Adelaide to Brisbane in 3 weeks

Hey,

Ik vertrek 9 November naar Adelaide om vandaar een roadtrip te doen met een rented campervn naar Brisbane. Dit in een tijdspanne van 3 weken. Waaro Australie? De zon, de oceaan, het landschap, maar vooral de dieren. Het is mijn droom ooit een job te kunnen uitoefenen waarbij ik dieren in nood kan helpen. Australie is een voorbeeld van een land waar er tal van dierenhulp organisaties bestaan. Is er iemand die dit traject ook heeft afgelegd en me wat tips kan geven?

Dat wordt keuzes maken. Heb je zelf een idee wat je onderweg wilt zien/doen? In Adelaide ben je snel uitgekeken, dat staat vast. Deze week meldde iemand per se naar Adelaide te willen voor de McLeod’s Daughters tour, in Freeling, vlakbij Gawler. Daar ben je dan een dag aan kwijt. Daarna heb je de keuze een bezoek te brengen aan Kangaroo Island, dan de Grampians, de Great Ocean Road en dan een paar dagen Melbourne.
Daar moet je besluiten of je de pinguins op Philip Island wil gaan en dan hetzij langs de kust of via Alburu/Wodonga of door de Snowy Mountains via Canberra naar Sydney. Ook daar een paar dagen, Blue Mountains, dan via Singleton en Tamworth naar Armidale en de Waterfall Way Bellingen/Dorrigo. Zo zie je wat van het binnenland ook. Voor Brisbane in elk geval naar Nimbin en wellicht ook Byron Bay.
Maar ik zou eerst beginnen met een dagplanning waarbij je de dag van aankomst en vertrek niet als rij-dagen rekent. Dan de afstanden tussen plaatsen bepalen, dagen voor nationale parken, steden etc. Je zult er achter komen dat de drie weken zo om zijn.
Als je voor jezelf een plan hebt gemaakt, meld je dan weer, dan heb ik van de trajecten nog wel een meer gedetailleerde beschrijving.
En nog een belangrijke vraag, op welke kaart ga je rijden, de Hema kaart of Camps Australia Wide? Eén van deze twee is een absolute must,
Plezier bij het plannen.
Willem

1 like

Willem, bedankt voor je advies. Heel nuttig thx! Ik zal beginnen in Adelaide met een trip naar Kangaroo Island en daar overnachten. Daarna via de Great Icean rd naar Melbourne en de Bay of Martyrs, the Bay of Islands en de Tower Hill bezoeken. Indien mogelijk zou ik ook graag eens langs Phillip Island passeren. Daarna volg ik je raad om via de Snowy mountains naar Sydney te reizen. Ik heb gehoord dat het Blue Mountain national park vernietigd zou zijn door de hevige branden :(. Vanuit Sydney neem ik de Pacific Highway tot Brisbane met onderweg walvis en dolfijn excursies, Port Stephens, het Koala ziekenhuis, Byron beach etc… in Brisbane wacht een vriendin. We gaan naar de Australian zoo, een doggy beach, sea World etc… Ik kijk wel waar ik onderweg wel of geen tijd voor heb :). En op w advies heb ik me een Hema kaart aangeschaft! Nogmaals dank voor de tips! Nathan

Nou, je zult je niet vervelen. Dat van Blue Mountains klopt overigens niet, lees dit maar eens: Plea for visitors to return to fire-hit Blue Mountains - ABC News
Ik zou het best leuk vinden als je eens laat weten wat er van al je plannen terechtgekomen is, want het is al met al wel erg veel wat je wilt.
Fijne reis, Willem

1 like

Dat is goed nieuws van de Blue mountains. Ik zal zeker een reisverslagje posten nadien. Ik pak mee wat ik kan, ben alleen dus dat maakt het makkelijker plannen onderweg.

Bedankt Willem

Hoi, ik ben zo vrij geweest een grove route uit te zetten. Weet alleen niet of het op deze manier werkt. Zal het eens proberen.

Ik heb even gekeken en het werkt. Je hebt allerhande mogelijkheden om ‘verloren tijd’ in te halen. Bij voorbeeld door van Torquay de kortste weg naar Melbourne te nemen (via Geelong) en Philip Island laten schieten. Dan mis je de leuke pont Sorrento - Queenscliff.
Dan via Albury/Wodonga ineens door te rijden naar Sydney en de Snowy Mountains te laten schieten. Of van Sydney direct naar het noorden en Blue Mountains laten schieten.
Mocht je in Brisbane nog een camping nodig hebben dan is Market Gardens Caravan Park je beste optie. Heel rustig en toch dicht bij het midden van de stad, openbaar vervoer voor de deur.
Op Marysville en Bruno’s Art garden http://www.brunosart.com/ zou je eens moeten googelen, dan weet je waarom ik dat heb opgenomen. Net als Nimbin trouwens.
Veel plezier bij het verder plannen.
PS. De route hierboven komt op ca 4000 kilometer uit

1 like

Hey,

Nogmaals bedankt voor alle moeite die je doet om me te helpen! Nog 1 vraag, op hoeveel moet ik rekenen wat betreft een staanplaats in een National park of een Caravan Park?

