders rondlopen?

Nou als ik dit draadje door lees zijn er veel negatieve berichten over Kenia,is er nog wel iets positief te vertellen over dit prachtig land vraag ik me af?

Nou, das al 1 ding! :slight_smile: Het is een prachtig land zoals je zegt.

1 like

Het is een heel mooi land. Er zijn veel mooie plekken en de mensen zijn vriendelijk.

2 likes

Kenia is een prachtig land en ik heb me er nooit onveilig gevoeld; ik ben net weer terug van een heerlijke vakantie daar…
snik snik

2 likes

Andere draden lezen :slight_smile:

Kenya is Geweldig. Nog 21 nachtjes slapen : can’t wait :vrede:

1 like

Dat zal ik zeker doen (andere draden lezen) als ik wat beter in mijn vel zit ! :slight_smile: (Ben momenteel aan het revalideren)

Het is een geweldig land met zo veel natuurschoon en lieve mensen! Een echte aanrader!
Ben er zelf meerdere malen geweest en verliefd geworden op het land!
Heb mij er nog nooit 1 seconde onveilig gevoeld, en heb samen met mijn moeder en dochter meerdere trips gemaakt. In juli ga ik samen met mijn dochter vrijwilligerswerk doen in Mombasa. Iets wat ik nooit zou doen als ik het een gevaarlijk land zou vinden.
Wij tellen af…
f9970445e29fe4bfb4fa06f3f9883bfa.jpg

2 likes

Daar sluit ik mij helemaal bij aan, ik vraag mij wel eens af of ik en anderen op dit forum niet af en toe bevooroordeeld worden en de negatieve kanten niet willen zien.
Maar na 6 weken Kenya weten we het weer zeker:
Een heel mooi land met hele vriendelijke mensen en-helaas- ook af en toe wat negatieve kantjes
Maar waar is dat niet
Vooral gaan dus!

4 likes