Advies vliegroute

Hallo Filipijnen-liefhebbers,

Ik ben een reis aan het plannen naar de filipijnen in februari. Het doel is om het zo goedkoop mogelijk te houden, maar ook om een efficiënte reisroute te zoeken. Kan iemand mij tips geven over vliegroutes en andere wijzen van vervoer? Is het aan te raden om op een andere luchthaven aan te komen en te vertrekken terug naar huis (Schiphol of Düsseldorf zal het vertrekpunt worden)? En is het vervolgens aan te raden om tijdens de reis een paar binnenlandse vluchten te nemen of zijn er goedkopere alternatieven die niet heel veel meer tijd kosten?

Verder ben ik benieuwd of er nog leuke tips zijn voor bijzondere plekken in het land? Naast de al genoemde highlights in de andere berichten hier… Ik vind het erg leuk om de mensen en hun cultuur echt te ontmoeten, zonder het idee van ‘aapjes kijken’. Daarnaast hou ik erg van koken en vind ik het leuk om traditionele keukens te ontdekken. Ik weet niet zo goed hoe bijzonder de Filipijnse keuken is…iemand tips of leuke weetjes?

Ik kijk uit naar de reacties…alvast bedankt daarvoor!!

Groetjes Annemiek

www.skyscanner.nl en www.ticketspy.nl zijn uitstekende sites om erg goedkope tarieven te vinden van en naar alle landen van de wereld.
Kijk ook eens of een vertrek vanaf Antwerpen station (per TGV naar Schiphol) voordelig is. Vaak scheelt dat enorm veel t.o.v. Amsterdam of Dusseldorf vertrek.
Als je boekt met vertrek vanaf Antwerpen, zorg dan ook dat je daar op de trein stapt, anders is je ticket niet geldig!!!
Terug naar Antwerpen is niet nodig, je stapt dan in Amsterdam uit en kunt zonder gebruik te maken van de TGV zo naar huis toe.

In de Filippijnen is het vliegtuig het allersnelste vervoermiddel, bussen doen er enorm lang over om van A naar B te komen en ook cruiseschepen zijn vaak diverse dagen onderweg en boordevol passagiers. Bij een flinke typhoon wil er nog wel eens een omslaan, dus ook geen aanrader.

Er zijn diverse luchtvaartmaatschappijen. Cebu Pacific is wel een van de goedkoopste. Ze hebben een jonge vloot, dus (redelijk) veilig, net zoals PAL.
Het beste kun je IN de Filippijnen je binnenlandse vluchten boeken, dat is veel goedkoper dan het vanuit Nederland te doen.
Er vliegen meerdere toestellen per dag naar allerlei steden in de Filippijnen, dus kijk op internet naar de verschillende maatschappijen die vliegen naar de steden of eilanden die jij wilt bezoeken. Je kunt via internet boeken of naar een reisbureau/luchtvaartmaatschappij kantoor gaan.
Vliegen vind ik erg goedkoop in de Filippijnen. Tarieven kun je bekijken op www.cebupacificair.com en www.philippineairlines.com

Je reisroute moet je zelf inplannen.
Advies is om in Mindanao NIET naar het westen te reizen, Zamboanga provincie en Cotabato zijn voor ons westerlingen toch regio’s waar je moet uitkijken i.v.m. moslim extremisme.
Davao City is echter wel een veilige stad.

W.b. het eten… er zijn maar heel weinig dingen die ik lekker vindt in de Filippijnen. Het meest kies ik voor Thais of westers eten, dat is veel lekkerder.
Maar goed… dit is persoonlijk.

• Updated - - -
1 like

Misschien loont het ook de moeite om eens te kijken naar vluchten op bijvoorbeeld Bangkok en van daaruit een low-budget airliner (air asia o.i.d.) richting de Filipijnen…

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb een paar weken geleden al wel een ticket geboekt. Ben inderdaad op skyscanner uitgekomen en heb een goed ticket kunnen vinden. Het gaat dus gebeuren, voor het eerst naar de filipijnen! Ik heb er zin in :slight_smile:

Waarschijnlijk gaan we naar het noorden van Luzon en het eiland Palawan. Ik vroeg me nog wel af of het eiland Bohol bereikbaar is i.v.m. de schade door de Tyfoon? Weren jullie daar misschien iets over?

Is een misverstand, Bohol is niet getroffen door die tyfoon ! Maar daar heeft een maand voor die tyfoon een aardbeving plaatsgevonden.

Zover ik weet zijn de vluchten van Manila naar Bohol weer hervat, en anders kun je naar Cebu vliegen, en vandaar met de fastferry= 2uurtjes maar naar Bohol.

Grootste probleem op Bohol momenteel is het gebrek aan elektrisch. Bohol werd gevoed door een energiecentrale op het eiland Leyte, en die centrale is helaas zwaar getroffen door de tyfoon.

En de eigen centrale op Bohol ligt door de aardbeving stil. Eigenlijk hebben ze hier dubbel pech.

De grotere resorts en hotels hebben wel een eigen generator, dus zitten niet zonder elecktrisch,

Dus het eiland is goed te berijken, maar houd rekening met enige ongemak

Ben benieuw Annemiek met welke maatschappij je vliegt ?

Ministerie van Toerisme in FIlippijnen heeft ook nog eens laten weten dat mensen zeker NIET moeten denken dat het hele land is getroffen door de supertyfoon