Acr-i card

Geacht forum,

Graag uw mening over het volgende:
Ik ga naar de Philippijnen (niet naar de Philistijnen!..hahaha open doel!) voor een half jaar of langer.
Nu heb ik dus begrepen, dat je na 59 dagen, de Philippijnen dient te verlaten, ook al ben je in het bezit van een visum voor een jaar. Je mag weer terugkeren met je multiple-entry visa om dan wederom te starten met je volgende 59 dagen. Als dat correct is, dan is mijn vraag:
Is het juist dat, wanneer je een ACR-I card hebt aangeschaft, dat deze kaart je ontheffing verleent m.b.t de verplichting om na 59 dagen verblijf in de philippijnen, het land weer te verlaten en weer terug te komen etc etc.
Of sla ik nu de plank volledig mis?!??
Ik dank u bij voorbaat voor een eventueel respons.
Met hoopvolle groet,

Willy.

Je heb het helemaal mis, je hoef niet de Filippijnen te verlaten na 59 dagen, je kan je toeristenvisum gewoon iedere keer laten verlengen totwel bijna 2 jaar, met steeds 59 dagen.

En er is niet zoiets als een visum voor 1 jaar. Je kan slechts een toeristenvisum voor 59 dagen bekomen bij de ambassade

Dank voor je reactie,

Ik heb in september 2014 op de Phil ambassade een visum voor een half jaar aangeschaft (€54).
Wanneer ik na circa 2 maanden een vlucht naar Bangkok boekte en op NAIA wilde inchecken, kwam ik niet langs de paspoortcontrole.
De beambte wees mij op het feit dat de 59 dagen- limiet was overschreden (met 4a5 dagen) en of ik zo vriendelijk wilde zijn eerst 5000 pesos aan een cashier desk te betalen, alvorens hij mij verder zou laten gaan.
Toen ik hem de einddatum op het visum vervolgens toonde, zei de man mij dat ik daar niet naar moest kijken.
Aangezien dat niet bepaald een plek is om een discussie te beginnen, zat er weinig anders op dan het bedrag te betalen en verder te gaan met ademhalen en vooral (veel) slikken!
Waarom makkelijk als het moeilijk kan, denk ik op zulke momenten wel eens, maar ja…

Maar die 59 dagen waren om?
Dan moet je bijbetalen, ja.
Of heb ik het verkeerd begrepen, je verhaal?

• Updated - - -

[/QUOTE]

Thanx voor de reactie, Romo, je hebt volkomen gelijk en mijn verhaal juist begrepen. Alleen…ik ben een nieuwkomer op het gebied van het visabeleid van de Philippines en heb me onvoldoende geïnformeerd. Het was ook de eerste keer, dat ik voor een langer verblijf in de Phil was. Al doende leert men, zullen we maar zeggen. Ofschoon het leergeld toch altijd sayang is, zoals het geval is met bijna elke “boete”. Ik heb wel vraagtekens bij het visum dat je in Den Haag op de Phil ambassade aanvraagt. Op het eerste gezicht lijkt het mij een geval van weggegooid geld. Welk voordeel, c.q. nut heeft dit visum eigenlijk? Enfin, ten slotte nog een vreemd verhaal…Toen ik eind augustus weer op N.A.I.A. aankwam, wees de douanebeambte mij op het feit, dat er een fout was gemaakt bij het verstrekken van het visum in Den Haag. In mijn visum stond bij 'type of visa ’ 9A, wat ok was, maar daarna stond bij ‘period of stay’ vermeld: 99 days. “We only have 59 days stay”. Nou vraag ik me af, wat er zou gebeuren, als je in dit geval de betreffende ‘59 days’ zou overschrijden. Zuiver en aleen een hypothetische vraag natuurlijk, want wie zou in dit geval een proef op de som willen/ durven nemen?
Met sayang groet,
Wil.

die verplichting bestaat er wel degelijk, maar na 59 dagen moet je verplicht een icr-i card kopen anders wordt je visum niet verlengd, kosten ca 100 dollar. overigens is het ook verplicht om de icr-i card aan te schaffen als je je visum binnen een korte (ca 3-5 jaar) periode vaak verlengd (zelfs met tussenpozen die visumverlengingen onnodig maken) de kaart dient met ter registratie van vreemdelingen die vaker terugkeren en hun bewegingen.(en natuurlijk verblijfsmotieven, die probeert men hieruit af te leiden.)

1 like

voor de duidelijkheid anders dan in thailand mag je op de ph sinds kort eindeloos verblijven zolang je maar (fors) betaald, in de praktijk zijn de visumkosten tegenwoordig de grootste kostenpost. Algemeen gesteld geldt wel dat naarmate je langer verblijft je steeds meer betaald.

Klopt, men gaat er kennelijk vanuit , iemand die het zich kan veroorloven lang te blijven, ook die steeds duurder wordende visum wel kan bekostigen.

Ik probeer zoveel mogelijk van de balikbayanvisum gebruik te maken, die is maximaal 1 jaar geldig, en gelukkig nog steeds gratis.

Maar dat is niet voor iedereen weg gelegd die bb visum helaas.

Hallo,wat zijn de voorwaarden om aan zo"n bb visum in aanmerking te komen ?

gr,marco

Nou ik ken niet ALLE voorwaarden , maar wel de belangrijkste, en dat is dat je samen met je Filippijnse vrouw of man , In Filippijnen moet arriveren. Reis je bijvoorbeeld alleen , en ook al is je vrouw of man filippijnse heb je geen recht op balikbayanvisum.

En geval de familienamen in paspoort niet het zelfde zijn , wil men ook nog wel eens naar een trouwakte vragen,

1 like