Advies gevraagd onze route dwars door Australië

Hallo allemaal!
Voor onze huwelijksreis willen we naar Australië met op de terugweg een tussenstop in Dubai. We willen verschillende dingen zien, geïnspireerd door de vele reisroutes van bekende tourorganisaties hebben we een eigen variant bedacht.
Dit omdat we een vriendin willen bezoeken in Melbourne en omdat we niet naar de Outback kunnen, wat veel organisaties standaard doen. Reden daarvoor is dat mijn vriendin niet tegen de extreme temperaturen kan en dan snel flauwvalt, aangezien je in de outback niet snel in een zwembad beland maar de hele dag ‘sightseeing’ doet, lijkt het ons niet verstandig dit te gaan doen.

Dit is globaal onze route, waarbij ik graag van jullie hoor of dit realistisch is en natuurlijk tips ontvang!

25-okt AMS-Sydney
26-okt Aankomst Sydney 22:00 uur
27-okt Sydney (sightseeing)
28-okt Sydney (sightseeing)
29-okt Vlucht Sydney - Melbourne
30-okt Melbourne (sightseeing)
31-okt Melbourne (sightseeing)
1-nov Melbourne - Apollo bay (auto, great ocean road)
2-nov Apollo bay - Mt. Gambier (twelve apostels)
3-nov Mt Gambier - Adelaide (via Blue Lake)
4-nov Adelaide (sightseeing)
5-nov Adelaide - Cairns (vliegtuig)
6-nov Cairns (great barrier reef)
7-nov Cairns (sightseeing)
8-nov Cairns - Whitsundays (vliegtuig)
9-nov Whitsundays (relaxen resort)
10-nov Whitsundays (relaxen resort)
11-nov Whitsundays (relaxen resort)
12-nov Whitsundays - Brisbane (vliegtuig)
13-nov Goldcoast
14-nov Goldcoast (Fraser Island)
15-nov Brisbane - Dubai
16-nov Dubai (sightseeing)
17-nov Dubai (sightseeing)
18-nov Dubai (sightseeing)
19-nov Dubai - Amsterdam

Hallo,

Een eerste reacie. Jullie willen heel veel in korte tijd. Je komt redelijk moe en met jetlag in Sydney aan Op 27 oktober kun je bij wijze van spreken halverwege de dag zo maar ‘omvallen’ van de jetlag. Sydney en Blue Mountains worden vaak in één adem genoemd, maar dat zit er voor jullie niet in, zeker niet als je ook echt wat van Sydney wilt mee krijgen. Het is natuurlijk vanwege de vriendin, maar wat je te kort komt in Sydney, houd je over in Melbourne. Sydney is duidelijk eerder een extra dag waard dan Melbourne. Dan is Melbourne - Apollo Bay wel heel relaxed. Die dag kun je beter wat verder doorrijden, zodat je voor de Twelve Apostles en Mount Gambier wat meer tijd hebt. Google onderweg tussen Melbourne en bijvoorbeeld Port Campbell nog even op Triplet Falls.
Bij een overnachting in Mount Gambier zijn de Sinkholes 's avonds leuk om te doen. En eventueel een wandeling over de kraterrand van Mount Schank.
Mount Gambier - Adelaide is vooral leuk via Meningie, Narrung en Raukkan. Google maar eens en anders kan ik het je nog wel uitleggen. Cairns is leuk inclusief Kuranda met kabelbaan en stoomtrein en evt. Paronella Park.
Op de Whitsundays doe je toch wel een dag op het water? Prachtige dagtochten.
13 en 14 november klopt ook nog niet helemaal. Fraser Island is wel een dagexcursie, Gold Coast ligt ten zuiden van Brisbane. Bedoel je niet Sunshine Coast. Onderweg zijn de Glasshouse Mountains ook zeker de moeite waard.
Tot zo ver voor nu,
Groet,
Willem

Thanks Willem, dat gaan we eens bekijken!!
Jet lag is idd een puntje, al moet ik zeggen dat we ‘ervaren’ reizigers zijn (maar dan de andere kant op) dus we kunnen redelijk met die jet lag omgaan.

