Advies

Graag wil ik van de ultieme kenia-gangers maar ook van de mensen die voor de eerste keer gaan advies. Mijn vriend woont in Kenia en is taxi-chauffeur, hij kent de omgeving Diani-Mombasa-Malindi op en top. Omdat er weinig websites zijn waarop uitjes in omgeving Mombasa worden aangeboden met gelijk een prijs erbij, is dat wat we willen gaan doen. De prijs zal liggen tussen de dure Neckermann en andere organisaties en de lokale beachboys. Het zal dus ws vooral aantrekkelijk zijn voor de mensen die voor het eerst naar Kenia vertrekken, of alles van tevoren exact geregeld willen hebben.
Nu is mijn vraag: doen we er goed aan om een aanbetaling te vragen van bijv. 10% of is het beter om alles te laten betalen in Kenia? Wat zouden jullie doen: zouden jullie een kleine aanbetaling doen als je weet dat alles geregeld is, of zou je liever alles in kenia betalen, op het moment dat de chauffeur je op komt halen. Of zijn er miss nog andere ideeen?
Tjonge heel verhaal zo, maar ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Het gaat om dagjes uit zoals naar Fort Jesus e.d. en niet om safari’s neem ik aan waardoor de bedragen niet al te groot zullen zijn? Als je dan een aanbetaling moet doen naar een bankrekening in Kenia waarbij je € 15-- bankkosten moet betalen, zou het mij een veel te grote kostenpost opleveren t.o.v. het bedrag dat je moet betalen.
Wat is de extra service die hij verleent t.o.v. een ‘gewone’ taxichauffeur in Kenia? Zorgt hij ook voor de entreekaarten, een gids e.d.?
Als je een aanbetaling laat doen, is het misschien een idee om het via een Nederlandse bankrekening te laten verlopen. Daarmee is het in ieder geval voor de meeste Europeanen gunstiger.
Hoop dat je hier iets aan hebt.
Succes ermee.

Het ligt er aan wat hij allemaal te bieden heeft? Als hij je alleen maar op komt halen van het vliegveld, dan zou ik het terplaatse betalen. Maar gaat het echt om iets georganiseerd, hotel,safari etc, dan zou ik van zijn standpunt wel iets aan laten betalen, zodat hij zeker weet dat het doorgaat.

Natuurlijk maakt je vriend een planning en zal hij op drukke dagen een keuze moeten maken welke job hij wel aan neemt en welke niet … Je zult net zien, hij maakt een afspraak, maar de klanten hebben geen zin of elders kan het voor een euro goedkoper dus gaat de job maar niet door, terwijl de reservering voor de auto, bij een restaurant oid al is gemaakt … Een aanbetaling van 10% lijkt me redelijk en is gebruikelijk …

Als je vriend zelf gaat gidsen, houd er rekening mee dat hij een gidsvergunning dient te hebben, vooral in Mombasa stad … de associatie en toeristenpolitie aldaar is zeer actief in het opsporen van concurreerde chauffeurs en gidsen zonder vergunningen … vervelend voor je vriend, maar ook voor zijn gasten als hij plotseling mee wordt genomen naar het buro …

Mwende en Huruma, het gaat helemaal niet om extra kosten, de prijs met aanbetaling vooraf blijft gewoon hetzelfde als prijs bij betaling in Kenia. Dat heb ik al uitgezocht.

In eerste instantie zal hij alleen dagtrips rondom mombasa/malindi aanbieden. Dus het gaat over 1 dag, maar daarmee bedoel ik wel bijv. naar wasini-eiland, waar hij dus ook zorgt dat alles geregeld is en mombasa city tour, waarbij er dus wordt gegidst.
Hij is 4 jaar taxi-chauffeur en kent het reilen en zeilen rondom het gidsen enz. Het ging mij vooral om wat de mensen vanuit hier denken over een aanbetaling van 10% (ook als is dat misschien maar een paar euro), bij een georganiseerde dagtrip waarbij dus ook lunch en eventuele gids geregeld is.
Voor alleen taxiritjes is geen aanbetaling nodig.

Bedankt in ieder geval voor jullie reacties tot nu toe.

