Ik wil graag rond November 2005 een taalcursus gaan volgen in Salamanca. Zelf zit ik te denken aan Academia Isla omdat ik ze wel betrouwbaar vind overkomen en het ook nog eens de goedkoopste school is die ik heb kunnen vinden…
Ik vroeg me dus af of mensen misschien ervaring met Isla hebben opgedaan en of dit dan positief of negatief was?
En wat is nu eigenlijk zo een beetje de gemiddelde leeftijd van de talenstudent in Salamanca? Ikzelf ben 17 als ik heen ga en vraag me af of ik daar niet tussen de dertigers kom te zitten?
Alvast bedankt!
Kijk eens op www.aequals.org ( www.eauqal.org,
dit is een Europese kwaliteitszegel van talenscholen. In Spanje zijn er een aantal goede en heel veel echt slechte scholen, waar zo weinig studenten zijn dat je niet op je eigen niveau zit en ook niet echt veel mensen leert kennen uit verschillende landen. Goedkoop is duurkoop, zeker in de talenscholen branche.
Ik woon zelf in Salamanca en er zijn hier meer dan 34 scholen ! De meeste zijn “mom & pop shops”, dus kijk goed uit voor kwaliteit en licht je goed voor.
groeten,
Chris
soory, de juiste link is: Eaquals
Ik heb in 2002 een cursus spaans gevolgd bij academia Mester in het centrum van Salamanca en ik kan je deze academia zeker aanraden. Ze hebben veel internationale studenten en je wordt in een klas geplaatst die aansluit bij jouw niveau. Daarnaast zijn de docenten heel gemotiveerd om jou spaans te leren.
Succes!!
Als je op zeker wilt gaan kun je boeken via een Reisorganisatie zoals Flamenco Taalreizen ( http://www.grimweb.info ). Zij rekenen dezelfde prijzen als de scholen, maar door grotere inkoop kunnen ze je ook extra services verlenen en je bent er zeker van dat je bij een goede school terecht komt.
Er zijn meerdere “agentschappen” in Nederland in deze sector, de meeste zijn van goede kwaliteit.
Ik ken:
www.tricolore.nl in den Haag en verder Studietravel in Nijmegen, Activity International in Groningen en Travelactive, deze laatste uit Limburg meen ik.
Hoi, ik wilde jullie allemaal even bedanken voor de reacties tot nu toe
Heb helaas nog steeds niet echt een keuze gemaakt :unsure: , maar heb er wel wat aan gehad.
Meer reacties zijn natuurlijk altijd welkom…
groetjes Nataluchi
Hi ik ben Jame,
ik heb afgelopen jaar bij ISLA gezeten voor drie maanden ik heb daar een erg leuke tijd gehad. Ik kan het iedereen aanraden. De lessen waren goed, de aandacht per student, zeker door de secretaresse Teresa was erg goed. In de periode zat ik gelukkig niet alleen met Hollanders in de klas, er kwamen studenten vanuit de hele wereld en de sfeer was ronduit uitstekend. Veel beter dan een vroegere cursus bij Don Quijote, waarbij ik het gevoel had dat ik nog steeds in Nederland zat. Bomvol Hollanders en de lessen waren goed maar niet wat ik precies verwachtte. Nee bij ISLA had ik alles, een goede flat, naast de lessen veel programmas om mijn Spaans blijvend te oefenen, zoals workshops en excursies in de stad zelf en daarbuiten. Erg leuk en goed georganiseerd. En Salamanca zelf, tja iedereen weet wel wat voor sfeer er is, het is gewoon fantastisch.
Volgend jaar ben ik van plan om terug te komen, eventjes om alles weer bij te houden en om te kijken of mijn nieuwe vrinden ook weer op komen dagen.
Ik zou zeggen ga er voor. Ik heb in ieder geval geen spijt gehad en mijn Spaans is muy bien. No tengo miedo de hablar en Espanol. Viva Salamanca!
