Advies gevraagd 4/5 weken in juli

Hallo reisfanaten,

Graag advies gevraagd van ervaren Thailand kenners.
Ik en mijn vriend gaan voor het eerst naar Thailand in juli voor 4,5 week. Ik heb min of meer al een route bij elkaar gepuzzeld, graag hoor ik van jullie of dit een logische, mooie route is en de volgorde enigszins praktisch.( moet ik bv ook rekening houden met locatie en regenseizoen?)
Daarnaast sta ik open voor mooie tips en adviezen.
We houden niet van erg touristische plekken (bv Phuket).
de cultuur, natuur en de mensen leren kennen met wat relaxmomenten en een biertje/cocktailmomenten.

Dit is mijn globale schemaatje tot nu toe;

  1. Bangkok
    2.Ko Chang
    3.Khorat (is khao yai park de moeite waard?)
    4.Chang Mai
  2. Gouden driehoek (grens Laos, Birma, China) auto huren?
  3. Kanchanaburi
  4. Surathani
  5. Ko Samui
  6. Ko Phangan
  7. Ko Tao
  8. Ko Phi Phi

Alvast bedankt voor de moeite,
Groetjes Caroline :wereld:

Hoi Caroline,

Allereerst, vergeet geen visum aan te vragen!

Persoonlijk zou ik na een de eerste paar dagen Bangkok doorreizen naar Kanchanaburi - waar je onder andere ook de bridge over de River Kwai kunt vinden.

Vervolgens het Noorden, Dus Chiang Mai en omgeving. Vanuit daar kun je ook naar het 3 landen punt. Een auto huren is zeker een optie, maar anders is het misschien ook een idee om een “standaard” toer te boeken, waarmee je dan waarschijnlijk in een minibus word rondgetoerd langs oa het 3 landen punt.

Van Chiang Mai is het, om tijd te besparen, het handigst om in één keer naar Phuket te vliegen. Anders zul je eerst de nachttrein van Chiang Mai naar Bangkok moeten nemen, en vanuit daar weer de trein door naar Surat Thani… Al met al schat ik dat je dan toch wel zo’n 20+uur onderweg bent met allebei de treinen. In Surat Thani is overigens niet zoveel te beleven, maar hier komt de trein langs, vanwaar je dan ook nog is de bus moet nemen richting Phuket(±5uur).

Als je eenmaal in Phuket bent, wat overigens niet één grote toeristische attractie is maar waar je ook nog wat rustigere en mooiere gebieden hebt, kun je vanuit hier de Ferry nemen naar bijvoorbeeld eerst Koh Phi Phi, en vanuit hier naar de andere eilanden. Misschien is het trouwens handiger om bijvoorbeeld maar twee eilanden uit te kiezen, anders ben je continu aan het reizen en heb je geen tijd om te relaxen!!

Wat me nu trouwens te binnen schiet, vanaf Surat Thani kun je ook een ferry nemen, maar waarom was dit ook alweer onlogisch - iemand? Kan er even niet meer opkomen waarom ik hier nooit voor gekozen heb :beef:.

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is, en als je nog vragen hebt stel ze gerust!!

Hallo Thomas,
Bedankt voor je snelle reactie!
Je geeft als tip na Bangkok meteen door te reizen naar Kanchanaburi ipv
Ko Chang. Dit omdat Ko Chang niet de moeite waard is? (Dacht namelijk de reis te beginnen met een relaxmoment, en te eindigen). Ik had begrepen dat Ko Chang gemakkelijk te bereizen is vanaf Bangkok?

Verder, maakt het qua regenseizoen nog uit naar welke eilanden ik ga?

En, waar zou jij Khao Yai National Park plaatsen in het verhaal cq de moeite waard of kan ik beter voor een ander nationaal park kiezen?

