Advies wereldreis 2015

Hi,

Aankomende maart beginnen mijn vriendje en ik aan een wereldreis van minimaal een jaar waarna wij een tijdje in China willen blijven (ik heb Mandarijns gestudeerd en hier ook een tijdje gewoond). Daarna hopelijk Singapore voor een aantal jaar voor werk.

Maargoed, first things first. Ik ben een ervaren reiziger en wij hebben een budget van €25.000 waar elke maand nog de inkomst van de verhuur van ons huis in London bijkomt (min alle kosten thuis blijft daar ongeveer €18.000 van over maar die sparen wij graag als het even kan :). Wij reizen redelijk bescheiden hostels, Airbnb, Couch sufring, street food, over land reizen etc maar geven ons geld uit aan dingen als duiken, skydiven, cursussen, vrijwilligers werk, bijzondere ervaringen enz.

Om alles uit deze reis te halen en niet omslachtig te reizen/dingen te missen graag advies!

De landen die wij aan willen doen zijn:
India
-Delhi
-Agra
-Varanasi
-Jaipur

-Dan naar Nepal?

Misschien** Myanmar** (als ik mijn vriendje kan overtuigen :wink:
-Yangon
-Mandalay
-Inle lake
-Bagan

Zuid Thailand omdat mijn vriendje daar nog nooit is geweest en zijn Padi wilt halen
-Koh Tao
-Koh Phi Phi

Indonesië (ik ben zelf eerder in Jakarta, Yogjakarta en Bali geweest maar wil graag met meer tijd dit land verkennen)
Jakarta ivm aankomst
Yogjakarta - Merapi (heb ik ook al gedaan maar mijn vriendje wilt graag!)
Gili islands

Misschien de Filipijnen maar ik hoor veel waarschuwingen over veiligheid (ik ben hier met mijn ouders geweest toen ik 7 was en herinner mij bijzonder weinig :wink:
-Manilla
-Palawan
Duiken met walvis haaien?

Australie (Dit zijn plekken die mij aanbevolen zijn)
-Sydney
-Byron Bay
-Fraser Island
-Melbourne
-Lake Mckenzie
-Agnes Water 1770
-Airlie beach
-Whitsundays
-Cairns
-Cape Tribulation
-Outback
-Perth

Japan
-Tokyo
-Osaka

Zuid China (ik ben 4 keer in China geweest en spreek Chinees maar ik ben nog niet properly aan het zuiden toe gekomen)
-Dali
-Lijang
-Karst gebergte
-Hong Kong
-Shanghai

Misschien Zuid Korea maar ik weet hier eerlijk gezegd bijzonder weinig vanaf.
-Seoul

Graag advies over volgorde van landen (rekening houdend met beste/slechtste reistijd), suggesties voor plaatsen per land en hoe veel tijd waar. Welke landen (behalve China, met deze procedure ben ik bekend) hebben een lange visa procedure? Thailand is geen probleem en voor het eerste land van onze reis zullen we de visa van te voren regelen.

Alle tips, advies, suggesties, weetjes, dingen om in gedachten te houden zijn welkom! Zijn er nog plaatsen waar wij zeker heen moeten in de aangegeven landen?

Ik heb er zin in!! :slight_smile:

Heel erg bedankt alvast!

Dag Runningwithwolves,

Jullie programma ziet er alvast prachtig uit en met zo’n budget in ogen zul je als koningin (en koning) kunnen leven in de meeste landen :)!
Ik kan jullie niet over elk land tips geven, maar ik zal proberen helpen waar het kan en dan moet je zelf maar verder kijken met die info haha!!

India, Japan, China, Indonesië, Australië ben ik zelf nog niet geweest.

Myanmar

Ik ben er zelf 3 jaar geleden geweest voor een reis van 1 maand. Nog steeds staat Myanmar (samen met Mongolië) helemaal bovenaan de lijst favoriete landen ter wereld! De route die je zelf voorstelt is ongeveer de populairste en zou in ongeveer 2 weken kunnen gedaan worden! Verder zou je nog Kalaw, golden rock makkelijk kunnen toevoegen.

De bevolking was toen ik ging op bepaalde plaatsen nog helemaal niet gewend aan toerisme, je werd helemaal niet aanzien als wandelend euro teken. Dit kan natuurlijk rap veranderen, dus ik zou je aanraden om deze bestemming op de lijst te plaatsten!! Ook niet zo duur, ik betaalde voor een volledige maand reizen en vliegtickets 500 eur!

