Ik heb een vraag omdat we in september een paar dagen in Johannesburg zijn. Tijdens deze dagen willen een tour maken buiten Johannesburg.
We komen op 16/09/16 om 15.50u aan in Johannesburg en dan willen we meteen vertrekken om onze toer te maken. Op 20/09/16 om 20.15u vertrekken we terug naar huis.
Tijdens deze toer hadden we graag het volgende gaan bezoeken:
Blyde River Canyon
Bourkes’ Luck Potholes
Watervallenroute
Panoramaroute
We willen de toer op de juiste manier maken.
Willen jullie ons de toer helpen maken?
leuk maar 4 dagen is wel heeeel weinig. Maar goed. Die plekken die jij noemt zijn leuk om te bezoeken, maar niet echt “rond” Johannesburg hoor.
jullie komen laat aan en eer dat je door de douane bent en je koffer hent, is het donker, dus beter dan een nachte te overnachten en de volgende dag vroeg op pad te gaan. Dan is het nog ongeveer 5 uur rijden om te zien wat je wilt gaan zien. In die 3 dagen kan je net wel allemaal zien. Geen probleem. Kies een accomodatie in de buurt en je kan heerlijke dagtochten dan maken. Sucs6
Nog even voor de duidelijkheid, wel mogelijk maar alleen met eigen vervoer!
Met openbaar vervoer gaat dat niet lukken in die paar dagen, eigenlijk maar
drie, want de laatste dag zult je echt voor de middag al weer moeten aanrijden!
Hoi Annemieke,
Bedankt voor je informatie!
Vraagt de douane en ons koffer halen zovaal tijd? Als we in Johannesburg gaan overnachten verliezen we tijd. Als we meteen kunnen vertrekken kunnen we al wat kilometers maken.
Kan je ons een volgorde van de plaatsen waar we naartoe willen gaan geven? Door een juiste planning verliezen weinig tijd.
Groetjes,
Marc
Hoi Peter,
We gaan zeker een auto huren.
We zoeken een juiste planning om onze plaatsen in de beste volgorde te gaan bezoeken.
Kan je ons een volgorde van de plaatsen waar we naartoe willen gaan geven? Door een juiste planning verliezen weinig tijd.
Groetjes,
Marc
Hoi Marc,
Als je direct na de vlucht het hele eind al wil rijden adviseer ik je naar Sabie te gaan. Dat is de start van de route. Je bent wel pas laat daar, reken een uur of 23. Als je de volgende ochtend bijtijds begint dan kan je al je activiteiten in 1 dag afronden, alles ligt redelijk bij elkaar, de hele route is 80km lang. In Sabie bij het tankstation kan je voor een euro een panoramaroute kaartje halen. Staan alle watervallen etc op. Als je wil heb je dan ook nog 2 dagen om in kruger park rond te rijden. Je kan dan de 20e weer terug rijden. Het is wel een vol programma, maar te doen.
Nog even over de aankomstdag, tel bij aankomst toch wel minimaal op twee
uur voor de douane, koffers ophalen en het afhalen van de auto!
Het is dan inmiddels donker, en zoals witbol al schreef, tel op minimaal
4-5 uur om in de buurt te komen van het gebied waar jullie willen zijn!
Het heeft zo zijn voordeuren omdat je de volgende dag gelijk aan de rondtour kunt
beginnen maar…
Na een wellicht lange vlucht in een vreemd land, links rijdend in het donker,
niet iets wat je iemand op voorhand aanraadt!
En over de route, het is eigenlijk maar één route, dus maakt weinig uit waar je start
of eindigt!
De watervallen liggen een beetje verspreid, maar de rest is wijst zich vanzelf!
Als jullie gelijk gaan rijden, zou ik wel adviseren om de eerste overnachting vast te
leggen omdat het anders wel eens heel lastig zou kunnen zijn om zo laat nog ergens
iets te vinden!
Denk er ook aan om eventueel op het vliegveld geld te pinnen voor een natje en een
droogje onderweg en tolpoorten!
Hoi witbol,
Is het wel veilig om rond 23u in Sabie aan te komen? Naar het kruger park gaan we niet want als we in Johannesburg aankomen zijn we 2 weken in Botswana geweest en hebben we daar al parken bezocht.
Kunnen we de Panoramaroute, Blyde River Canyon, Bourkes’ Luck Potholes en de Watervallenroute op 1 dag bezoeken?
Hoi Peter,
Zoals hierboven verteld komen we van Botswana en de vlucht van Maun naar Johannesburg is een korte vlucht. In Botswana gaan we ook een jeep huren en hebben we het links rijden terug onder de knie. We zijn al in landen geweest waar we links moesten rijden.
Rijden tot in Sabie is idd wel ver. Johannesburg verlaten en rijden tot in Dullstroom is dat een goed idee? De dag later verder naar Sabie. Wat vind je ervan?
Omdat wellicht een reactie van 1 iemand niet genoeg is: Het is inderdaad absoluut niet raadzaam om in het donker rond te rijden. Er zijn diverse dieren die zomaar de weg overschieten en daarnaast is de kans op carjacking in het donker ook veel groter. Tevens weet je niet van te voren of het vliegtuig vertraging heeft en of je snel door de douane komt. Het is veel verstandiger om de volgende ochtend vroeg te vertrekken (tussen 6-7 uur).
Of het verstandig is laat ik aan jezelf over, maar ik vind het zelf geen enkel probleem om savonds naar Sabie te rijden. Al heb je echt tijd zat, dus haasten is niet nodig.
Dat lijkt me inderdaad geen slecht idee. Jammer genoeg heb ik daar zelf nog niet overnacht, dus kan ik daarover geen tips geven.
Bovendien kan je dan de volgende dag volop genieten van de prachtige Long Tom Pass tussen Lydenburg en Sabie.
Ik zou bv. anderzijds ook nooit van een B&B-uitbater (in Sabie of elders) verlangen dat men tot 23u op mij/ons zou wachten om te kunnen inchecken. Zuid-Afrikaners gaan over het algemeen niet zo laat slapen…
Zoals iedereen adviseert, nog maar eens:
Geen goed plan om met een jetlag na een lange reis met een duf hoofd, in een onbekende auto, aan de ‘verkeerde’ kant van de weg in een jouw onbekend land, waar het om 6 a 7 uur donker is te gaan rijden.
Als je bij ons zou boeken, zou ik weigeren dit zo voor je te regelen, al zou je dan wellicht niet bij mij boeken. Ik zou niet graag je auto-ongeluk om mijn geweten willen hebben. Ik weet 99% zeker dat je er achteraf spijt van zou hebben en je beklag zou doen!
Dus je bagage en visum (duurt in ieder land zomaar een uur), je auto alvast halen (half uur) en lekker ergens gaan slapen (half uur rijden of naar een airport hotel). Desnoods rijdt je naar Pretoria als je alvast een eindje uit de stad en drukte wilt zijn. Al is de kans dat je midden in de spits beland natuurlijk groot om dat tijdstip. Ook heel fijn na zo’n lange reis. Hapje eten, lekker douchen en vroeg je bed in, je hebt immers slecht geslapen in het vliegtuig. Dus de man met de hamer komt al snel langs.
En de volgende morgen lekker vroeg op pad, zoals de Zuid-Afrikaners het ook graag doen! Het is van ongeveer 6 tot 18 / 19 uur licht.