we willen in totaal 3 weken vakantie hebben in Laos en Cambodja.
Het plan is om te starten in Laos, vanuit een vlucht via Bangkok.
Ik heb helaas nog geen geschikte manier gevonden om Laos binnen te komen; welke vliegmaatschappijen zijn gunstig?
En hoe kan ik het beste naar Cambodja komen (snel)?
Er zijn diverse opties om naar Laos te vliegen. Lao Airlines vliegt op diverse bestemmingen vanuit Bangkok. Ook kun je overwegen om met Nokair of Airasia te vliegen naar een van de plaatsen in Thailand die niet ver van de grens met Laos zijn. Vanuit daar kun je dan verder reizen naar Laos.
Vliegen van en naar Laos is over het algemeen duur.
Naar Laos is de goedkoopste manier denk ik vliegen met AirAsia (op tijd boeken en extra’s zoals verzekering stoelkeuze uitvinken, wel bagage kiezen) naar Chiang Rai in het noorden van Thailand en dan per bus naar Chiang Khong om daar de grens over te steken en dan boot richting Luang Prabang of per bus via Luang Namtha.
Je kunt sneller/rechtstreeks vliegen naar bijvoorbeeld Luang Prabang (Bangkok Airways). Aangezien je maar drie weken hebt, zul je mogelijk (helaas) het uiterste noorden van Laos moeten overslaan.
Snel van Laos naar Cambodia: er zijn vluchten van Vientiane naar Phnom Penh (Vietnam Airlines) en via Pakse naar Siem Reap (Lao Airlines).
Langzamer is helemaal naar het zuiden via Pakse en 4000 Islands de grens oversteken naar Stung Treng en via Kratie en Kampong Cham naar Phnom Penh (of direct naar Siem Reap).
Een nachtbus van Vientiane naar PP is een beproeving wanneer ik de verhalen erover lees.
Probeer maar eens een route uit te stippelen. Dan zie je vanzelf wat er mogelijk is.
Bij Djoser en Koning Aap kun je voorbeelden zien van 22 dagen Laos en Cambodja.
Sawadee heeft een langzamer route waarbij je meer te zien krijgt.
(Zelf regelen is veel goedkoper.)
Je kunt in beide landen wel 3 weken vullen en wanneer dat het maximum aantal dagen is dan verdelen over 2 reizen.
Johan