We zoeken mensen die ons een advies kunnen geven over de lengte van een rondreis door Nicaragua.
Als we onze reisagentschap mogen geloven is een rondreis van 8 dagen eigenlijk meer dan genoeg is.
De rondreis, met huurauto, die aangeboden wordt heeft de volgende route:
Managua,
Leon
Selva Negra
Granada
Ometepe
Managua
Wanneer komen jullie naar Nicaragua? Naar mijn mening is acht dagen helemaal niet genoeg, zeker als je ook Ometepe gaat bezoeken plus nog eens al die andere plaatsen. Hier mijn tips:
Managua overslaan, is onveilig en heeft weinig ‘moois’ te bieden.
Granada min. 4 dagen voor uittrekken. Dit om de stad te verkennen en om uitstapjes in de omgeving te maken, zoals het bezoeken van Masaya (Masaya vulkaan + markten), Laguna de Apoyo in combinatie met Catarina (en eventueel San Juan de Oriente)
León zo’n 3 dagen voor uittrekken, voor de stad en het strand
Selva Negra in combinatie met Matagalpa 2 dagen
Ometepe 3-5 dagen
Verder zou ik ook San Juan del Sur meepakken min. 2 dagen
Verder ben je met een auto huren altijd duurder uit dan met OV. OV is hier goedkoop en prima te doen. Ook kun je hier ter plekke een auto huren bij bijv. dollar rent a car. Dit kost ongeveer $40-$50 per dag, full cover rond de $70 dacht ik. Is een goede organisatie. Mij lijkt bovenstaande rondreis heel erg kort en betaal je waarschijnlijk ook nog eens heel veel voor. Ik hoor vaak van mensen op dit forum dat de NL organisatie sunnycars een goede organisatie is om auto’s te huren, maar grote kans denk ik dat zij met Dollar rent een car samenwerken.
Wat een raar reisagentschap. Zijn die mensen zelf wel eens in Nicaragua geweest???
Ik heb 3 weken door Nicaragua gereisd en dat was nog veel te kort om alles te zien wat ik wilde zien. Een prachtig, divers land met leuke mensen, mooie natuur, en leuke steden die elk meerdere dagen waard zijn.
Zoals Sole al zegt, is het met openbaar vervoer prima te doen. Goedkoop, alleen zitten de bussen vaak wel behoorlijk vol. Maar zelf rijden lijkt me zwaar.
Ik zou ook Managua zelf overslaan (na de landing direct een busje of taxi nemen naar een andere stad).
Met een reisgids zoals bijvoorbeeld een Lonely Planet of Rough Guide, kun je prima zelfstandig door Nicaragua reizen zonder een organisatie nodig te hebben.
In mijn blog kun je lezen en foto’s kijken hoe het ongeveer is, om een indruk en ideeën op te doen.
Ik had een heel lang stuk geschreven en op de een of andere manier is het misgegaan.
De korte samenvatting: ik ben net terug, was er 3,5 week en vond dit erg kort.
We hebben het volgende rondje met het openbaar vervoer gedaan (allemaal goede verbindingen en geen wachttijden) verwacht niet dat we heel veel tijd hadden gewonnen als we een eigen auto hadden gehad.
Granada en omgeving 4 dagen
reisdag
Isla de ometepe 2 dagen
reisdag
San juan del sur (1 dag)
reisdag
Leon en omgeving 5 dagen
reisdag
Esteli/miraflor (2 dagen)
reisdag
Massaya (1 dag
reisdag
corn island little corn 3 dagen
corn island big corn 2 dagen
reisdag granada
vlucht terug
Als je jullie route neemt dan kun je dus nergens lang blijven. Ik zou het echt zonde vinden van de reis en dit niet doen.
Hahaha, geen idee…
Maar laten we dan in ieder geval hopen dat andere reizigers, die het voornemen hebben om naar nica te gaan, iets aan mijn info hebben.
Allemaal hartelijk dank voor de info.
Kan ik goed gebruiken in de voorbereiding voor onze reis oktober/november.
We twijfelde nog of we Costa Rica in zouden gaan, maar met deze info lijken we 4 weken Nicaragua wel vol te krijgen
Fiederelsje, heerlijk 4 weken Nicaragua! Krijg je makkelijk vol hoor. Ik was er dus 3 weken en heb niet eens de Corn Islands gezien, of Matagalpa, Somota canyon of andere plaatsen waar ik nog wel heen had gewild.