Advies gevraagd: 4 weken Oostkust

Hoi!

Wat is hier veull leesvoer te vinden over Australië, nice! Vanwege mijn eigen trip heb ik me ook maar ff aangemeld :).

Eind oktober vertrek ik naar Australië, in eerste instantie voor m’n werk. Aan het einde van oktober heb ik daar alles afgerond en zit ik in Adelaide. Daarna kan ik een kleine 4 weken iets van het avontuur Downunder meepakken. Natuurlijk veel te kort, maar beter dan niks ;-).

Echter: wat ga ik doen? Ik zoek een haalbare combi tussen steden, natuur, reizen en chillen. Ik ben tegen die tijd 29, dus een beetje party kan ook nog wel :wink: .

Ik zat grofweg aan 3 opties te denken:

  1. Vanuit Adelaide (1 dag) een auto huren (evt. met mede-backpackers) en dan via de Great Ocean Road naar Melbourne (6 dagen), Melbourne (1 dag), binnenlandse vlucht naar Sydney (5 dagen), en dan het stuk naar Brisbane incl. Fraser Island-tour van 3 dagen (totaal 12 dagen).
  2. Vanuit Adelaide (1 dag) een vlucht naar Sydney (5 dagen), dan het stuk naar Brisbane incl. Fraser Island (19 dagen).
  3. Vanuit Adelaide (1 dag) een vlucht naar Sydney (5 dagen), dan vlucht naar Cairns of Townsville en dan zuidwaarts reizen naar Brisbane, incl. Whitsundays en Fraser Island (19 dagen).

Zoals jullie merken, staat sowieso hoog op m’n verlanglijstje om Sydney en Fraser Island te bezoeken. Ik vlieg vanaf Brisbane weer naar huis.
Optie 1 had al een tijdje mijn voorkeur, maar ik wil zeker niet de fout maken te veel in een te korte tijd te willen doen, zonder de mogelijkheid te houden ook eens langer dan 1 nacht op een chille plek te vertoeven.

Tips? Suggesties? Of andere opties?
Ik hoor het graag!

George, eerst even dit. Je schrijft dat je eind oktober naar Australië gaat en eind oktober je werk afrondt. Da’s een hele reis voor een klusje van een paar dagen :wink: Hoe zit het wel, in welke periode reis je? Dat kan voor Cairns wel uitmaken!

Haha, je hebt gelijk. Ik ben vanaf 10 oktober in Australië en ben dan zo’n 2 á 2,5 week later vrij om te reizen vanaf Adelaide.

Als jouw eerste optie plan 1 is, kan dat prima. Maar voor Adelaide - Melbourne neem je erg ruim de tijd, tenzij je de Grampians wilt invoegen. Anders is 4 dagen wel genoeg en kun je die dagen winst beter aan het laatste stuk besteden. Vijf dagen Sydney is ook royaal, denk ik zo.
Laat nog maar eens weten als je knopen hebt doorgehakt. De Cairns-optie is natuurlijk ook aantrekkelijk en kan nog goed, vanaf begin november. Daarna wordt het snel warmer en natter. Cairns - climate, averages and extreme weather records
Succes,
Willem

Dank!
Bij optie 1 is het inderdaad mijn bedoeling om The Grampians te bezoeken en daar dan 2 nachten te blijven. Lijkt me erg mooi!
Sydney kan misschien wel een dagje korter ja, maar ik zou ook de Blue Mountains willen bezoeken.

Heb jij (of iemand anders natuurlijk) overigens ook ervaring met autohuur van bijv. Adelaide naar Melbourne, of Sydney - Brisbane? Kan je dat ook nog kort van te voren, dus vanuit Oz zelf, boeken? De prijzen die ik nu tegenkom (200 dollar voor 6 dagen Adelaide - Melbourne en ook zoiets voor 9 dagen Sydney - Brisbane), vallen me erg mee. Ik weet niet of de Greyhound veel goedkoper is.

Groet,
George

Hallo George,

het wordt steeds duidelijker. Met de Grampians erbij heb je de 6 dagen wel nodig. En Sydney inclusief Blue Mountains scheelt natuurlijk ook. Maar een dag winst kun je daar volgens mij nog wel halen. Wat wil je trouwens3 dagen op Fraser Island. Wij hebben indertijd een excursie gedaan inclusief een rondvlucht vanaf het strand op 1 dag. Er overnachten is natuurlijk een speciale ervaring maar of twee nachten iets toevoegt, ik weet het niet.
Mocht je een auto gaan huren, kijk dan eens op www.huurautopolis.nl. Is van de Europeesche verzekeringsmaatschappij en je koopt er voor 6,05 euro per dag je eigen risico af. Veel voordeliger dan in Australië.

Groet,

Willem

Jep!
Fraser Island, en dan een 3-daagse trip, kom ik toch wel zo’n beetje het vaakst tegen qua must-do’s in Australië. En lijkt me zelf ook gewoon erg gaaf om 2 nachten te verblijven op dat zandeiland.

Dank voor de tip! Is het raadzaam om het eigen risico af te kopen?

groet!

Dat eigen risico is een persoonlijke zaak. Veel mensen willen optimaal verzekerd zijn en op deze manier is het veel goedkoper dan bijverzekeren in Australië, waar alle verhuurders op zullen aandringen omdat het voor hen een leuk handeltje is.

Handige app voor Queensland .

Zelf ga ik van 1-29 oktober naar Redcliffe - Brisbane

Leuk, Moreton Island, Bribie Island, Glasshouse Mountains, de nieuwe Esplanade, de haven van Scarborough. Ga je even de groeten doen bij een vriendin van ons? :wink:
Tegen die tijd is het weer ook beter. Vandaag regent het bij 16 graden.