Hebben jullie nog tips voor 4 weken Thailand?

Hallo reisgenoten,

De voorpret is al een tijdje bezig, maar nu begint het concretere vormen aan te nemen met een opzet voor een reisschema. In de maand november wil ik vier weken door Thailand reizen, en zowel cultuur snuiven in het Noorden als van de eilanden genieten (qua natuur/strand, ben minder van het uitgaan) en duiken in het Zuiden.

Het is mijn eerste bezoek aan Thailand, en ik heb het idee dat ik e.e.a. nog wat aan de veilige kant heb ingestoken. Wellicht dat ik met een twist in mijn reisschema nog wat echte Thailand pareltjes kan toevoegen? Ben reuze benieuwd naar jullie advies!

1 AMS – Bangkok
2 aankomst Bangkok (Suvarna bhumi)
3 Bangkok
4 Bangkok
5 Bangkok – Kanchanaburi (bus)
6 Kanchanaburi (Elephant’s world)
7 Kanchanaburi (Erawan watervallen)
8 Reisdag Kanchanaburi – Ayuthaya (bus)
9 Ayuthaya
10 Ayuthaya – Bangkok – Chiang Mai (nachttrein)
11 Chiang Mai
12 Chiang Mai
13 Reisdag Chiang Mai – Mae Hong Son (vliegen of bus)
14 Mae Hong Son (trekking)
15 Mae Hong Son (trekking)
16 Mae Hong Son (trekking)
17 Reisdag Mae Hong Son – Chiang Mai – Bangkok – Krabi (is dit wel realistisch?)
18 Krabi – Ko Lanta
19 Ko Lanta (of zal ik 2 eilanden aandoen?)
20 Ko Lanta
21 Ko Lanta
22 Ko Lanta – Krabi – Khao Lak
23 Live aboard Surin & Similan
24 Live aboard Surin & Similan
25 Live aboard Surin & Similan (evt. in de avond al doorreizen naar Khao Sok NP)
26 Khao Sok NP
27 Khao Sok NP
28 Khao Sok NP - Surat Thani – Bankgkok
29 Bangkok (Suvarnabhumi) - AMS

Alvast reuze bedankt, en hoop snel van jullie te horen (maar dat gaat meestal super!)

Groetjes,
Ilonka

Owww Ilonka,

Er zitten nog wat schoonheidsfoutjes in…

Kanchanaburi heeft geen directe busverbinding met Ayutthaya, deze gaat via BKK. Informeer wel even bij een reisagent (Er zijn er genoeg in de hoofdstraat) of het mogelijk is om per minibus van K’buri naar Ayutthaya te gaan.

Verder moet je vooral niet teruggaan van Ayutthaya naar BKK als je de nachttrein wilt nemen, deze neem je gewoon in Ayutthaya.

En je schrijft: Reisdag Mae Hong Son – Chiang Mai – Bangkok – Krabi (is dit wel realistisch?) Ja, met vliegtuig is het geen probleem.
Ik denk 1 stop in BKK, meer niet.

Je schrijft: 25 Live aboard Surin & Similan (evt. in de avond al doorreizen naar Khao Sok NP) Dat lijkt me lastig, met openbaar vervoer lukt dat niet, evt. probeer weer via een reisagent in Khao Lak een minibus te regelen.
En, een enkele keer lukt het ook om via je accomodatie in Khao Sok vervoer te realiseren. Vraag er even naar of dat mogelijk is.

Hans.

Hallo Hans,

Dank je wel voor je tips. Ik had wel in de smiezen dat je niet rechtstreeks van Kanchanaburi naar Ayuthaya kunt, maar de nachttrein vanuit daar naar Chiang Mai dat is dan weer een handige tip!

Ik had al even gekeken hoe ik van Mae Hong Son naar Krabi kon komen, maar ik kwam niet verder dan twee keer overstappen. Ik kon geen rechtreekse vlucht van Mae Hong Son naar BKK vinden, vandaar…

Maar eh, heb je misschien nog tips voor het Zuiden? ben nog niet helemaal zeker van mij eilandbezoek (wel van de live aboard), is Koh Lanta echt het ultieme eiland, als je er maar 1 kunt aandoen?

Bedankt maar weer,
Groet,
Ilonka

Hee Ilonka,

Ja, wat is het ultieme eiland ? Je doet er in ieder geval verstandig aan als je van rust en natuur houdt, dat je Phuket en Phi Phi links laat liggen.
Waarom niet een paar extra nachten verblijven op de Similans ?
Ik moet erbij zeggen dat de accomodatie wel basic is, niet te vergelijken met alle luxe van Khao Lak of Phuket.
Je vliegt op Phuket, en je hoeft dan niet “om” naar Krabi-Ko Lanta.

Khao Sok is in ieder geval geweldig, het kan zijn dat het weer wat tegenzit, hier valt ongeveer de meeste regen van heel Thailand.
Indien je kiest voor de optie om niet naar Ko Lanta te gaan, heb je hier ook weer een extra nacht (of twee).

Je schema is aan de drukke (en vermoeiende) kant, dus ik raad je sowieso aan er niets meer bij te zetten. Je kunt zelfs overwegen om Mae Hong Son te vervangen door Pai, dat is vrij dichtbij Chiang Mai , en de trekkings zouden daar wat minder toeristisch zijn. Je zult merken dat twee weken van hot naar her reizen, wat je dus doet, je niet in de kouwe kleren gaat zitten. Compact reizen is toch wel het devies.

Hans.

1 like

Super dank je wel Hans! Ik ga es kijken naar Pai. Enne je hebt gelijk, ik ga es kijken of ik nog wat kan schuiven zodat ik een extra dagje in Khao Sok kan verblijven