Advies voor (goedkope) rondreis Zuid-Oost Azië

Beste Thailand-kenners/liefhebbers,

Mijn vriendin en ik zullen dit jaar (als het goed is) slagen en hebben al grote plannen voor een rondreis (backpacken) door Zuid-Oost Azië om te beginnen (en te eindigen) in Thailand.
We willen in Januari 2010 vertrekken en zeker 4 maanden door Thailand, Laos, Vietnam en evt. Cambodja reizen.
Op het moment zijn we nog flink op zoek naar goedkope vluchten, we zijn de rijkste niet en proberen in het komende half jaar genoeg geld bij elkaar te sprokkelen voor de reis.
We gaan uit van zo’n maximaal €30 per dag aan gemiddelde uitgaven, zoals dat in de “Lonely Planet” boekjes en andere rondreisgidsjes stond aangegeven. (We willen dus low-budget gaan reizen.)
Het duurt nog zeker 5 maanden voor we vertrekken, maar ik zou graag van wat kanten advies krijgen.
Weet je bijv. wanneer en hoe je het beste en goedkoopste naar Bangkok kan vliegen?
Of denk je een goede tip te hebben, waar men normaal niet aan denkt? Ik hoor het ontzettend graag!
Tips rond vliegtickets, ho(s)tels, routes door het land/de landen, bezienswaardigheden zijn volop welkom!

Bij voorbaat dank voor alle berichten die hier geplaatst worden!

Daan

Zoveel mogelijk met openbaar vervoer reizen, zoveel mogelijk authentiek Oosters eten, en in plaatsen verblijven waar weinig toeristen komen. Dan red je het makkelijk. Houd in gedachten dat Cambodja nu goedkoper is dan Thailand, in vrijwel heel Cambodja kun je vrij luxe overnachten voor 5 dollar per kamer, uitzonderingen zijn Phnom Penh en Sihanoukville.
Daar lukt 5 dollar ook nog wel, maar is van luxe weinig sprake.

Je kunt dus makkelijk, uitgaande van die 30 euro, in Cambodja een ticket voor Angkor Wat bij elkaar sparen. Deze kosten 25 dollar per dag en drie dagen voor 50 dollar.
Ook in Siem Reap slaap je makkelijk voor 5 dollar

Het prijsniveau van Laos en Vietnam weet ik niet.

hallo Daan

zoals Hans al zegt kan je veel besparen door met het openbaar vervoer te reizen en te slapen in niet al te toeristische plaatsen eet ook net als de lokale bevolking gewoon bij die kleine stalletjes langs de straat is lekker en goedkoop

Cambodja en Laos zijn iets goedkoper dan thailand en Vietnam ongeveer even duur

voor thailand is een visum nodig als je geen ticket hebt om het land te verlaten binnen 30 dagen een ticket via airasia is vaak goedkoper en dan kan je gelijk een grote afstand afleggen

vliegen naar bangkok is buiten de seizoenen het goedkoopst en via dusseldorf is het vaak goedkoper dan via schiphol airberlin en emirates hebben vaak aanbiedingen ook kan je met egyptair vliegen via cairo vaak nog goedkoper

vertel wat je wil gaan zien dan kunnen wij je hier verder helpen met een route te samenstellen maar dan moeten we natuurlijk wel weten waar jullie interses liggen geef dus zoveel mogenlijk info en je zal hier informatie over ontvangen hier

gr Dirk

Oh ja, 20 euro pp kun je verdienen door je visum voor Vietnam niet hier te regelen, maar in Phnom Penh. Kun je weer een paar daagjes op leven

Hoi

Hou wel rekening met extra kosten zoals dus bv visa en kosten voor musea of Angkor enzo.
Dan ga je al snel over je budget heen.

gr van Moira

Het spijt me zeer, ik zal zeer onervaren overkomen… Ontzettend bedankt tot nu toe, dat met die visa had ik sowieso nog niet bedacht, maar kan inderdaad een hoop schelen!
Ons plan is nog niet erg uitgewerkt en we zijn ons aan het inlezen op de mooie dingen die er te zien zijn in Thailan.
Het abstracte plan is om vanaf Bangkok naar het Noorden te trekken, via het Oosten of Westen van Thailand, dat weten we nog niet.
Ik ben vooral geïnteresseerd in de oude tempels en dergelijken… Ik zal me toch echt eerst verder moeten verdiepen in wat Thailand, Laos en Vietnam me te bieden hebben.
We waren inderdaad al van plan om zoveel mogelijk gebruik te maken van het openbaar vervoer, maar weten niet in hoeverre dat mogelijk is. In hoeverre kun je met een taxi/busje naar een andere plaats rijden? Dat zal in Laos sowieso wat problematischer zijn door gebrek aan goede infrastructuur.
Zodra ik zelf ook wat meer weet, zal ik het laten horen! Alvast bedankt voor de reacties tot nu toe!