Een wereldreis maken

Hallo daar,
Een wereldreis maken , is altijd een droom geweest.
Ik heb dit enkele jaren uitgesteld , want het is toch best spannend om in je eentje te gaan, excuus ik heb nu een goede baan etc…
Nu eindelijk de knoop doorgehakt, ik wil graag volgend jaar 2015 rond september starten met de reis dus
Wat reisadvies en tips zullen goed van pas komen.

Ik wil graag een rondreis maken en zat aan het volgende te denken.

Amsterdam,vancouver en vancouver island , over land naar los angeles .
Cook eilanden, nieuw zeeland, Australië , hong kong,Amsterdam

Eventueel vanuit hong kong naar Taiwan en over land naar Thailand ,Laos ,Cambodja en Vietnam. In Thailand een vlucht naar hong kong en dan Amsterdam.

De optie vancouver weglaten kan ook, dat ik dan vanuit Amsterdam naar los angeles vlieg.

Dit lijkt mij erg leuk.
Of het te realiseren is dat vraag ik mij af.
Kam je zonder al teveel moeite over land reizen. Van china naar Thailand,Laos ,Cambodja en Vietnam?
Is dit niet gevaarlijk voor een vrouw alleen?
En de grote vraag…
Past het in het budget?
Hoeveel budget heb je nodig?

Mij lijkt het interessant om in vancouver naar de suspensoin bridge te gaan en grouse mountain.
Op vancouver island dieren spotten.
Met de trein naar seattle, en vanuit daar naar los angeles.
Onderweg een paar keer een stop maken. Waar weet ik nog niet precies.
Ik zat te denken om hier Max.6 weken voor uit te trekken, volgens mij is dat te lang.

Van los angeles naar de cook eilanden vliegen

Relaxen op de cook eilanden .
Heb mezelf nog niet echt verdiept in de cook islanden
Ik zat te denken om hier 10 dagen ,Max. 14 dagen te blijven.

Doorvliegen naar nieuw zeeland

nieuw zeeland.
Van Auckland naar christenchurch.
Ik heb de route nog niet vastgelegd.
Minimaal 4weken / Max. 6 weken
Van christenchurch weer terug eventueel met het vliegtuig naar Auckland.

Vanaf Auckland met het vliegtuig door naar

Australië
Een beetje rondhangen en relaxen rond Sydney.
Hier wil ik ongeveer 4 weken blijven.

Doorvliegen naar

hong kong
Ik wil graag naar bejing, Shanghai .
De verboden stad bezoeken,het plein hemelse vrede, Chinese muur, terracotta leger en wil graag symphony off light meemaken.

Het lijkt me dan leuk om dan nog
Ongeveer 2 weken op Taiwan te zijn.
En over land naar Cambodja ,Vietnam ,Laos en Thailand. Hier wil ik ongeveer 4 weken vooruit trekken.
En dan vanuit Bangkok een vlucht naar hong kong en dan naar Amsterdam

Het liefst wil ik ook een stop maken op Fiji en Samoa maar ik denk niet dat dat in mijn budget past.ik wil dan op allebei de eilanden 10 dagen zitten.

Het liefst wil ik in de landen zelf geen camper huren of iets maar lekker met openbaar vervoer gaan.

Het is een combiticket en de landen los angeles,cook eilanden, nieuw zeeland, Australië en hong kong staan vast
Hoeveel tijd moer ik overal ongeveer voor uittrekken.
Ik vind alles leuk , heb moeite om nou een definieteve route vast te leggen, en welke dingen ik echt moet zien en welke ik eigenlijk niet per se hoef te zien.

Ik wil graag minimaal 5/6maanden weg en Max. Een jaar
Hoe zit het met je zorgverzekering en je doorlopende reisverzekering ,
Volgens mij moet ik een speciale reisverzekering afsluiten.
En sommige visums ,kan ik dat ter plekke regelen of moet dat hier in Nederland gebeuren.
Is er iemand die ervaring met dit allemaal heeft.
Het meest nieuwsgierig ben ik over land reizen vanuit china.

Ik hoop dat jullie mij willen helpen en tips, advies en eigen ervaringen willen geven.

Groetjes

Ik heb met name verstand van Azie, dus over de rest geef ik geen antwoord. Behalve dan dat het handig kan zijn om de afzonderlijke landenfora te bekijken, omdat daar heel veel informatie staat over budget en mogelijke routes en bezienswaardigheden.

Even bij het begin beginnen :wink:

Ik zou eens gaan praten met Killroy. Zij kunnen je informeren over de mogelijke tickets. Of je beter met enkele reizen kan reizen of dat je beter een round the world ticket kan boeken. Dat kan een hoop geld schelen, maar er zijn dan ook beperkingen.

Als je weet waarheen je gaat, heb je ook een beter beeld van hoe lang je gaat. Ga je langer dan 8 maanden, dan moet je je officieel uitschrijven uit de gemeentelijke basisadministratie (GBA). Je mag dan je Nederlandse ziektekostenverzekering niet aanhouden, en je moet je apart voor de ziektekosten verzekeren. Aan je doorlopende reisverzekering heb je weinig, want van de meeste verzekeringen mag je maar 90 dagen aaneengesloten in het buitenland zijn (even je polis lezen). Joho heeft verzekeringen voor langere tijd.