Ik heb eens nagevraagd: Isla is een aardige en serieuze school. Ik schat met zo een 35 studenten, in de zomer wellicht meer. Veel Nederlanders zul je er over het algemeen niet treffen.
don Quijote Salamanca heeft wel meer Nederlanders op school, zoals door Jame al gezegd. Echter niet meer dan 15-20% schat ik zo, gebaseerd op ervaring van een aantal bevriende leraren.
don Quijote Salamanca is wel de meest internationale school, met studenten van alle leeftijden (niet alleen jongeren) en van heel veel nationaliteiten. Ik schat dat don Quijote zo een 100 studenten heeft, in de zomer een stuk meer.
Beide scholen sitten ze in het centrum van Salamanca, dus dat zit wel goed.
don Quijote is verder bekend om zijn eigen don Quijote café, waar iedereen terecht kan en met heel veel aanloop in de zomer, vanwege zijn befaamde klooster tuin met horeca terras.
Beide scholen staan bekend om hun zeer persoonlijke aanpak en beide scholen staan bekend om hun positieve aanpak van leraren (qua arbeids voorwaarden) dus: stabiele en positieve leraren.
Mijn vriendin heeft in de sector gewerkt (don Quijote) en helaas heeft ze nog te veel colega´s die worden uitgebuit, met gevolge dat ze niet echt gemotiveerd zijn. Dit is echt een punt waar ik al eens eerder over geschreven heb, daar dit een gevoelige snaar bij mij raakt. (het raakt meerdere goede vrienden van ons)
Verder nog iets over Salamanca: het is een echte studenten stad, met 30.000 Spaanse studenten en zo een 10.000 buitenlandse studenten. Ik werk hier sinds een aantal jaren voor een Nederlands chemisch concern en zou er niet meer weg willen. Er zijn iets meer “meiden” dan “jongens” wat de stad een vrouwelijke sfeer geeft. Het heeft trouwens ook best wel een Nederlandse invloed, veel Nederlands-Spaanse koppels.
Voor meer info over Salamanca in het Engels:
groeten en veel succes met je verdere speurtocht langs scholen. In een van mijn eerdere berichten heb ik ook een aantal Nederlandse talenreisbureaus genoemd, die kunnen je zeker verder informeren.
Chris
Hi Nataluchi!
Ik zit op dit moment zelf in Salamanca en heb onlangs een spaanse cursus gevolgd bij don Quijote. Ik moet zeggen dat dit me ontzettend goed is bevallen. Ik vond de kwaliteit van de lessen vooral erg goed. De klassen zijn niet te groot, de leraren ontzettend leuk, verder zijn er leuke extra dingen (zoals flamencoles, zangles, lessen over de spaanse historie en cultuur enz.) In weekeenden zijn er leuke excursies.
Ik heb natuurlijk geen ervaring met andere scholen in Salamanca, maar kan slechts praten over mijn eigen ervaring. En natuurlijk, smaken verschillen. Wat de vele Nederlanders betreft kan ik zeggen dat dat ook afhangt in welke periode je gaat, maar er zijn inderdaad over het algeemeen best veel Nederlanders. Maar ik was bijv. in mijn klas de enige.
Salamanca is verder een hele leuke en mooie stad met veel studenten. Dus zeker een aanrader. Wil je wat meer info over Salamanca kijk dan eens op Salamanca Guide en probeer het ook eens op Spaans in Salamanca Succes met het maken van je keuze!
Groetjes,
Nadine.
Ik ga misschien ook een talencursus volgen in Salamanca, maar eigenlijk wil ik daar graag wat bijverdienen. Weet iemand een goede website? Ik vind namelijk niet echt wat ik zoek. Ik wil ook niet op goed geluk naar daar trekken, de cursus doen, en dan geen werk vinden, dat zou ik ‘sneu’ vinden… (en dat werk zou dan misschien babysitten zijn ofzo)
Salamanca, dat lijkt me echt zo’n zalige stad!!!