Zuid Thailand

Was ik enkele maanden geleden en Zuid Thailand is natuurlijk een perfecte bestemming voor iedereen, kinderen, families, koppels, … Ik zie staan dat je wil leren duiken, dos Koh Tao is idd wel het perfecte eiland!! Verder zou ik zeker ook naar Koh Phanggang gaan dat er juist naast ligt (feestjes maar ook prachtige rustige stranden aan de noord en oost zijde), Koh Phi Phi vond ik een super eiland, maar enkele voor de feestjes verder verpest door toerisme…! Mss ook aan te raden Koh Lanta, Krabi en Raileh (mss verkeerd geschreven), andere leuke eilandjes of stranden… Ik ben zeker dat je dit zelf wel kan vinden als ervaren reizigster :)!

Filippijnen

Wat een land! Elk eiland heeft zijn eigen karakter, natuurwonderen en zeker en voor mij de mooiste onderwereld die ik ooit tegen gekomen ben! Manilla is geen plek waar je te lang wil blijven, trek zo vlug mogelijk naar het noorden om de wondere rijstterrassen te aanschouwen (moeilijk bij slecht weer), in het zuiden van Luzon kan je duiken met triggerscharks (als ik niet mis ben) en zijn er wonderbaarlijke vulkanen te vinden!

Verder kan je door naar andere eilanden, zeker Palawan (wondere onderwaterwereld), Cebu (whale sharks in Donsol was 20eur en ze waren er altijd) en omringende eilanden in west Visayas gewoon prachtig! Ook de bevolking vond ik super, natuurlijk waren ze vaak op geld en tips uit, maar nooit problemen gehad en heel veel mooie tijden.

Enige gevaar is in de zuidelijke eilanden en mogelijkheid voor orkanen in het verkeerde seizoen anders zeker doen!

Zuid Korea

Een land waar ik opnieuw heel toevallig gekomen ben en al staat het zeker niet in de top van mooiste of leukste landen, zou ik iedereen aanraden er eens naar toe te gaan. Ook omdat er zo weinig backpacker zijn, wordt altijd geholpen en zijn de mensen reuze blij dat je er bent!

Seoul is een massastad maar ik vind hem heel mooi, zeker enkele dagen waard dan zou ik aan raden om verder te gaan naar de DMZ (of als daguitstap van Seoul). Daarna rond het land trekken is de moeite waard! Op 3u rijden sta je al in het Oosten, met de mooiste nationale parken Seoraksan in de stad Sockho! Als je er in wintertijd zou belanden (vrij koud :)) maar heel mooi en op nog 2u rijden is er Gangneung met een prachtig snowboardpark (voor olympische winterspelen in 2018). Dan mogelijks verder naar Busan (erg leuke stad) van daar kan je gerust de ferry nemen naar Japan!

Extra tip is mss een Temple stay, ga zeker eens naar de ginga bong en nora bong, geniet van het eten en de zottigheid van de Koreanen ;)!

Ik hoop dat ik je hiermee toch een beetje kan helpen en mss op weg zetten naar enkele van deze landen! Indien de namen soms verkeerd geschreven zijn, mijn excuses want sommige plaatsen zaten al vrij ver weg in het geheugen!

Veel reisplezier!!

Klinkt fantastisch! Ik ben in de meeste van die landen niet geweest, maar ik wil wel van harte het westen van Australië nog aanraden! Een auto huren vanaf Perth, en dan het liefst met een tentje (kan je daar gewoon kopen) of busje richting het noorden gaan. Ik heb zelf een rondje vanaf Perth, tot exmouth, via Karenjini NP weer richting het zuiden gegaan tot Perth gedaan, en vond dat echt fantastisch. Ik vond het westen veel indrukwekkender dan het oosten.
Veel succes en plezier!

Hoi

Hoi running with wolves,

Wat cool dat jullie op wereldreis gaan in maart. Mijn vriend en ik gaan vanaf juli hetzelfde doen.

Ik vroeg me af of de 18.000 euro voor jullie beide of pp is, want als het voor jullie beide is dan weet ik niet of het genoeg is voor 1 jaar reizen incl een duur land als Australië.

Ik raad je aan op eens op blogs en sites van andere wereldreizigers te kijken. Ze geven vaak aan wat ze in totaal en per land hebben gespendeerd. En dan je kunt er ook info vinden over welke landen cool zijn om te bezoeken.

Om het goedkoop te houden zou ik me het meest concentreren op Azië als ik jullie was. Ik zag landen als Cambodja, Vietnam, Laos, en Maleisië, nog niet op je lijstje staan.

Mocht je Australië perse willen doen (het is wel een super gaaf en mooi land), zorg dan dat je hiervoor een aanzienlijk budget reserveerd. Het zou ook handig zijn om daar te beginnen, zodat je weet wat je daarna nog over hebt voor de goedkopere landen. Werken in Australië is natuurlijk ook een mogelijkheid; )

Groetjes,
Travelini