Hoi Nathan,

wat betreft prijzen kan ik je niet echt helpen. Wij stonden zeker 95% van de tijd ‘in het wild’. Maar wat ik je wel kan aanraden is als je ergens op een rest-area ofzo bent, praat met mede-reizigers, vooral met Australiërs en vraag of je hun "Camps Australia Wide’ mag inzien. Daar staan duizenden goedkope overnachtingsplekken in. En verder zijn ‘showgrounds’ en sportcomplexen prima plekken voor een enkele overnachting, zo lang je het een nacht zonder stroom uithoudt. In nationale parken zijn overigens vrijwel geen plekken met electra-aansluitingen. Trouwens, als je er snel een oog voor krijgt kun je het ook zo doen dat je tussen twee plaatsen gewoon een keer een klein weggetje links- of rechtsaf inslaat en een plekje zoekt. Maar nogmaals, praten met andere reizigers, al is het tijdens en koffiestop of als je tussen de middag je broodje eet, is ook een goede manier. En tot slot, google eens op ‘free campsites australia’. Vel sites, veel campsites. Fijne reis, nog maar een paar nachtjes.

1 like

Nogmaals bedankt, ik zal zeker je zeker laten we ten hoe het was :zon02:.

Ben nu bijna maand terug en al aan het nadenken over mijn volgende trip. Het was zoals velen zeiden een lange afstand om in 3 weken af te werken. Daarbovenop kwam dat alles wat kon tegenvallen ook is tegengevallen of zo goed als. Tip, eerste dag niks plannen want jetlag slat hard toe. Heb dus mijn jetlag weg geslapen op Kangeroo Island. Beetje duur hotel en kon me voor de kop slaan, geen dier buiten een hond gezien… Wel de gemeende behulpzaamheid van de Australier ontdekt. Had een platte batterij en heb me daarna nog vastgereden op de campsite op KI, gelukkig was er juist een koppel aangekomen, mensen die met pensioen waren en Australie rondreizen. Zij hebben me ongelooflijk goed geholpen. Daarna richting Melbourne in de koude en regen. Had een slechte GPS die me in het rond stuurde, heb dan maar besloten door te rijden naar de Blue Mountains. Daar The Tree Ladies gezien, prachtig. Maakte al veel goed :). Ondertussen ook op campsites van Big4 en Top tourist guide verbleven(kreeg 5% korting via Apollocars). Meestal rond de 25 AUD betaald in NSW. Soms waren het echt pareltjes, soms basic. Heb ook de eerste dagen langs de kant van de weg bij de trucks geslapen. Onderweg naar Sydney nog plaatselijke dierenparks bezocht. Toen ik de eerste keer tussen de kangeroos liep ze ze kon voederen en aaien was de trip al geslaagd. Daarna in Sydney gaan wandelen aan The opera house. Even indrukwekkend als op de foto’s. Daarna naar Bondi Beach, maar na enkele minuten doorgereden, was weer aan het regenen en was ook een ontgoocheling. Dan maar naar Port Stephens, op boot naar de dolfijnen! Jammer genoeg waren de walvissen al vertrokken maar wilde dolfijnen zien zwemmen is zoooo mooi en magisch. In Sydey ook enorm onweer s nachts meegemaakt, volgens een Aussie die al 15 jaar naar die plek reisde om zijn dochter te bezoeken het ergste onweer dat hij tot dan had geweten. Dan op de weg naar Brisbane zoveel mogelijk meegepakt onderweg. Het Koala hospital waar ze ongelooflijk werk doen om deze beestjes die het slachtoffer zijn van aanrijdingen, bosbranden, aanvallen van honden, etc… Natuurlijk ook naar Bondi Beach gegaan, de schoolies waren er maar meer in t stad dan op t strand. De Oceaan is machtig. De undercurrent valt echt niet te onderschatten. Enorm krachtige golven ook. In Brisbane enkele dagen bij een facebook vriendin verbleven, naar een dog beach gegaan, vers sea food gegeten. Daarna naar de Australian Zoo, waar de dag ervoor een medewerker door een tijger was aangevallen. Wat me opviel is hoe enthousiast de medewerkers in deze parken zijn en hoeveel ze met volunteers werken. Al bij al was deze trip voor mij een karaktertest, en ik ben geslaagd :). Het was niet aangenaam elke dag ergens heen te rijden en dan in het oog te moeten houden op tijd een campsite te vinden. Dus iedereen had gelijk, te grote afstand, te veel te zien op te korte tijd. Dus ga dit jaar terug maar dan voor 3 a 4 maanden. Campervan kopen en rondreizen op mijn tempo, wildcamperen en volunteer werk doen. Het landschap, de dieren, en de oprechtheid van de mensen hebben nog meer als tevoren overtuigd naar Australie te willen verhuizen. het is enorm moeilijk om een verblijfsvisum te verkrijgen maar hoop dit jaar toch een manier te vinden.

Hallo Nathan,
Leuk om je verslag te lezen. Je bent ik elk geval een stuk wijzer geworden. Maar blij dat je toch een aantal keren schrijft dat dingen uniek en onvergetelijk waren. En wat je tip over de jetlag betreft, ziehier wat ik je op 29 oktober mailde: Maar ik zou eerst beginnen met een dagplanning* waarbij je de dag van aankomst **en vertrek niet als rij-dagen rekent. *
Maar goed, je hebt het overleefd en toch genoten. Denk je bij je volgende trip ook over West-Australië. Dat is wat ons, en velen, betreft het mooiste deel van Australië.
Geniet maar lekker na, zet de foto’s als screensaver op je computer en je blijft wegdromen.
Groeten vanuit Costa Rica,
Willem
En ps, ik weet niet of je nog een digitaal foto-album gaat maken, indien zo, stuur je me dan de link en maak van de Three Ladies maar Three Sisters…:wink: