De Keniaanse overheid kent vele vormen van corruptie en eigenlijk komt niemand daar onderuit.
In de afgelopen examenperiode zijn er bvb weer veel studenten die niet in bezit van identiteitspapieren zijn, geconfronteerd met de prijs van bureaucratie en regelzucht waaruit alle corruptie voort komt.
Zonder geboortebewijs, geen examen en geen ID bewijs dus kan men die papieren (vals) kopen bij de betreffende ambtenaar voor een tienvoud van het oorspronkelijke bedrag van een paar euro. Betaal je enkel het voorgeschreven legegeld, dan is de kans dat je een jaar of langer op school zit 99%.
Ook welwillende donateurs van organisaties helpen meestal indirect mee aan deze corruptie omdat organisaties doorgaans het smeergeld namens de studenten bekostigen.
Hiermee vergroten deze organisaties de kansen van hun “eigen kinderen”, maar blijft ook de corruptie in stand en vergroot het gat van kansen tussen studenten die wel of geen sponsor hebben.
Om toekomstige ambtenaren op te leiden tot optimale afpersers zou “Corruption” als vak op school alvast een goede voorbereiding zijn.
Tja er werd mijn vriend helaas ook gelijk gemeld toen hij voor papieren kwam dat het als hij de normale prijs betaalde 2 maanden duurde, maar als hij het dubbele betaalde dit in 3 weken geregeld zou zijn. Heel jammer, maar ook moeilijk om hier niet in mee te gaan.
Inderdaad jammer. Je moet je er denk ik niet te veel tegen verzetten anders vreet het je op. Zelf heb ik in Indonesie ook corruptie meegemaakt. Op een gegeven moment raakte ik bevriend met een politiecommissaris. Ik kreeg een mooie sticker op de voorruit van mijn auto en werd niet meer voor ‘controle’ op de weg aangehouden.
Neem dat mee als tip. Kies je vrienden
Goede tips!
Idd, je hebt ook hier naast je “vrijwillig gekozen vrienden” zeker ook “vrienden voor een reden” nodig.
Het beste wapen tegen corruptie is bewustwording, vandaar dit topic, wellicht dat er nog meer voorbeelden zullen volgen.
Hallo Kenya het is wel leuk om over de corruptie in Kenya te praten want het is zo doorzichtig en iedereen zie het en weet het.
Maar wat te denken van het zakkenvullen in NL wat veel groter is als hier maar meer verborgen en als het uitkomt wordt het als eenmalig bestempelt alleen het afgelopen jaar zijn er globaal ngeveer 30 zaken in NL uitgekomen. En dit is een topje van de ijsberg.
Ok in NL heb je de vriendendienst of te wel wanneer jij mijn rug krab dan krab ik die van jou.
Dus start een de topic van corruptie in Nederland en zet dat dan tegenover Kenya dan praten we nog biet over hetgeen wat er in Brussel gebeurd.
Je zal versteld staan van de reacties die je daar op ontvang
@keeska, maar in Nl en BE heb je in het dagelijks leven weinig last van corruptie. Meestal pas als je in bepaalde hogere lagen terecht wilt komen of bepaalde zakendeals wilt binnenhalen. In vele landen moet je om een goede medische zorg te krijgen al geld of cadeaus meebrengen. Diploma’s moet je kopen. Aan eten kun je niet zonder omkoping komen etc.
Je noemt Brussel, maar ik denk dat dat juist de plek is waar minder corruptie voor komt dan in een gemiddeld plattelandsbestuur. Daar staan geen schijnwerpers op.
Te hard rijden … Ksh 500 en je mag door.
Geen gelijk bij de rechtbank … X-bedrag en je kunt je zaak winnen.
Auto-ongelukje … de veelverdieners blijken immer de beste bestuurders.
De nonnetjes van een plaatselijke school, zgn met weeskinderen, rijden in landcruisers rond sinds zij een sponsor hebben gevonden.
Ik ken zelfs iemand die al het geld dat bestemd was voor de bouw van een weeshuis in Kilifi in eigen zak heeft gestoken!
Voor dat geld heeft hij prive een appartementencomlex laten bouwen met 10 luxe appartmenten voor de verhuur.
Als de sponsoren komen, twee weken per jaar, bezoeken zij de gevangenis waar de dader vast zit, voor precies diezelfde twee weken per jaar dat de sponsoren in Kenia zijn want de rest van het jaar loopt deze man vrij rond.
Corruptie in NL en Belgie komt idd voor in de hogere bestuurslagen en komt in het dagelijks leven veel minder voor.
Confucius In a country* well** governed ,* poverty is something to be ashamed of
In a country badly governed,wealth is something to be ashamed of.
[/QUOTE]