Hallo Axzel,

je zegt het al, je reisde de andere kant op, dus met de tijd mee. En nooit zo lang als naar Australië. Wij hebben de vlucht 7 keer retour gedaan en ik kan je verzekeren dat het je hard kan treffen. De ene keer meer dan de ander trouwens. Maar rond 30 uur onderweg merk je, hoe dan ook.
En nog een vergeten tip, als je programma echt vast staat, boek dan je binnenlandse vluchten vroeg. Dan kun je profiteren van de laagste tarieven bij Jetstar, Vrigin, Qantas. Let daarbij ook op je toegestane bagagegewicht. Soms duikte er een heel laag terief op en blijkt dat voor mensen met alleen handbagage.
Groet,
Willem

Klopt Willem, maar als je de andere kant op gaat moet je ook een keer terug; en dat is hetzelfde! :wink:
Bedankt voor de tips in ieder geval!

Ja, Axzel, natuurlijk moet je een keer terug. Maar als je na de reis terug komt ga je waarschijnlijk niet de volgende dag aan het werk of op een excursie of een dag lang een stad bezichtigen :wereld:

De tickets zijn inmiddels geboekt! Op jouw advies Willem hebben we een extra dag Sydney ingepland, waarbij we Adelaide hebben laten vallen. We vliegen nu vanuit Melbourne door naar Cairns.
Ik zit nu alleen even met de tijd in Melbourne waar ik wat advies over wil:

We hebben (na dag van aankomst) 2 volle dagen in Melbourne waar we met een vriendin op stap gaan. Vervolgens hebben we nog 3 volle dagen voordat we naar Cairns vliegen, die dagen wil ik gebruiken om de Great Ocean Road te rijden, de Twelve apostels te bekijken en… ?

1: Melbourne - Apollo Bay (via great ocean road)
2: Apollo bay - Mt Gambier? Halls Gap?? In ieder geval via de twelve apostels
3: terug richting Melbourne
4: Melbourne - Cairns

Je geeft aan dat we beter verder kunnen rijden dan Apollo Bay, maar waar naartoe?
Wat we willen zien is de Twelve Apostels, great Ocean road en de Triplet falls zien er ook mooi uit. We zijn dus op zoek naar een behapbare route voor 3 dagen en plaatsen waar we kunnen overnachten.

Hier een heel ambitieus plan dat in drie dagen gedaan kan worden. Over drie dagen zit er 16 uur rijtijd in en leg je 1100 kilometer af. Maar er zijn diverse mogelijkheden om in te korten.
Eerst de route: Melbourne, Walhalla, een heel mooi, heel speciaal plaatsje, daarna via Leongatha naar Philip Island waar 's avonds de pinguins aan land komen. De volgende dag via Sorrento naar Queenscliff, met de pont tussen Sorrento en Queenscliff. Dan via Torquay en Lorne naar Apollo Bay, Otway (Lighthouse/vuurtoren), dan de Great Ocean Road naar Warrnambool en van Warrnambool terug naar Melbourne.
Qua overnachtingen kun je voor Philip Island iets regelen, voor de rest zou ik ergens onderweg een aantal mogelijkheden zoeken en achter de hand houden, je zit niet in het hoogseizoen dus zullen motels altijd wel plaats hebben. Google eens ‘motel Apollo Bay’. Deze etappe duurt 6 uur dus tussen 9 en 5 heb je nog een paar uur speling voor bijvoorbeeld Triplet Falls. Na Apollo Bay kun je de Otway vuurtoren laten schieten om meer tijd te hebben voor de Great Ocean Road. Daar zul je verschillende keren uitstappen voor foto’s.
Als jullie vriendin Philips Island nog niet heeft gedaan kun je er op de tweede dag 's middags ook heen rijden. Dan zou je Walhalla kunnen laten schieten. Dan zou je haar de volgende ochtend in Frankston, Mornington of Sorrento op de bus kunnen zetten voor de reis terug naar Melbourne. Zelf zou ik niet via Melbourne rijden omdat het van west naar oost best een flink stuk is en de weg tussen Melbourne en Geelong heel saai is.
Laat je de oostkant (Walhalla-Philip Island) helemaal schieten, dan kun je tot Mount Gambier doorrijden en daarna de snelste weg terug. De eerste nacht ergens tussen Apollo Bay en Warrnambool overnachten, de tweede nacht in Mount Gambier waar je dan de Sinkholes by night (en overdag) kan doen. https://www.tripadvisor.com/Attraction_Review-g255342-d2508706-Reviews-Umpherston_Sinkhole-Mount_Gambier_South_Australia.html.
Kijk eens rustig, dit is wel heel veel informatie, google eens wat en meld je maar weer.

