Onlangs nam ik een taxi van Mtwapa naar Shanzu … een Keniaanse vriend stond erop dat hij betaalde hoewel ik altijd graag m’n vertrouwde taxies neem.
Afgesproken was kes 200 heen, later op de dag terug voor hetzelfde bedrag.
Ik zeg nog: 200 is te weinig, dat kan nooit … maar ja, ik was niet degene die betaald … lokaal tarief misschien? Nee, die tarieven ken ik al.
In een flits zie ik de chauffeur nog een briefje van kes 100 overhandigen aan de eigenaar van de auto, ai ai, het is niet eens z’n eigen auto! Hij houd er niet eens 100 shilling aan over …
We gaan naar een enorme lifeband van een man of 10, deels gehandicapten trouwens en wat een feest, had het niet willen missen!
Aan het einde van de middag, ik krijg de rekening van de consumpties even controleren is nooit overbodig… het klopt niet, er staan 2 guiness teveel op de rekening … de serveerster wijst naar de taximan die zichzelf ook maar had uitgenodigd en op m’n rekening bier heeft zitten bestellen, dat gaat natuurlijk niet!
Na nogal wat discussie met het bedienend personeel en de taximan ga ik op zoek naar een nuchtere taxichauffeur. Kes 200 was inderdaad te weinig …
Andere situatie:
Op een terras hoor ik een duitse man hevig klagen tegen een Keniaanse kennis die op verzoek ff een safari geregeld had voor weinig.
De chauffeur had een stop gemaakt bij een souvenierswinkel, de deuren van de wagen afgesloten en was voor meer dan een uur in geen velden of wegen meer te bekennen geweest.
Natuurlijk krijgt de chauffeur een commissie op de dure souveniers en hij wachtte net zo lang totdat de verkopers een seintje gaven dat de Duitser uit elende toch maar iets kocht wat hij niet wilde.
De chauffeur had de Duitser 30 euro voor een Maasai bezoek gerekend en na de safari weigerde hij een fooi aan te nemen door te zeggen dat het genoeg was voor de watchman van z’n appartement, hij wilde meer geld zien!
De Keniaanse kennis haalt z’n schouders op en zegt: maar je wilde toch goedkoop op safari? Waarschijnlijk was de chauffeur een vriendje van, niets betaald en had hij weinig keus …
Moraal … wat goedkoop lijkt wordt duurder dan verwacht, wat (iets) duurder lijkt is achteraf soms de beste oplossing geweest…