Afrika spreekt me erg tot de verbeelding. Na diverse malen naar Azië en Oceanië te zijn geweest zit ik er sterk over na te denken om op een volgende reis (dat gaat nog wel even duren denk ik) Afrika te bezoeken. Ik ben vooral geïnteresseerd in landen waar toeristen niet vaak komen. Het lijkt me erg mooi om te starten in Nederland en dan richting het zuiden te trekken naar Spanje voor de overtocht naar Marokko.Daarna verder langs de Westkust van Afrika. Daarna het binnenland in en via Niger, Tsjaad en Soedan naar Ethiopië. Vanuit daar verder naar het zuiden (Oeganda, Rwanda etc.). Het zijn allemaal vage plannen en ik ben we er van bewust dat reizen in Afrika lang kan duren, frustrerend kan zijn en dat sommige gebieden moeilijk te doorkruisen zullen zijn.
Luxe interesseert me niet en reizen achter in een vrachtauto of op een dak zou me tot op zekere hoogte (te gek hoeft nu ook weer niet) niet zoveel uitmaken en ik heb al wel het e.e.a. mee mogen maken in Azië wat dat betreft.
Wie heeft ervaring in Afrika en heeft tips voor een erg mooie reis. Ik ben me er van bewust dat het een ontzettend lange trip is en dat ik wekenlang in auto’s, bussen etc. zal zitten.
Ik heb vooral interesse in mooie landschappen en ik zie graag hoe de normale man/vrouw van een land leeft.
Landen en gebieden waar ik vooral info. over zoek zijn:
Tsjaad
Niger
Soedan
Mali
De West-Afrikaanse landen in het algemeen
Malawi
Mozambique
Madagascar
Over Kenia, Tanzania, Oeganda, Ethiopië, Zuid-Afrika is op internet (en hier) al een stuk meer te vinden. Voor sommige landen wordt het lastiger.
Als ik de reis ga maken wil ik een hele tijd weg gaan blijven en heel veel gaan zien en beleven. Ik wil dan zo goedkoop mogelijk reizen (met mate) en veel zien. Ik heb dus vooral interesse in het leven van de gewone man in de landen en in natuur. Grote bezienswaardigheden zijn vaak mooi maar niet altijd precies wat ik zoek.
Bedankt! Ik hoop dat er wat moois voort gaat komen waar ik maar ook anderen wat aan hebben.
Bedankt voor je reactie. Natuurlijk ga ik me inlezen en nog een LP kopen (één van West-Afrika is al aanwezig). Maar info van mensen die er meer van weten uit eigen ervaring zou ook mooi zijn.
Misschien is het zaak om snel te starten, met de (eventuele) opslitsing van Sudan kunnen er nog wel eens veel problemen daar ontstaan, voorzover die er nog niet zijn.
Soedan zal op korte termijn al gaan splitsen en de toekomst zal uitwijzen hoe dat uit gaat pakken. Hopelijk gaat het goed en gaan de beide Soedans op de goede weg. En dat is niet alleen voor mijn eventuele reis van belang maar vooral voor de mensen daar. Laten we het hopen…
Besef wel dat Afrika qua veiligheid een heel ander verhaal is dan Azië en Oceanië. Ook daar zul je wel wat streetsmarts hebben opgedaan maar ligt de criminaliteit toch een stuk lager (en softer) dan in Afrika. Ook voor mannen is het echt wel oppassen.
Ook de malaria is heftiger en gevaarlijker dan in Azië. Ik weet van een vrouw die liftend de wereld over is getrokken en jaren in Afrika heeft gereisd en gewerkt, en dus echt de domste niet was, maar aan malaria is overleden.
Wat mooie landschappen betreft: ik verwacht dat Tsjaad en Niger toch vooral veel woestijn hebben maar heb me daar eigenlijk nooit in verdiept. Ook Soedan heeft volgens mij behoorlijk wat woestijn. Kortom je moet wel van woestijnlandschap houden als je die moeite gaat doen om daar doorheen te trekken.
Wat ik verder kan zeggen, is dat je al vrij snel buiten toeristische gebieden zit, ook in landen zoals Tanzania. Afrika trekt nu eenmaal veel minder toeristen dan Azië. Het zal te maken hebben met het eten, de veiligheid, het onbekende. En duurdere vluchten (en duurder qua slapen en eten enzo).
Bijvoorbeeld Tanzania heeft maar relatief weinig plekken waar je veel toeristen zult tegenkomen: Zanzibar, Dar, Arusha, Moshi, Kilimanjaro, en de wildparken in het noorden. In de parken in het zuiden al veel minder. In Dodoma zie je nog wat expats rondhobbelen die ook swahili spreken. Maar verder, alles buiten die plekken (dus 99% van het land), heb je goeie kans om dagen geen toerist tegen te komen. Maar soms is het ook een kwestie van even wat verder lopen, of gewoon naar de markt of de kerk gaan. Verbazend hoe weinig toeristen naar een markt gaan!
Mocht je het dan toch leuk vinden om met een lokale gids / tolk veel bij mensen thuis te komen, ze aan het werk te zien, en mooie dingen te zien die je zelf niet zo makkelijk zult vinden (bv. 4000 jaar oude rotstekeningen met uitleg van een archeoloog; mensen die 's nachts honing oogsten tussen de boze bijen; een bron die honderden liters zoet water op doet borrelen per dag), dan kun je dit doen met Moshi Changai, www.tanzaniaculturaltours.com. Ik heb erg goede ervaring met deze professionele, vriendelijke gids.
Ik raad je voor uitgebreide informatie en reisverslagen de website http://www.africa-overland.net/ aan, waar je vele verslagen van overlandreizigers door Afrika door de jaren heen kunt vinden.