Hoi allen,
Mijn vriend en ik willen eind september/begin oktober 2015 3 weken op rondreis gaan door Zuid Afrika van Johannesburg naar Kaapstad.
Nu hebben wij het grootste gedeelte van de reis al uitgestippeld maar we twijfelen nog op een stukje en zouden graag wat advies/tips willen.
We willen de route beginnen als volgt:
Johannesburg -> Pretoria -> Ohrigstad -> Panoramroute -> Hazyview/Kruger NP -> Swaziland -> Hlulhuwe NP -> St. Lucia -> (Durban) -> Drakensbergen
Vanaf Drakensbergen komt de twijfel. We kunnen via het binnenland reizen, via Graaff Reinet wat ons een mooie omgeving lijkt en daar ook Addo Elephant NP meepakken (en evt. Tsitsikamma NP als we daar nog aan toe komen). Vanaf daar weer naar de kust via Knysna. Dan wordt het vanaf daar:
Knysna -> Oudtshoorn -> Hermanus -> Stellenbosch -> Kaapstad
We kunnen vanaf Drakensbergen ook de kustlijn afgaan i.p.v. bovenstaande route. Dan zouden we na Drakensbergen reizen via:
Durban -> Mthatha -> East London -> Port Elizabeth -> Knysna
Wij twijfelen nu heel erg over wat meer de moeite waard is om te doen/zien? Wij houden ontzettend van de natuur en de wilde dieren dus we zouden op zich best een extra reservaat (Addo Elephant) mee willen pikken. Anderen zeggen weer dat je het op een gegeven moment wel gezien hebt met al die safari’s. Is misschien ook wel persoonlijk…
Maar is de kust tussen Durban en Knysna leuk om langs te rijden of valt er meer te zien als we binnenlands via Graaff Reinet gaan?
Alvast bedankt!
Groet, Lucie
Wij hebben de route Durban Knysna gereden. Vonden dit minder mooi. Doe de eerste optie!
Beste Sabbie,
dank voor jouw advies! Wat vonden jullie zelf minder aan die route?
En zijn jullie in dezelfde periode geweest toevallig? (september/oktober)
Wij zijn in oktober / november geweest. De omgeving vonden wij minder afwisselend. Tjitsikamma is wel heel mooi.
De weg door het binnenland is afwisselender en meer bergen. Achteraf hebben wij spijt niet naar Graaff Reinet te zijn gegaan.
Oke dankje voor je reactie. Hier kan ik wat mee!!
Ik wacht ook nog even anderen af.
Van de Drakensbergen zou ik naar de Wild Coast gaan (Coffee Bay of Port St Johns). Je vindt daar nog koeien op het strand, je kan vis or crayfish kopen van de lokale vissers op het strand, de hutjes op de heuvels…gewoon prachtig daar. De Wild Coast is mijn favoriete streek in Zuid-Afrika. Als je veel tijd hebt, kan je een deel van de Wild Coast Trail stappen met een lokale gids. Van daar kan je naar Cintsa nabij East London. Van daar rij je door naar Hogsback in de Amathole Mountains waar je nog indigenous forest hebt. Heel mooi als je van hiken/mountain biking houdt. Van daar rij je door naar Nieu Bethesda (naast Graaff Reinett en veel mooier). Dan naar Addo Elephant Park, Tsitsikamma, , Oudshoorn, Wilderness, hermanus, Cape Town. Er is heel veel te doen in de Oostkaap, maar je moet wel van die N2 af om mooie, authentieke plekjes te ontdekken!! 1 van de meest authentieke provincies in Zuid-Afrika als je het mij vraagt. Mijn advies is: plan je globale route, maar leg nog geen accommodatie vast zodat je onderweg nog kan veranderen als je wil. Als je 1 of 2 dagen van de voren boekt, is tijd genoeg. "t amusement met de voorbereidingen.
Wij zijn ooit via het binnenland gereden, route 62 erg mooie route. En vanaf Drakesnbergen via Bloemfontein, zeer mooie natuur naar Addo, een geweldig park, met zoveel olifanten. Wij hebben toen veel wild parken aan gedaan, wij kregen daar nooit genoeg van en nog steeds niet, eerlijk gezegd. Ze ziet elke weer weer andere dieren en let ook eens op de vogels, met hun mooie kleuren en andere kleine dieren.
kijk op www.sleeping-out.co.za. Voor leuke accomodaties
Hallo
Vorig jaar in Juli vanaf Kaapstad de route gedaan langs de kust met vele hoogtepunten tot
aan East London, en vanaf daar door het binnenland richting Bloemfontein en vanaf daar
naar Golden Gate NP en Hluhluwe Imfolozi naar st Lucia
Een schitterende route en geen moment spijt van!
veel planplezier
Leuk om de verschillende ervaringen te lezen!
Bloemfontein ziet er ook mooi uit, vind ik er toch ook nog eentje om even te onthouden.
Het blijft lastig. In 3 weken kun je natuurlijk ook nooit alles zien en doen wat je zou willen maar we willen er wel alles uithalen wat erin zit. Keuzes maken dus…
Uiteraard is het persoonlijk en vinden sommige de Wild Coast wel de moeite waard om te doen en anderen gaan voor het binnenland.
We zouden ook wel een stuk Wild coast mee kunnen pakken. Dan kunnen we vanaf Drakensbergen naar East London gaan via Inkwenkwezi NP en dan richting Porth Elizabeth nog een stukje het binnenland in kunnen gaan om daar Tsitsikamma en Addo nog te bezoeken.
Maarja, wat is haalbaar in 3 weken tijd?
We willen ook voldoende tijd hebben in Kaapstad, een dag of 3? We willen de Tafelberg aandoen, de Botanische Tuinen, Simon’s Town, Robbeneiland en Kaap de Goede Hoop. Zou je bovenstaande ook redden in 2 dagen of is dat wat krap?
Ja kan, maar alles is wel weer afhankelijk natuurlijk en misschien heb je pech, dat het in die 3 dagen geen goed weer is om op de Tafelberg te gaan, maar ja er is daar genoeg andere dingen te doen …dus gelijk de Tafelberg pakken, als het weer goed is…je weet maar nooit.
Ja wat betreft de Tafelberg raad iedereen inderdaad aan om die direct te doen zodra het weer het toe laat.
Voor Robben eiland geld een beetje hetzelfde. Maar meer als 3 dagen hebben we niet.
Het is natuurlijk altijd balen als het weer bepaalde uitstapjes in het water laat vallen.