Advies rondreis Beijing naar Shanghai

Hallo,

Samen met een vriend ben ik van plan om in oktober een maand door China rond te reizen. We hebben (o.a. via dit forum) al het een en ander aan informatie verzameld maar hebben het idee dat we misschien net iets te enthousiast zijn en daardoor misschien wel te veel willen. Daarom hierbij de vraag om advies over onze (voorlopige) planning en de mogelijkheden hiervan.

dag 1 Aankomst Beijing – Rustdag
dag 2 Beijing
dag 3 Beijing
dag 4 Beijing
dag 5 Beijing - Pingyao
dag 6 Pingyao
dag 7 Pingyao – Xi’an - Jiuzhaigou
dag 8 Jiuzhaigou
dag 9 Jiuzhaigou – Huanglong
dag 10 Huanglong – Juizhaigou – Chengdu
dag 11 Chengdu – Guilin – Yangshuo
dag 12 Yangshuo
dag 13 Yangshuo
dag 14 Yangshuo
dag 15 Yangshuo – Guilin – Liuzhou
dag 16 Liuzhou – Zhangjiajie
dag 17 Zhangjiajie
dag 18 Zhangjiajie
dag 19 Zhangjiajie – Huangshan
dag 20 Huangshan
dag 21 Huangshan
dag 22 Huangshan
dag 23 Huangshan – Shanghai
dag 24 Shanghai
dag 25 Shanghai
dag 26 Shanghai

Jiuzhiagou/ Huanglon (dag 7 t/m 10) zijn overigens nog even een twijfel geval i.v.m. kosten. Als alternatief zitten we er aan te denken om misschien van Xian naar Chengdu te reizen en dan de route naar Kangding, Litang, Lijiang te pakken om vervolgens van daar uit weer naar Guilin door te reizen.

Alvast bedankt!

Als ik het zo zie zou het wel haalbaar moeten zijn. Dag 7 tot en met 10 is wel wat krap denk ik.

Houd er rekening mee dat de Chinezen in de eerste week van oktober allemaal vrij zijn en dan op reis zullen gaan. Op veel plekken zal het dan heel druk zijn. Wanneer willen jullie precies gaan?

Bedankt voor je reactie GoYvon! Om wat verwarring te voorkomen, ik reis met rvdl mee vandaar de reactie.

De planning is om vanaf de tweede week van oktober te gaan. We hadden o.a. op jou blog al het e.e.a. gelezen over de Golden Week en daaruit ook begrepen dat we de eerste week beter kunnen overslaan. We hebben inmiddels besloten dat we Juizhaigou laten vallen. Een echt alternatief voor deze dagen hebben we echter nog niet dus mocht je (of iemand anders) tips hebben zijn deze erg welkom!

Ook zitten we nog met het vervoer van Chengdu naar Guilin en dat van Zhangjiajie naar Huangshan. Tot nu toe lijkt het er op dat we bij beide rekening moeten houden met een erg lange reistijd via bus of trein. Interne vluchten zijn natuurlijk een mogelijkheid maar die willen we liever zoveel mogelijk proberen vermijden. Ideeën daarvoor horen we ook erg graag!

Wij plannen in onze wereldreis ook China aan te doen en hebben ongeveer hetzelfde reisschema in gedachten.
Nu werd ons verteld dat door China backpacken zeer moeilijk is en je best alles via een reisbureau regelt.
Klopt dat?
Kan je in China alles zelf regelen of leg je best van te voren alles vast?
Hoe doen jullie dat?

Een wereldreis, wat gaaf! Iets waar ik al jaren van droom, en wat er hopelijk over afzienbare tijd van gaat komen.

Maar goed. China.
Je opmerking ‘door China backpacken zeer moeilijk is’ deed grote vraagtekens bij mij verschijnen. Ik ben héél benieuwd wie dat gezegd heeft en of die persoon zelf wel eens door China gereisd heeft.

China is niet het meest makkelijke land om te backpacken, dat is absoluut waar. Het is bijvoorbeeld niet te vergelijken met Thailand.
Het is alleen ook niet zo dat je beter alles via een reisbureau kunt regelen. Je kunt prima zelfstandig reizen in China, het is alleen wat uitdagender omdat lang niet iedereen Engels spreekt.
Ga je echter naar plekken waar (meer) reizigers / toeristen komen dan zijn er altijd wel mensen die Engels spreken.

Wat betreft vervoer; treinkaartjes zijn ook prima te krijgen, het is soms alleen lastig wanneer je ze kort voor vertrek wilt kopen en / of wanneer je tijdens de feestdagen reist.

Backpacken is best goed te doen, zeker in de wat toeristischer gedeeltes, maar ook daarbuiten. Wel kan het handig zijn om hostels kort tevoren te reserveren. Vwb de taalbarrière is het erg handig om een app op je smartphone te zetten die ook offline vertaalt. Ik heb goede ervaringen met Jibbigo.