Dan over je route (het Azie-deel ;)):

Visa kun je meestal maar 90 dagen voor vertrek aanvragen. Wanneer je eerst naar Canada enzo wilt, dan haal je dit niet qua tijd. Dit betekent dat je onderweg je visum van China moet aanvragen. Dat kan op zich in Hongkong, maar ik zou er een paar dagen voor uittrekken. Of je moet je reis omgooien en in Hongkong en China beginnen.

Ik weet niet hoe makkelijk je van China naar Taiwan kan. China ziet Taiwan als een provincie, Taiwan (en de rest van de wereld) ziet zichzelf als een zelfstandig land. Misschien gaat China moeilijk doen als je een stempel van Taiwan in je paspoort hebt? Dit moet je goed checken voor vertrek! En anders Taiwan misschien bewaren tot een volgende reis.

Dan het reizen van China naar Thailand: geen enkel probleem. ik heb het (grotendeels in mijn eentje) de andere kant op gedaan (dus van Thailand naar China). Voor tips over de route verwijs ik naar mijn website. Cambodja, Vietnam, Laos en Thailand in 4 weken is echt onmogelijk! Voor Vietnam van noord naar zuid zou ik rekenen op 4 weken. Laos (het noorden) kan evt. in 2 weken, maar ook hier zou ik je aanraden 4 weken te blijven. Het is zo’n mooi land! De hoogtepunten van Cambodja kun je in een week zien. Voor Thailand heb je ook zeker een maand nodig. Ik zou dus langer blijven, of landen schrappen.

Wat de visa betreft:
Als je overland komt kun je voor Cambodja en Laos een visum aan de grens kopen. Voor Thailand krijg je een visumvrije entree van 15 dagen (je hebt officieel een uitreisticket nodig). Vietnam moet je vooraf regelen.
(Wanneer je vliegt gelden er andere regels. Zie landentopics.)

Ik denk dat je hier al een eindje mee komt. Succes met plannen!

1 like

Ooh super bedankt!!!

Ik heb contact met killroy , het ticket is ok via killroy, elke keer als ik een mail stuur,met de vragen zoals hierboven bijv.
Krijg ik een heel algemeen mailtje terug en niet echt antwoorden op mijn vragen.
Echt superirritant, waarschijnlijk omdat ik het ticket nog niet heb geboekt, ik wil eerst zoveel mogelijk informatie inwinnen.

Wat betreft Thailand,Laos ,Cambodja en Vietnam.
Ik ben al eerder in Thailand en Laos geweest, dus ik hoef niet zozeer weer in die landen te gaan backpacken.
Het lijk me al een ervaring opzich om alleen al van china naar Thailand te gaan.
Daar gaat het meer.

Naar welk land kan ik beste reizen vanuit china.

Het leek mij leuk naar Cambodja,Vietnam,Laos en Thailand.

Maar volgens mij is het logischer om vanuit china naar Vietnam te gaan.

Super bedankt weer een stukje informatie rijker.

Groetjes

Gebruik google, diverse fora, websites van mensen die een reis hebben gemaakt. Je bent niet de enige met dergelijke plannen. En zeker wanneer je teveel onzekerheden hebt, is het eigenlijk onmogelijk een precies advies te geven. Je zal eerst zelf een aantal knopen door moeten hakken.

Als dat het doel is, dan zou ik ten zuiden van Kunming de grens met Vietnam oversteken, dan naar het zuiden reizen, daar de grens met Cambodja oversteken en dan naar Bangkok gaan. Ik zou hier een week of 6 voor uittrekken, zodat je de tijd hebt Vietnam en Cambodja te zien.

Net als voor al je landen, hangt het er voor de Cook Eilanden/NZ/OZ een beetje vanaf wat je er wilt doen.

Cook Eilanden: de eilanden zijn geweldig, de stranden helemaal. Neem een binnenlandse vlucht naar minimaal 1 ander eiland, alleen Rarotonga is niet zo spectaculair. Ik ben ook op Aitutaki geweest en… wauw!

NZ: 4-6 weken is niet veel, maar ik heb na bijna 6 maand NZ ook nog steeds niet alles gezien. Maak een keus tussen de twee grote eilanden: ga je voor rust en vlak, ga dan voor Noord, wil je de bergen zien, ga dan voor Zuid. Vanwege de ligging maakt het seizoen dat je gaat heel erg uit voor de activiteiten die je doen wilt. In onze zomer (hun winter) doe je andere dingen dan in onze winter (hun zomer).

Oz: ik vond Sydney eerlijk gezegd een beetje saai. Ik ben dan ook niet de omliggende natuurgebieden ingeweest, maar de vraag is of je dat net na NZ alweer wilt doen. Ik vond Melbourne geweldig: voor mij was Sydney vs Melbourne een beetje Amsterdam vs Utrecht. Net iets meer relaxed.

Voor alle drie de plekken geldt dat je budget flink wat hoger moet zijn dan voor Azië, daar reis je simpelweg goedkoper. Een dagbudget van 50 euro (voor onderkomst/eten/een simpele activiteit) is niet vreemd.

Dank je wel!!