Advies gevraagd voor reisschema Augustus met kinderen

Hallo allemaal,

Eind juli reizen wij met kinderen (11, 8 en 5) naar Manilla om vrienden te bezoeken. Na een weekje Manilla (incl Lake Taal en Batangas) dachten we zo’n 2 weken in Palawan te verblijven. Een reisbureau raadde ons dat af en adviseert een rondreis door Cebu-Siquijor-Negros.
Wij twijfelen enorm omdat wij hoorden dat je nergens zo’n mooie stranden en natuur vindt als in Palawan en we niet teveel wilden rondreizen met de kinderen. Is het weer zo slecht dat je in Palawan in Augustus geen boot meer kan nemen/nooit helder weer hebt/je niet eens kunt snorkelen? Of was dat een commerciële stunt van het reisbureau (dat zijn hoofdkantoor op Cebu heeft zitten)?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie.

Marjan

Jullie weten waarschijnlijk wel dat juli &augustus al regenseizoen is, maar dat geld zowel voor Cebu-Negros als voor Palawan. dus waarschijnlijk wil het reisburo jullie een reisje Negros aansmeren.

Een trip naarPalawan kun je makkeijk zelf organiseren,zonder reisburo. Ticket Manila naar Puerto Princesa of Manila naar Coron kan je online op de site van Cebupacific boeken… Augustus is laagseizoen in Filippijnen, dus hoef je geen hotels vooraf te boeken op Palawan

Hartelijk dank ja. Ik zag dat vooral de westkust van Palawan er dan “slecht” aan toe is en lees in uw vorige berichten op het blog dat de oostkust moeilijk toegankelijk is. Ik neem aan dat we dat wel ter plekke kunnen navragen bij reisbureau’s,… Ook zeiden gidsen dat tijdens het regenseizoen in Cebu-Negros minder neerslag is, vandaar ook mijn twijfels. Maar goed, het weer voorspellen kan niemand. Ik wilde eigenlijk gewoon weten of het in Palawan zo erg kan zijn dat het dagenlang onafgebroken regent of dat tussen de regenbuien ook wel eens het zonnetje schijnt, of valt deze vraag ook in de categorie: onmogelijk om een uitspraak over te doen?
Heel erg bedankt alvast voor uw reactie, Marjan

Heb ik wel eens meegemaakt ja dat het 3 dagen en nachten onafgebroken regende. Maar dat zou we heel toevallig zijn als dat nou net weer gebeurd als jullie daar zijn.

In het regenseizoen valt er iedere dag wel een bui, daarna is het meestal weer gewoon zonnig

Nou dat risico gaan we dan nemen! Heel erg bedankt dus en een fijne zomer eh fijn regenseizoen gewenst, zonder orkanen :wink:
Marjan

Moinsdebois, erg benieuwd hoe het weer uiteindelijk bleek in augustus, wij zitten met hezelfde dilemma. Vorig jaar waren we in het staartje van het regenseizoen in Thailand, af en toe een stevige bui van 1,5 uur, daarna weer prima en zon vaak.
Iemand anders ervaringen met het weer in augustus? We willen aan de hand van de regen bepalen welke regio handig zou zijn, al hebben we een sterke voorkeur voor Palawan, lijkt ons prachtig!

Zolang je dak er niet afwaait leer je met de regenvlagen leven… zelfs al staat het water knie tot borsthoog nog verliezen die pinoy de moed niet… er is niets wat je met een fles Tahiti douche niet kan oplossen.

Wij zijn gewoon gegaan vorig jaar augustus, 3 weken. Toptijd gehad! We zijn naar Samar gegaan, dat was erg off the beaten track, misschien wat te heftig met kinderen :wink:
We hebben daar grotten bezocht, dat is nog niet aangelegd, dus via een gids ga je dan naar binnen, met een koplamp etc. Dat is leuk avontuurlijk, met kidneren misschien wat gevaarlijk, want niets is aangelegd in de grotten, zeker voor die van 5.

We wilden van Samar naar de Camotes eilanden, helaas voer er geen boot en geen ferry 1 avond. Dat was echter maar 1 dag, toen heeft het wat gestormd, omdat er in het noorden een aantal orkanen waren. Daar heb je dan in de rest van het land overigens weinig last van.

Filipijnen zijn erg relaxt, iedereen helpt je graag. We hebben 2 dagen een paar uur regen gehad, verder in de nacht af en toe regen. Het is wel wat meer bewolkt, weinig dagen met volop zon.
We hebben gewoon gesnorkeld op 4 plekken, geen probleem! Bij de kust van Cebu city bijvoorbeeld, bij anda (15 km reef, helemaal niemand daar, dat ligt op Bohol). Heerlijk relaxt! Wel wat stil misschien voor je kinderen. De andere kant van Bohol is wel veel leven, zoals Alona Beach is ook prachtig en wat toeristischer, met een boulevardje met restaurants en masseuses op het strand. Gezellig, niet opdringerig. Daar zijn ook genoeg dagtrips te boeken.
Bij Alona beach kun je een dagtrip maken naar Panglao, daar zien je schildpadden en het snorkelen is ook voor kinderen goed te doen, je krijgt een gids mee met een bootje. Daar kun je dus ook inklimmen als je moe bent van het zwemmen.

We hebben nergens gereserveerd, konden altijd op veel plekken terecht en hebben een toptijd gehad. Eten is niet pittig, prima te doen met kinderen.
Ga ook langs de weg eten bij een soort van buffetrestaurants. De dames koken dat thuis en nemen het dan mee, de bevolking is erg vriendelijk en helpen je graag met leuke plekken op de eilanden, etc. Rondrijden op scooters vond ik ook echt een hit, dat hebben we op bohol gedaan. Daar heb je ook leuke uitstapjes verder.

Kortom, gewoon lekker doen en als het weer op 1 eiland niet ok is, vlieg je goedkoop naar een ander deel.
Oh, en Manila heb je na een dag wel gezien, weinig sightseeing te doen en het fort kun je overslaan, niet speciaal.

Reken er wel op dat de Filipijnen in zijn algemeenheid een stuk minder luxe zijn. Weinig hotels met zwembaden, dat soort dingen. Handig om je kinderen op voor te bereiden, om teleurstelling te voorkomen.

Veel plezier!

Ik lees dat je met kinderen naar de Filippijnen wilt gaan, geweldig! Ik wilde je graag even voorstellen aan het weeshuis welke mijn moeder daar in 2007 heeft opgericht.
Zie haar website: ‘BAHAY NG MALAKING PAMILYA’ (HUIS VAN DE GROTE FAMILIE)
van de stichting ‘Pag-amoma’ op de Filippijnen
Als je LinkedIn hebt, zou je dan he stem willen uitbrengen op dit project Childrens Home (is natuurlijk gratis en annoniem en is snel gedaan), want daarmee kan er ruim €25.000 voor het weeshuis gewonnen worden! Stemmen kan hier: http://voor.nl/voorbeeld-projecten?code=AQSDu8ejNJS5uhdvcwJ8vE-MBML2jsS5mMnAqXJvnI_uMuB0lhnfOF6Cgb9vXiXG_lxiPAiEjJ9uQRRtDBxkNQ8Ahv7gKzoUP1YnlO6YCcHASdE9Iak&state=56f1a5ed78ff66.66322859

Alvast bedankt!

Groeten
Astrid