Verschepen auto/campervan

Heeft iemand van jullie ervaring met het verschepen van je auto naar Kenia? kosten, welk bedrijf en de rest?
We zitten te kijken of we hier of daar een auto kopen of evt huren. maar laatste is misschien niet het voordeligst… en je moet maar zien wat je daar krijgt… als het niet bevalt zit je.
alvast bedankt

Het verschepen van een auto is niet eenvoudig.
Een auto moet tegenwoordig het stuur aan de rechterkant hebben en mag beslist niet ouder zijn dan 7 jaren.

Bij het huren van een auto moet je zelf de conditie controleren en of alle papieren in orde zijn.
Neem in ieder geval een internationaal rijbewijs mee.

Ja.
Niet doen.
De auto moet idd jonger zijn dan 7 jaar.
De importtaxen, parkeertaksen en dergelijk lopen zodanig hoog op dat je voor een auto die je 3000 euro kost ± 9500 euro kwijt bent voor je ermee kan wegrijden.

Bovendien is het een erg tijdrovend en langdurig proces.

Er zijn genoeg bedrijven die zich daarmee bezig houden.

Het stuur moet aand e ‘verkeerde kant’ zitten, vergeet dat niet !

Als je het dan toch wil proberen, spreek dan iig iemand aan die er ervaring mee heeft, anders sturenze je sowieso van het kastje naar de muur.

Er zitten erg veel filialen van Japanese bedrijven die zich met import bezig houden.

Ik heb een auto geimporteerd , die is echter kapot en heb er 1 gehuurd laatst…

Met beide heb ik dus ervaring, en ik zal vanf heden enkel nog huren. (tenzij ik er strax echt ga wonen, dan laat ike en auto overkomen)

Stel dat jij hem wil kopen om op een lange trektocht te gaan, dan kan je hem wel weer verkopen uietraard als je weg gaat, maar wat bij ons enkele dagen duurt, duurt in Kenya zeker enkele weken, zoniet meer. Bedenk dus heel goed waar je aan begint.

(een camper is trouwens niet geschikt om mee rond te rijden)

was mijne. verder kan je googlen cars from japan to kenya

P.S. huren op lage termijn is niet zo gek duur hoor. ik had een RAV 4 voor 25 euro per dag. Dat is een pak goedkoper dan een auto kopen , die je dan zelf nog moet verzekeren ook…

Wij doen het altijd zo: in de jaren die wij in Kenia doorbrengen hebben wij contact gekregen met een goede en betrouwbare chauffeur met eigen auto. Hij haalt/brengt ons wanneer en waarheen wij maar willen. Wij maken elke dag gebruik van zijn diensten. Hoewel wij in eerste instantie van plan waren zelf een auto te kopen, hebben we daar van afgezien. Nu zijn we per maand ca. 100 euro aan vervoer kwijt zonder dat wij ons zorgen hoeven maken over dure reparaties, het vaak idiote verkeer en de rijstijl in Kenia en het rijden in de hitte, waarvan wij toch altijd wat suf worden. Voor het bedrag dat wij nu per maand betalen, kunnen we zelf geen auto rijden. Bovendien is zo het probleem opgelost wat te doen met de auto wanneer wij zes maanden in Nederland zijn. Het is maar net wat je wilt.

Succes in ieder geval:vak02:

Zo doe ik dat ook :smile:
Vanwaar al die risicos en rompslomp als je je kan laten rijden :king:?

Voor lange afstanden kan het voordeliger zijn om een auto te huren, maar dat verkeer met die idiote matutus …
Liever niet …

Ha ha, ik zou daar niet eens durven rijden, ha ha. doodeng!!!

hallo gilling
je kan veiliger met de ferry oversteken
dan zelf te gaan rijden
en helemaal niet met een motor
afgelopen week nog een flink ongeluk met een motor taxi
gebeurd in dianibeach
ook niet verwonderlijk met al die vele gaten in wegdek
slingerd iedereen om de gaten heen met alle gevolgen vandien

Gilling en Kenya gaan jullie nooit met matatu’s? Ik heb er niet eens over nagedacht om in Mombasa een chauffeur met auto te huren. Op de heenreis zijn wij opgehaald door een bekende met een auto, maar verder hebben wij alles met matatu, tuktuk ed gedaan. Terugweg naar het vliegveld een hele matatu voor onszelf (familie en bagage) gehuurd:-).
Maar voor 100 euro per maand wil ik ook wel een auto plus chauffeur. Kan je me de truc vertellen? Want ik vind dat eigenlijk heel voordelig…:slight_smile:

Of begrijp ik het nu verkeerd, gaan jullie wel met matatu’s maar willen jullie niet zelf autorijden? Want dat heb ik niet gedaan, zelf autorijden, lijkt me ook niet zo heel fijn.

