Hoi!
We landen rond 11.00 uur in JB.
We halen wagen op en vertrekken meteen naar Sabie voor eerste overnachting.
We hopen tegen 12.30 uur aan het rijden te zijn en moeten tegen 18.00 uur ten laatste ingecheckt zijn in hotel.
Volgens Google maps duurt de rit minder dan 4 uur, dus zou dat toch moeten lukken.
Nu is mijn vraag welke van de 2 aangegeven routes we best nemen.
Route 1: N4 -> R540 -> Lydenburg ->R37 (Long Tom Pass) -> Sabie
of
Route 2: N4 -> R36 -> R533 -> R37 -> Sabie
De 2 routes duren volgens Google maps bijna even lang (10 min. verschil).
Kunnen we daar op vertrouwen qua tijd? We willen ook zeker voor het donker op onze bestemming zijn.
Graag advies.
Dank bij voorbaat!
Hallo Martine
Qua tijd en afstand zal het zeker te doen zijn, maar vergis je niet!
Na een lange nacht reizen is het echt nog een heel eind en 1,5 uur na landen aan
het rijden zijn is ook krap bemeten, meestal word het toch al gauw twee uur!
Voor je je koffers hebt, vaak erg druk bij de douane, even pinnen voor de tolwegen en
een hapje onderweg etc., en ook het links rijden indien je het nooit gedaan hebt is best vermoeiend!
De route op zich zal weinig uitmaken, maar wel raar dat je niet later kunt inchecken,
al is het raadzaam om als het kan niet in het donker te rijden, en in de wintermaanden daar is
dat echt al rond 17.30 uur
Veel planplezier
Nog een kleine bevestiging van wat Peter zegt: mijn bagage was kwijtgemaakt en ik ben daar meer dan 4 uur mee bezig geweest… Alleen al door douane komen en bagage ophalen was al een goede 2 uur en toen nog ongeveer 2 uur gezeur over de kwijtgeraakte tas.
egoli Hallo, je bent nu niet op weg naar kantoor!!! De kortste weg is route 2 maar het probleem zit in de long Tom pass. Ook nu aan het einde van de winter kan het weer dan erg tegen zitten, in de vorm van regen, sneeuw maar vooral mist. Waarom boeken jullie trouwens van tevoren ? Buiten de schoolvakanties, is er volop
accomodatie te vinden. Wij waren altijd al voor 10 uur aan het rijden. Schrik niet van de waarschuwingsborden langs de weg.Rijdt niet te haastig! Veel plezier!
Hallo Egali,
Zo is dat natuurlijk, we zijn niet op weg naar kantoor.
Het is nu wel zo dat we misschien een beetje verkeerd hebben ingeschat hoelang het kan duren voor we effectief aan het rijden zijn.
Als alles vlot verloopt bij douane en bagage zal het wel lukken op tijd in Sabie te zijn. Als we wat tegenslag hebben, ja… dan is dat wat anders.
Het hotel (guest house) is geboekt en het is nu te laat om te annuleren.
Als alles vlot verloopt kunnen we kiezen de weg langs Lydenburg te rijden, als het krap wordt qua tijd kiezen we misschien beter voor de andere route.
In het slechtste geval zullen we dan toch een ander hotel moeten zoeken onderweg. Later inchecken in Sabie zal wel kunnen mits verwittigen, maar we willen toch zeker niet het risico lopen van met het donker te rijden.
Bedankt voor je reactie in elk geval!
Houdt er rekening mee dat alles meestal langer duurt in Ziid Afrika. En op tijd in Sabi zijn, ik ben bang van niet, ds ik zou dit vast maar regelen met je lodge, anders rijd je rond in net donker en is niet aan te raden.
na een nacht vliegen, dan een flinke reis van zeker 5 a 6 uur voor de boeg, links rijdend, ander weer, etc.
Dit is nooit aan te raden!
En de weg via Ludenburg is slecht, met veel potholes ( gaten). En rijd daar niet,meant dan is auto gelijk kapot.
Wij hebben deze route in augustus gereden, maar dan nog weer een andere optie dan jij oppert. Vonden dit een prima route om te rijden:
Wij moesten de laatste dag terug van Sabie naar Johannesburg. We vertrokken rond 8.15 / 8.30 en ik geloof dat we rond 14 uur al in Johannesburg waren. Het was toen prima weer dus het reed vlot door.
Vergis je niet in de afstand. Wij zijn de 1e dag om 7.30 al geland en toen de camper opgehaald. Dat duurt natuurlijk wel wat langer dan een auto ophalen, maar het is ons best wel tegengevallen hoe ver we toen nog moesten rijden en dat was een vergelijkbare afstand. Ik denk dat wij rond 12 / 12.30 uur reden en de afstand die eigenlijk 4 uur zou moeten duren, duurde toch een stuk langer, oa door een flinke wegomleiding.