Groet,
Caroline

Hoi Caroline,

Khao yai is erg mooi!! Ik zou het of voor, of na kanchanaburi doen… Anders is het Khao Sok National Park misschien een optie. Deze ligt tussen Surat Thani en Phuket - dus zou op de route liggen. Persoonlijk vond ik dit érg mooi :smile:!

Koh Chang is ook mooi, en wat je zegt - het is redelijk makkelijk te bereiken via Bangkok. Alleen ik denk dat je al bij al toch aardig lang onderweg bent. Het is 400km heen - en dan ook weer 400km terug. Dus je bent dan als het ware 2 “dagen” kwijt aan het reizen. Misschien is het een idee om wat eerder richting Bangkok te gaan, en dan je laatste paar dagen vol te maken op Koh Chang?

Op alle eilanden is het regenseizoen, dus naar welk eiland je gaat maakt geloof ik niet uit. Laat je trouwens niet afschrikken door het regenseizoen, over het algemeen zijn dit relatief korte buien waar je eerder blij mee zult zijn dan dat je je er aan ergert :smile:.

Hallo Caroline,

Als ik je reisschema zo zie ben je al incl. je vluchten zo,n 15 reisdagen kwijt en dan blijven er met zoveel bestemmingen niet veel dagen over om de omgeving eens op je gemak te verkennen.

Vergeet niet dat je in een ander klimaat zit en moet acclimatiseren dan kan een overvol programma je vakantie aardig verstieren en in 4 weken kan je toch niet een heel land zien.

Theo

Fijn dat jullie meedenken!

Wellicht is het inderdaad wat veel voor 4,5 week maar ik kan bijna niet kiezen!
Thailand lijkt me geweldig, en ik wil een veelzijdige reis plannen.
Misschien moet ik Ko Chang en Khao national park maar schrappen.
Khao Sok National park is dan misschien een logischere optie.
Enige tips op welk eiland ik kan starten na Bangkok en voor ik naar het Noorden ga? Ko Phi Phi?
Nog tips voor de wat rustigere stranden rond Krabi/Phuket. Mooie plekken die daar te zien zijn?

Groet,
Caroline

Hoi Caroline,
Wij hadden 4 jaar geleden ongeveer evenveel tijd als jij en hebben toen BKK, Kanchanaburi (kies voor het drijvende jungle resort, dat is zo enorm leuk voor 1 nacht, het is ook bekroond met een prijs voor beste hotel geloof ik), Chiang Mai (3-daagse tour naar Pai en Mae Hong Son gedaan), naar Chiang Rai (2-daagse tour) en toen weer terug naar BKK en door naar Koh Chang, prachtig eiland! aanrader: Koh Chang Kacha Resort. Ik zou inderdaad niet teveel reizen. Kies meer rust in je reis. Wij hadden erg veel te doen en je ziet hoe weinig plaatsen we eigenlijk bezochten. Overigens, mocht je naar Chiang Mai gaan en dat raad ik je beslist aan, dan is Awanahouse een aanrader. Wordt gerund door een nederlander, Ron, en hij verzorgt heel leuke tours, die destijds echt niet duur waren en heerlijk helemaal verzorgd. Zo hebben wij onderweg naar Mae Hon Song een olifantentocht gedaan en zijn we daarna gaan spelen met de olifanten in de rivier, dat vergeet je je hele leven niet meer. We hebben er ook een dvd van, werd ter plekke geregeld. Het was bij Pai bij Thom’s en ik kreeg de indruk dat de olifanten daar echt goed verzorgd worden. Dat is echt niet overal in Thailand zo. Het verblijf bij Awana is ook superleuk als je er op zondagavond bent, dan zit je pal aan een avondmarkt die geweldig leuk is, veel leuker dan BKK en ook heel goedkoop.

Bedankt, wat een leuke tips!
Zal zeker je adviezen in gedachten houden. Ik ben inderdaad al van plan om een wat minder vol reisschema te maken en vooral ook ter plekke te beslissen. Nog twee weekjes, heb enorm veel voorpret! cheer