Ik heb nog niet het lef gehad om in de matatu’s te gaan. Maar ook zelf rijden vind ik daar toch echt gevaarlijk, het linksrijden zijn wij niet gewend en het verkeer is daar toch iets anders dan hier. We hebben dus vaak de taxi genomen.

Gilling, ik moet wel eerlijk zeggen dat ik in Mombasa steeds 2 neven aan mijn zijde had, die mijn tassen droegen en alle ‘verkeer’ rondom mij in de gaten hielden :slight_smile: Bovendien wisten zij alle routes van alle matatus met overstappunten, dus dat maakte reizen met de matatu in Mombasa wel een stuk makkelijker dan wanneer je alleen bent en geen Swahili spreekt.

Hoi Saada,

De matatu komt niet overal, dan is er nog de piki-piki en de taxi voor als je met een groepje bent.
Veel handiger dan zelf rijden vind ik persoonlijk.
Gebruike je altijd dezelfde taxi, dan krijg je vaste lagere prijzen en hoef je niet altijd te onderhandelen.

Wat je ook kan doen is 14 zitplaatsen betalen in een matatu, komt uit op kes 700 van Mombasa naar Mtwapa of 1400 van Mombasa naar Kilifi.
Dan heb je de hele matatu voor jezelf, zonder te stoppen tussendoor.

Dat is ook heel voordelig en het is geen truc. We wonen in Diani en hoeven bijna nooit naar Mombasa. We reizen nooit met een matatu omdat we daar erg nare ervaringen mee hebben (ongeluk door het onverantwoord hard rijden van de chauffeur). We gebruiken de taxi om naar 't strand te gaan en gehaald te worden, naar de golfbaan en terug en om boodschappen te doen. Komt er een rit naar Mombasa bij, dan beetalen we daarvoor 30 euro, evenals de rit naar het vliegveld. Voor ons werkt dit uitstekend en 't geeft een hoop rust.

Groet,
Diani:vak02:

Ah ok, die mogelijkheden ken ik ook, Kenya, dankjewel. Voor de reis naar het vliegveld hebben wij ook een hele matatu genomen, zodat er niemand bij kwam en we nonstop met onze eigen familie en bagage naar het vliegveld konden gaan.
En Diani, ik snap de situatie. Geen truc inderdaad, als je niet heel ver moet is dat een prima manier van reizen.

Ben je ook alweer thuis Saada ?

Het ligt er idd allemaal maar aan wat je wil doen met wie en hoeveel bagage.

Onze mama woont op de berg in Ngelani, 25 km buiten Machakos en er is daar geen matatu, geen piki-piki en geen boda-boda. En toch wil ik graag met mijn kinderen daarheen en neem ik liever zelf de verantwoordelijk om aan het stuur te zitten, met een Keniaans rijbewijs op zak.

We wijken ook weer lekker ver af van de originele vraag, waarop onze eerste slimme vraag had kunnen zijn :

VOOR HOELANG EN MET WEL DOELEIND ?

Verschepen auto/campervan
Heeft iemand van jullie ervaring met het verschepen van je auto naar Kenia? kosten, welk bedrijf en de rest?
We zitten te kijken of we hier of daar een auto kopen of evt huren. maar laatste is misschien niet het voordeligst… en je moet maar zien wat je daar krijgt

leuk om jullie verhalen te lezen. Mijn vriend en ik willen voor 3 maanden rondreizen in Kenia en omringende landen. In naivasha (spel ik dat goed?)
woont een vriend van mijn vriend. Hij had een auto met daktent te koop zien staan in kenia zelf. scheelt vervoeren en hij heeft gelijk kijk op wat voor auto het is. En misschien dat we hem dan later terug gaan rijden, dan kunnen we volledig genieten van onze tijd daar, ipv terug moeten rijden of laten vervoeren.
Ik begrijp dat jullie over het algemeen openbaar vervoer nemen, maar wij willen echt grotere afstanden afleggen, dus eigen vervoer is wel een must.
We hadden een goede auto gezien hier in nederland, maar heen EN terug te reizen via het oosten, dan ben je je 3 maanden al kwijt.

Grote afstanden , bijv Mombasa Nairobi, zijn heel goed te doen met de trein of bus. (AKamba) en kosten heel wenig. Dus aan de afstand zelf ligt het niet maar wel aan de eventuele route en OF er daar dan O.V. is. Mackakos - Kamapla kan ook, Nairobi WIndhoek kan ook. ALLES kan. Afhankelijk van wat je persoonlijke voorkeuren zijn.

Koop een Nation op NEWSREADER voor een paar cent en loop de advertenties af. Donderdag = IMMO dag De auto dag weet ik niet zeker

http://www.nation.co.ke/meta/-/1194/1176/-/ojmv8g/-/index.html