Afbieden?

Goeiedag forummers,

we vertrekken op 1 maart met z’n vier op reis naar CR ( 3 weken rondreis met eigen vervoer ) en ik heb reeds héél véél gelezen (boeken, blogs, forums …) maar over sommige zaken valt écht heel weinig te rapen … dus kunnen jullie me helpen met het volgende - en natuurlijk liefst met een stérk voorbeeldje … :

• Kán en wórdt er afgeboden in bv. winkels en markten, taxis, ingangen, … ?

• En wat is het voordeligst in CR : vanuit het hotel boeken voor een “tour” of er zélf naartoe rijden en ter plaatse te betalen ? (bv. een hike met gids in Manuel Antonio). Ik wéét dat deze vraag stom lijkt, doch uit eigen ondervinding bleek dat in sommige landen een “tour” vanuit het hotel merkelijk voordeliger uitviel dan hetgeen wij ter plaatse dienden te betalen toen we zélf alles regelden … .

Hartelijk bedankt,
Frank.

Beste Frank,

Mijn ervaring is dat CR niet echt een ‘afding land’ is. Je kan bij het kopen van souveniers in winkeltjes of op markten wel iets afdingen, maar het is niet meer dan 10% hooguit 20%.
De taxi werkt met een meter, dus daar valt ook weinig af te dingen.
Wat je met ingangen bedoelt weet ik niet. Maar musea en parken hebben vaak een vaste prijs. Bij hotels kan je soms een korting krijgen als je er meerdere nachten verblijft.

groet Cella

Dag Cella,
bedankt al voor die eerste reactie.

Wat ik bedoel met “ingangen” zijn de entrance fees : ik heb dus “ergens” gelezen dat je voor bv. een middagje in de Baldi Springs (La Fortuna) minder betaalt bij een touroperator in La Fortuna dan aan de ingang van Baldi Springs zélf.

Nou, als nieuw lid was mijn allereerste “optreden” op dit forum dus niet écht een hoogvlieger, nietwaar ?!

Hoi Frank,

Afdingen is misschien niet zo gebruikelijk als in andere landen in bijv. Azie, maar zoiezo het proberen waard :slight_smile: Costa Rica is zeker een van de ‘duurdere’ landen waar ik heb gereisd en een beetje afdingen kan dan zeker wel helpen. Het ging hier (zoals Cella al zegt) niet om enorme ‘kortingen’, maar wij waren in het regenseizoen aan het reizen en bij een aantal hostels was het rustig dus die doen dan wel mee :slight_smile:

Over de toegangsprijzen, daar heb ik zelf niet zoveel ervaring mee, al hebben we ook wel eens tours geregeld vanuit het hostel. Deze waren misschien niet altijd goedkoper maar voor het gemak betaal ik graag een paar centjes extra (vervoer + toegang).

Maar over de hot springs: toen we naar Arenal gingen, waren we met locals en gingen we naar de hot springs tegenover Tabacon (dat heet Las Fuentes en wordt gevoed door dezelfde stroom als Tabacon, maar is simpeler opgebouwd) daar betaalden we aan de deur $10, erg goedkoop dus vergeleken met de anderen! En was net zo heerlijk, alleen hebben ze geen poolbar, maar dat hoefde voor mij ook niet zo :stuck_out_tongue:

Wat betreft taxi’s, wel even duidelijk aangeven dat de meter aan moet want lang niet iedereen zet hem aan. En misschien heel logisch maar duidelijke afspraken maken van tevoren…dit hadden wij op weg naar de Nicoya Peninsula niet duidelijk genoeg gedaan met als gevolg dat de chauffeur meer van ons wilde hebben (wij hadden de totaalprijs afgesproken, hij beweerde dat wij dit als prijs p.p. hadden afgesproken…!!)

Succes en vooral heel veel plezier daar, het is een heerlijk land.
Groet, Floor

Afdingen is inderdaad niet iets wat je overal zomaar kunt doen. In toeristenwinkeltjes wel, daar worden soms veel te hoge prijzen gevraagd, omdat ze weten dat de toerist wil afdingen.
Soms is het handig zelf een tour te regelen en kun je 10 tot 20 % korting bedingen. Maar dan weet je niet of je wel bij het juiste adres bent. Bij Manuel Antonio,bijvoorbeeld, lopen een heleboel “gidsen”. Ze kennen de weg, maar weten absoluut niets van de natuur. Ga je naar Hacienda Barú, dat is bij Dominical, een uurtje rijden over de splinternieuwe asfaltweg vanaf Manuel Antonio, dan kun je daar met een daartoe opgeleide gids een prachtige tocht maken door het natuurpark en zie je pas hoe vol de natuur zit met allemaal bijzondere planten en dieren. Bij Hacienda Barú hebben ze een tocht die al om 5:30 uur begint. Dan zie je de natuur ontwaken en komen alle beesten tevoorschijn. De tocht duurt ongeveer 7-8 uur. Kijk, dan zie je pas echt de natuur! En niet samen met hordes andere schreeuwerige toersiten, zoals in Manuel Antonio of Monte Verde.
Sommige lieden organiseren allerlei tours en trips, maar vraag vooraf of het tourbureautje goed bekend staat. Hotels weten het meestal wel, laat zij je helpen met boeken.
Veel plezier
Otto

Hartelijk bedankt voor jullie fijne reacties - ik heb er zéker enkele punten kunnen uit “filteren” :

Afdingen : mág en kan soms? maar is niet écht “done”.

Taxi : steeds mét de meter aan.

Baldi Springs : ertegenover is het zeker even fijn, én veel goedkoper.

Tours (of eigen regeling) : uitkijken naar goeie EN er héél vroeg aan beginnen indien mogelijk.

Prachtig, zo kan ik weeral een beetje verder “spitten” - daarmee bedoel ik dat jullie nog niet van me af zijn … ik heb graag HET nieuws, heet van de naald …

Bedankt … voorlopig …,

Frank uit Mallorca aan de belgische kust, Blankenberge.