Laat ik allereerst zeggen dat kritiek en suggesties altijd meegenomen worden, maar een constante lijn van communicatie openhouden over alles is simpelweg niet realistisch. Ook omdat in de praktijk dit dan betekend dat nog meer mensen er op gaan reageren, in plaats van rustig af te wachten. Zo kom je helemaal nergens.
Dat is ook het probleem wat zich in deze situaties veel voor heeft gedaan; het lijkt onder leden meer een wedstrijd om het argument te winnen, dan samen tot een oplossing te komen. Wereldwijzer heeft 100.000 leden en meer dan het dubbele aan bezoekers iedere maand. Niet iedereen kan gelijk krijgen, niet iedereen kan zijn zin krijgen. Het merendeel van de klachten over de moderatie is terug te brengen op “ik kreeg mijn gelijk niet in deze discussie” en als de discussie in een ander topic weer wordt voortgezet en deze wordt gesloten omdat het alleen maar rondjes draaien is, dan is dat in de ogen van mensen ook weer slechte moderatie.
De moderators en forumbeheerders van Wereldwijzer doen hier iedere dag hun best om de boel in goede banen te leiden en uiteindelijk zijn ze ook maar mens. Maar als meerdere teamleden aangeven dat je dit keer geen gelijk hebt, of te zwaar aan iets trekt, dan kan je hen het respect tonen om dit in elk geval te accepteren. Veel van de reacties in dit soort topics komen neer op ‘zoals ik al eerder zei’. Als je het al eerder zei en men was het toen niet met je eens, gaat dat nu niet ineens veranderen. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar neem je ‘verlies’. Dat ze vervolgens geen zin hebben om iedere keer dezelfde oude plaat weer af te draaien, om iedere keer weer uit te leggen waarom een post verwijderd is, is niet meer dan logisch.
Je kunt mij als community manager, of een van de admins altijd benaderen (het is mij compleet onduidelijk welke ‘redactie’ altijd gemailed zou worden) met een vraag of om verdere uitleg. Maar wees een vent en neem je verlies als iemand een keer iets anders ziet dan jou.
Overigens wil ik nog wel even kwijt dat de vergelijking van taalgebruik op Wereldwijzer met Nigeriaanse spammers helemaal krom gaat. Wereldwijzer is een forum met leden van over de hele wereld, uit alle lagen van de bevolking. Niet iedereen spreekt of schrijft even goed Nederlands, maar als je door wat willekeurige forums kijkt is het echt niet zo dat je om het topic een thread vindt dat volstaat met MSN-taal, schreeuwerige hoofdletters of een compleet gebrek aan grammatica. Je kan me veel vertellen, maar als veteraan op het internet maak je mij niet wijs dat er duizend-en-een Nederlandse forums te vinden zijn waar het taalgebruik echt zoveel beter is dan hier op Wereldwijzer, laat staan forums met een zo divers en internationaal-Nederlands karakter.
Ik vertrouw alle “bazen” en ik heb respect voor hun werk.
Had iemand ooit gedacht of gefantaseerd over deze mensen? Wat doen die de ganse dag? Koffie drinken en sigaretten roken, roddelen, enz?
Ik denk dat het antwoord is NEEN !
Iedere van hun is getrouwd of niet, met kinderen of niet, een werkplaats of niet, een huishouden of niet, vrije tijd of niet en we kunnen zo doorgaan…
Wat ze doen is hun vrije tijd opofferen om van dit fantastisch groot forum iets fijn te maken !
Gun hun tijd, ze hebben het nodig, hoor !
Ik werk niet en toch ben 12-13 uren per dag bezig op de forum ALLEEN voor 1 forum : Roemenië Forum en hier en daar nog helpen.Elke dag. Met andere bezigheden (boodschappen doen, strijken, wassen, kuisen, enz) heb ik een oplossing gevonden : uitstellen tot de uiterste.
Waarom zet zich niemand in hun plaats? Laat ons de andere kant van de medaille ook eens grondig bekijken.
Doe het en zie de resultaat !
Bedankt, lezer, voor je tijd !
Groetjes
Sopirla>>>
Ik heb besloten het wereldwijzer-forum definitief te verlaten en het forum nooit meer te bezoeken. Het plezierige en bruikbare forum dat wereldwijzer ooit was bestaat niet meer.
Zoals betoogd door mij en anderen in deze draad http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=126775, constateer ik dat WW niet meer het reisforum is dat het was, en het forum op dit moment wordt gekidnapt door een zeer beperkte groep individuen die het forum dagelijks bestoken met een ridicule hoeveelheid posts op bepaalde (sub)fora, en – erger nog – die posts wat inhoud betreft kant noch wal raken en volstrekt onleesbare onzin bevatten. Daarnaast nemen commerciële boodschappen meer en meer de overhand en lopen normale discussies uit op inhoudsloze onvriendelijkheden omdat leden zonder zelfreflectie hun gelijk trachten te halen, ook als ze dat gelijk niet hebben. O.a. het slot van de hiervoorgenoemde draad getuigt daarvan.
De stelling “dan lees je het toch niet” snijdt geen hout. Op zoek naar interessante posts kan je de inhoud van topics niet altijd vooraf zien, en op bepaalde onderdelen van het forum is de hoeveelheid onzin dermate schandalig groot dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Mijn recente bezoeken aan het forum wekken louter ergernis op. Dat is in de eerste plaats desbetreffende losgeslagen leden aan te rekenen, maar deze leden zijn kennelijk zo ver van het pad geraakt dat ze iedere realiteitszin en zelfreflectie hebben verloren dat zonder ingrijpen van buitenaf (lees: redactie) geen enkele verandering te verwachten valt.
Ingrijpen door de redactie van het forum vindt op dit punt echter niet – althans niet voldoende merkbaar – plaats.
Gelet op de diverse nieuwe onzinposts die afgelopen week zijn geplaatst door desbetreffende leden heeft ook de discussie in de hiervoorgenoemde draad hier helaas niets aan veranderd.
Er wordt wel degelijk met de kritiek gewerkt. We zijn bezig extra supermoderators aan te stellen, zodat we sneller in kunnen grijpen als er onzintopics worden geopend. Sowieso vind ik het een rare reactie, want sinds ‘de grote discussie’ is gevoerd, heb ik eigenlijk niet meer echt zulke topics voorbij zien komen in de algemene fora. Nu kijk ik niet in álle landenfora, dus ik kan wel eens wat over het hoofd zien (en daarvoor hebben we nou net de landenbeheerders). Als het gaat om wie ik denk dat het gaat: zij is bezig een plan op te stellen om haar eigen forum te herstructureren, zodat al haar grote hoeveelheid ‘nieuwstopics’ geconcentreerd in 1 sub-sub-forum komen te staan.
Wat betreft de nieuwe forumreglementen: een grote groep beheerders heeft zich er nu collectief over gebogen, dus er begint vaart in te komen!
Ik ben het er compleet mee eens dat de kracht van dit forum in de nuttige en goede discussies hoort te zitten en we proberen dit ook te verbeten. Bedenk dat dit niet zomaar in één dag om te toveren valt. Rome was immers ook niet in één dag gebouwd.