1 like

We zijn er uit en willen de volgende route gaan rijden:

Dag 1: Melbourne - Port Campbell (via Apollo Bay, great ocean road) ongeveer 4 uur rijden
Dag 2: Port Campbell - Mt Gambier (via de Twelve Apostels) ongeveer 3 uur rijden
Dag 3: Mt Gambier - Melbourne (in de ochtend Sinkholes) ongeveer 4,5 uur rijden.

In totaal rijden we in 3 dagen zo’n 966 km, vrij fors voor Nederlandse begrippen maar ik denk dat dit wel de leukste route is. De route komt er dan zo uit te zien:

Is dit realistisch? Ben ik niet te optimistisch?

Eventueel zouden we een dag Melbourne kunnen skippen zodat we iets meer ruimte hebben in de route, maar dat zou niet mijn voorkeur genieten.

Ik denk dat het moet kunnen, mits je bereid bent een paar dagen vroeg op te staan. Een paar kleine opmerkingen. Apollo Bays is één van de plaatsjes aan de kust, zoals Port Campbell, Port Fairy etc. Je zou dus via Colac en de Triplet Falls naar Port Campbell kunnen rijden. Of, als je vroeg genoeg bent, van de Triplet Falls de mooie Beech Forest Road nemen naar Apollo Bay en dan door naar Port Campbell.
Wat betreft Mount Gambier zijn de sinkholes juist bij avond heel mooi. De possums komen dan ook zo ongeveer uit de hand eten. Dan zou je 's ochtends de Mount Schank kraterwandeling nog kunnen doen. Dan ben je nog voor donker weer in Melbourne. Overigens, van Port Campbell kun je, weer afhankelijk van de tijd, via Portland en Nelson rijden. De A1 is ook maar de A1. Je zegt dat je een dag Melbourne kunt skippen. Wat te denken van een halve dag zodat je 's ochtends de stad niet uit hoeft, in de spits. Ik weet natuurlijk niet of je aan de west- of aan de oostkant verblijft, dat scheelt ook al. Dan kun je de laatste avond nog gezellig napraten met de vriendin. t Is maar een idee.

1 like

Via Colac en de Triplet falls is wel sneller inderdaad, maar het nadeel is dat je dan niet via de great ocean road rijdt en juist die lijkt me geweldig om te zien. Of gaan we die nog genoeg zien?

Als ik op jouw kaartje kijk, rijd je vanaf Geelong ook niet over de Great Ocean Road. Vandaar dat ik mijn alternatief gaf. Maar ook via Colac kom je nog ruimschoots voor het deel van de Great Ocean Road dat het meest spectaculair is vanwege de Twelve Apostles, weer op die weg. En op jouw route ga je na Port Campbell weer inland maar dan mis je een stuk Great Ocean Road en een aantal van de attracties zoals London Bridge en The Grotto.
Als ik het, met beperkte tijd, moest doen, reed ik van Geelong naar Colac via de A1 om vervolgens meer tijd te nemen en af te zakken naar de Triplet Falls. Bij Lavers Hill kom je weer op de GOR en bij Port Campbell de GOR blijven aanhouden voor meer van de attracties. De GOR loopt officieel tot Allandsford, vlak voor Warrnambool