Advies 4 maanden Zuid-Amerika

Hallo iedereen,

Ik heb het plan opgevat om redelijk snel alleen naar Zuid-Amerika te trekken. Ik zou begin februari al willen vertrekken en vier maanden willen blijven. Ik heb net m’n baan opgezegd om verschillende redenen en wil nu graag wat tijd voor mezelf, en de kans grijpen nu het kan. En natuurlijk de prachtige natuur zien! Ik weet in m’n hoofd ongeveer wat ik wil zien, maar wil het daarbij houden en vooral ter plekke zien wat er op mijn pad komt.

Ik zou willen reizen van BA via een tussenstop in Patagonië naar Noord-Argentinië, om via San Pedro de Atacama naar de zoutvlakte van Uyuni, Potosi, Sucre, La Paz richting Peru te trekken waar ik nog wil sandboarden en via Arequipa en Cuzco wil eindigen in Lima (eerst wou ik de omgekeerde route, maar in de periode februari-mei lijkt me dit de beste optie?). Is dat te doen in 4 maanden? Ik wil zoveel mogelijk zien in Patagonië, volstaan 3-4 weken daar? Wat zou me dit ongeveer kosten? Ik zou rustig willen reizen, niets op voorhand vastleggen behalve de hostel in BA en ter plekke basic accomodatie uitzoeken.

Nu wil ik twee dingen nog suuuuupergraag zien, maar de vraag is of dat lukt want ze liggen nogal uit de richting: Paaseiland en/of Iguazu… Is het doenbaar om bv enkel Iguazu te doen en daarbij een binnenlandse vlucht te nemen van BA-Patagonië-BA en dan met de bus naar Iguazu te gaan en vandaaruit (via Asuncion?) naar Saltas? Of neem je voor dat laatste ook best een vlucht? Ik wil liefst zo veel mogelijk per bus reizen om de kosten te drukken…

Ik zou ook (met pijn in het hart weliswaar) Iguazu kunnen overslaan en van Punto Arenas naar Santiago vliegen (of kun je met de bus van Patagonie naar Santiago, mits tussenstops?), om van daaruit naar Paaseiland te vliegen (hoeveel kost zo’n h/t-vlucht ongeveer?), en dan later van Santiago via Mendoza en Cordoba naar Saltas te trekken…

Mensen met ervaring die me daar wat tips over kunnen geven?

Alvast bedankt!

Hierbij alvast een plannetje met voorlopig Iguazu erbij en zonder Paaseiland:

Als er twee dingen zijn die je echt heel graag wil doen, zou ik die sowieso in mijn route opnemen. Patagonie kun je alleen bezoeken in de zomer (onze winter dus). Februari is dan weer regentijd in Peru, Bolivia, dus lijkt me handig de route te starten in BA. Van daaruit kun je de bus of het vliegtuig pakken naar Iguazu, bus is geloof ik 20 uur. Je kan dan weer teruggaan naar BA en dan afzakken of via Rosario of Cordoba of Salta inderdaad naar het zuiden gaan of gewoon vliegen naar je volgende bestemming. (of je doet Iguazu op de terugweg en gaat via daar naar Bolivia, al moet ik eerlijk zeggen dat ik niet weet of de wegen begaanbaar zijn in die periode!)

Paaseiland heb ik bezocht vanuit Lima. Die vlucht was een paar maanden geleden zo’n tweehonderd euro goedkoper vanuit Lima dan vanuit Santiago. Houd er wel rekening mee dat Paaseiland zo groot is als Texel en dat je na vijf dagen alles dus wel gezien hebt. Bovendien is alles er behoorlijk duur, dus het is een aanslag op je budget, maar als dat in je top2 staat: zeker doen!

Ik denk dat dit wel haalbaar is in 4 maanden.
De volgorde die je nu aangeeft, zorgt dat je eerst in dure landen reist en daarna in goedkopere. Dat is prettig om mee te eindigen.
Over Paaseiland en Iguazu kan ik niks zeggen, ben ik niet geweest.

In je route zit veel mooie natuur, vooral de Uyuni zoutvlakte en alles daar omheen vond ik ongelooflijk mooi.
Wellicht vind je ook het dorp Sorata in Bolivia en de natuur daar omheen mooi.

Bedankt voor de tips! Ik ga inderdaad vooral voor de prachtige natuur, tentje en kooksetje mee :slight_smile:
Vluchten zijn ondertussen geboekt, op 4 februari vertrek ik naar BA, op 4 juni heb ik een terugvlucht vanuit Lima!

Het voorlopige reisschema ziet er als volgt uit:
Februari: BRU-BA - Iguazu - vlucht BA ==> Ushuaia - PN Tierra del Fuego - Punta Arenas - Puerto Natales - de Q-trekking in PN Torres del Paine
Maart: Puerto Natales - El Calafate + Fitzroy + Perito Moreno - Bariloche - via Neuquen naar Santiago - vlucht Santiago ==> Easter Island en terug
April: Mendoza - Salta - Uyuni - Potosi - Sucre - La Paz - Titicaca
Mei: Arequipa - Cuzco - Macchu Picchu - Lima-Madrid (en dan zien we wel hoe we terug thuis geraken)

Bolivia en Peru plan ik in de loop van de trip nog wat meer in, dus alle tips zijn welkom! :slight_smile:

Sla zeker Colombia niet over … een prachtig land waar veel te doen is! Bekijk anders de foto’s eens op www.colombiafacil.com ;). Geniet ervan!