?? Begrijp je punt niet helemaal.
De vraag was ook om van hieruit 10% aan te betalen of in kenia alles gelijk te betalen. Maar er staat nergens dat het dan extra moet kosten. Het is gewoon 1 bedrag van bijv. 25 pp. Je gaat met 4 personen dus je betaald alvast 10 euro en in Kenia 90 euro. Of in Kenia in 1 keer 100 euro.

Hallo Izzie,

het gaat niet om de 10% + 90% die we zouden moeten betalen.
Maar het gaat erom dat we, als we 10% aan moeten betalen, dat per bank naar Kenia over moeten maken en € 15,50 aan bankkosten moeten betalen. In jouw voorbeeld zou ik voor 4 personen € 10,-- aan moeten betalen en om dat over te maken naar een Keniaanse bankrekening, vraagt mijn bank om ff € 15,50 extra aan bankosten te betalen. Dat kost me dus € 25,50 ipv € 10,-- en dat zou mij een beetje te gek worden. Gevolg is dat ik het dus in Kenia zou regelen.

Waarom niet gewoon een NL rekening, waar je niet rood op kan staan met tweede pas, zoals je laatst adviseerde? Equity rekent 600 Ksh handelingskosten + een hele slechte koers …

Hier gaf je advies voor een 2e pas op een bankpas … lijkt mij de goedkoopste optie :slight_smile:

Bron: Overzicht online netwerk van Wereldwijzer Reizigers Netwerk - Wereldwijzer Reiscafé - Wereldwijzer Reizigers Netwerk

hij is dus taxi driver, mag dus officieel geen safaris organiseren
dan is het voor hem belangrijk om zicht gewoon ter plaatse
te promoten door b.v bij eigenaren van cottage zijn
gegeven achter te laten, vele taxi drivers hebben deze contacten al
dus zal hij gewoon moeten blijven proberen zoals ieder daar doet
maar ja hij woont daar dus moet al die “wegen” inmiddels wel weten

ik heb het eens opgezocht ,veel reacties lijk de volgende :

When Ikobo owned this service, their working was good. But now they have changed the owners, and the service has become so worst that sometimes they gulp the money. So be aware while doing any money transfer or any sort of deal with them.

Ik vraag gewoon advies of jullie die 10% aanbetaling zouden doen en dat is dan naar een NL bankrekening. Op een andere forumvraag heb ik een keer geadviseerd om bankrekening met tweede pas (die ik dus zelf al heb) aan te vragen waarop Mwende reageerde met het Ikobo verhaal.
Spaar je tijd, ik heb dat al uitgezocht. De vraag was gewoon of je het zou doen of liever zou willen zien met eigen ogen dat diegene die je zou ophalen voor je neus staat.

@Murugi als je me verhaal goed zou lezen gaat het dus helemaal niet over safaris en hij heeft zich al overal gepromoot, maar heeft p.w. ong. 300 sh., waar hij niet van rond komt!

ja ,helaas
ik ken de situaties
een ieder die geen baan heeft denkt maar taxi chauffeur te worden
men ziet alleen de inkomsten in eerste instantie en niet de
kosten/problemen
maar dit geld niet alleen voor aankomende taxi-chauffeurs
ook een ieder denkt als men een shop opent dat het alleen maar winst is

of zie alleen ik dit zo?

Er stond in je eerste vraag niet dat het naar een NL rekening zou gaan dus dat maakt het al iets aantrekkelijker maar zelf zou ik persoonlijk voor dagtrips geen aanbetaling willen doen. Meestal zijn dit niet zulke grote bedragen dan wanneer je een meerdaagse safari zou boeken en daarom zie ik er niet “het nut” van in.Vooral ook omdat ik zelf heb gemerkt dat ik een dagtrip vaak tussendoor wil doen, wanneer we als gezin een paar dagen niets te doen hebben. Het komt ineens opzetten zeg maar. Voor een safari begrijp ik dat er een lodge oid geregeld moet worden dus dat je vooruit moet betalen.

Wat voor mij ook meespeelt om geen aanbetaling te willen doen is dat er nog geen recensies over je vriend te vinden zijn. Het zal niet de eerste keer zijn dat je een aanbetaling doet en er niemand is.Voor mijn gevoel is het dan “veiliger” om ter plekke met hem te overleggen. Ook niet geheel onbelangrijk: als nederlander zijnde :slywink: wil ik ook graag bij andere naar de prijs kunnen informeren en eventueel ter plekke nog onderhandelen.