31 mei gaan we 15 dagen naar japan. Van dusseldorf naar schiphol. Door naar Tokio.
1juni: aankomst Tokio
2juni: tokio
3 juni: tokio
4 juni:tokio
5 juni: nikko, 1 overnachting
6 juni: nikko - takayma, 3 overnachtingen, auto huren en naar de Alpen, Kamigochi, ed bezoeken
7 juni: takayama
8 juni: takayama
9 juni: takayama - kyoto
10 juni: kyoto
11 juni: kyoto, uitstapje Nara
12 juni: evt. Osaka
13 juni: kyoto - hiroshima
14 juni: hiroshima - miyajima
15 juni: per shinkansen naar Tokio Narita
16 juni: vroege vlucht naar Parijs - Dusseldorf
Zijn er nog op- of aanmerkingen ? Hotels, ryokans reeds geboekt dus wat dat betreft niet meer echt flexibel. Zit nog een beetje te twijfelen aan Osaka. Eventueel ook een optie om vanuit Tokyo een dag Kamakura te doen. Graag info.
Allereerst een dingetje: van Hiroshima naar Narita is zelfs met de shinkansen nog een behoorlijke rit (minimaal zo’n 5,5 uur). Zou een binnenlandse vlucht geen optie zijn? Even snel gezocht, voor €94 heb je die dag een vlucht (anderhalf uurtje) van Hiroshima naar Narita. Naar Haneda gaan nog wat meer en goedkopere vluchten, maar dan zit je wel weer met de (lange) transfer tussen beide vliegvelden, dus eigenlijk alleen interessant als je die laatste dag echt nog deels in Tokyo zou willen besteden. Een en ander zal uiteraard ook afhangen van wat je qua JRP van plan was.
En die huurauto, is het plan om die in Nikko op te halen en dan naar Takayama te rijden? Want ook dat is per trein anders een halve wereldreis…
Verder een prima route, misschien niet heel origineel allemaal maar er is uiteraard een reden waarom dit populaire bestemmingen zijn. Osaka zou ik ook niet overslaan, maar wellicht zou je dat ook als dagtrip vanuit Kyoto kunnen doen. Of als je nog iets kan schuiven wellicht na Kyoto eerst Hiroshima en dan daarna nog een stop in Osaka om die lange reisafstand op te splitsen? Al zou je er maar een avond doorbrengen, Osaka is wel een stad die 's avonds echt tot leven komt.
Kamakura is prima als dagtrip vanuit Tokyo te doen, eventueel gecombineerd met Enoshima. Andere leuke dagtrips vanuit Tokyo zijn Hakone of Kawagoe. Maar gezien de beschikbare tijd wordt dat waarschijnlijk wat teveel van het goede…
Dank voor je snelle reactie. Een vlucht nemen was alleen interessant als het een avondvlucht was (dagje langer in Hiroshima). Hotel reeds geboekt bij Narita. Nu ging er een vlucht rond 14.00 uur. We wilden de trein rond 11.00 uur nemen in deze en doorreizen naar Narita.
Je optie voor een huurauto in Nikko op te halen ipv Takayama is een goede optie. Enerzijds uurtje of 6 besparing met de trein en je ziet nog wat onderweg. Zit een beetje met de drop-off kosten. Deze waren toch 25000 yen. Heb je nog suggesties hiervoor.
Vanuit Kyoto wilde we zeker een dag naar Osaka. Is tenslotte maar een stukje met de trein. Idd hebben we een JR-pas voor 14 dagen.
Oef, die dropoff-kosten zijn inderdaad wel pittig. Ik heb verder nog geen ervaring met autohuur, tot nu toe kwam ik er met de trein altijd wel uit en in m’n uppie is het met brandstof en tol meegerekend toch al snel een prijzige optie.
Misschien trouwens nog een heel gek idee voor de lange terugreis: de Sunrise Izumo/Sunrise Seto. Dit zijn de laatste gewone slaaptreinen in Japan (er zijn wel steeds meer ultradeluxe en peperdure “cruise-treinen”), welke vanuit Izumo-shi en Takamatsu in Okayama samengevoegd worden en dan 's nachts naar Tokyo rijden. Stel dat je je laatste nacht in Hiroshima annuleert, en in plaats daarvan die avond de slaaptrein pakt dan sta je rond 7u de volgende ochtend alweer in Tokyo, en win je daar dus een volle dag. En het mooiste: met JRP is ie gratis! Enige “maar” daarbij: dat geldt alleen voor de zogenaamde “Nobinobi-seats”, wat anders dan de naam doet vermoeden geen zitplaatsen zijn maar een open slaapcoupé zonder bed maar met een vlakke tapijtvloer. Het aantal van die plaatsen is wat beperkt en daardoor soms volgeboekt, maar als je direct bij het ophalen van je JRP de reservering probeert te maken zou dat geen probleem mogen zijn. En anders kan je dan altijd nog een extra nacht in Hiroshima boeken en alsnog terugvallen op de shinkansen.
Voor het idee, de meest praktische opstapplaatsen zou Himeji zijn, waar de slaaptrein om 23.35u vertrekt. Dan zou je uiterlijk om 21.58u in Hiroshima de Shinkansen Hikari 444 moeten nemen, dan heb ruim een half uur overstaptijd. Je zou ook al in Okayama kunnen opstappen, maar dan moet je een uurtje eerder al vertrekken in Hiroshima.
Ik heb zelf die trein eind 2015 genomen, het was wellicht niet de meest comfortabele maar desondanks toch erg leuke ervaring. En de gewonnen tijd heb ik destijds gebruikt om na het ontbijt nog even per shinkansen een dagtripje naar Nagano te maken…
Overigens is Himeji op zichzelf ook zeker een bezoekje waard voor het imposante kasteel. Uitgaande van die slaaptrein zou dat wellicht lastig zijn, want dan gaat het toch ten koste van je tijd in Hiroshima. Maar als je toch met de shinkansen zou gaan is het prima te doen als tussenstop, kan je mooi die lange rit toch een beetje opdelen. Er zijn op het station volop kluisjes ook voor grotere bagage, en het kasteel zit op loopafstand.