Groetjes, Kate x
wanneer wil je naar Salamanca? Ik denk erover om in september een jaar daarheen te gaan. Ik hoop de taal goed te beheersen na dat jaar om daar verder te kunnen studeren/werken. Ben je er ooit geweest?
Een vriendin van me is met Don Quijote gegaan. Zij was er niet zo over te spreken. Ze vond het erg duur en adviseerde me om bij de unisversiteit van Salamanca te kijken naar de taalcusussen voor internationale studenten. Heeft hier iemand ervaring mee?
Gr, Nomi
De universiteit van Salamanca is georienteerd op groepen, met name uit de VS. Zij krijgen heel weinig individuele studenten. Qua prijzen zijn zij niet echt concurerend met de privescholen, zelfs niet met de betere privescholen.
Niet alleen vanwege de prijs maar ook omdat de lesgroepen
veel groter zijn.
De universiteit (cursos internacionales) krijgt ook veel Erasmus studenten en leraren Spaans uit Europese landen, die komen altijd als een vaste groep binnen.
In Salamanca heeft don Quijote veruit de beste naam, in andere plaatsen in Spanje, zoals Malaga, Madrid of Barcelona zijn er meer goede kwaliteitsscholen. Kijk eens op www.eaquals.org voor een list van top talenscholen in Spanje en Europa.
Originally posted by fly@02-03-2005, 14:44:29
** Een vriendin van me is met Don Quijote gegaan. Zij was er niet zo over te spreken. Ze vond het erg duur en adviseerde me om bij de unisversiteit van Salamanca te kijken naar de taalcusussen voor internationale studenten. Heeft hier iemand ervaring mee?
Gr, Nomi **
ben ik het mee eens teveel nederlanders op een kluitje die meestal bij elkaar blijven !!
he Granada is ook een hele leuke stad op spaans te studeren !
Ik wil het liefst een jaar naar Spanje gaan om de taal goed onder de knie te krijgen en daar evt. aansluitend te studeren/ werk te zoeken. Nu heb ik begrepen dat er ook taalcusussen voor een academisch jaar zijn in Salamanca, maar de meeste mensen die ik erover heb gesproken hebben kortere cursussen gedaan. Heeft iemand ervaring met de jaarcursus? Ik zou graag willen weten hoe dat is, wat voor niveau Spaans je daarna hebt (voldoende om een universitaire studie te volgen?) en wat de kosten zijn.
Groetjes, Nomi
Mijn ervaring is dat je na 9 maanden het Dele 2 examen kan halen. Dat geeft een goede basis voor een universitaire studie Spaans. Sterker nog, waarschijnlijk heb je dan voldoende niveau om 85% te voldoen (qua taal) aan een universitaire studie in bijv. Rijksuniversiteit Leiden.
Ga wel naar een kwaliteitsschool. Sommigen in dit forum proberen kwaliteitsscholen als “te duur” af te stempelen, maar in deze sector is goedkoop meestal duurkoop.
Voor kwaliteitsscholen in Spanje en Europa:
Eaquals keurmerk van Europese kwaliteits talenscholen
groetjes,
Chris
Hoi allemaal!
Ik wil jullie even bedanken voor jullie reacties, ben er nu vrijwel zeker van dat ik naar Salamanca zal gaan bij Academia Isla. Don Quijote klinkt ook wel goed, maar zit er qua prijs voor mij helaas niet in…
wanneer wil je naar Salamanca? Ik denk erover om in september een jaar daarheen te gaan. Ik hoop de taal goed te beheersen na dat jaar om daar verder te kunnen studeren/werken. Ben je er ooit geweest?
Ik ben van plan om begin oktober te gaan, en dan voor 6 maanden. Ben nog nooit in Salamanca zelf geweest maar wel in andere delen van Spanje, beviel goed. Weet zelf nog niet of ik daarna misschien nog blijf om daar te werken of verder te studeren… Weet je al met welke organisatie je gaat?
groetjes, Natalia