Ik ben druk bezig met plannen voor de zomervakantie van 2005. En het lijkt mij wel wat om de zomeraanbieding van studytravel te gaan doen, weken naar salamanca, spaans leren! Is er hier iemand die hiermee ervaring heeft, en mij meer kan vertellen. Ik wil alleen gaan, ben 19 jaar. Hoe gaat het er aan toe, veel uitgaan? veel cultuur? hoeveel mensen gaan er alleen? hoe oud zijn de studenten? al dat soort dingen! Ik moet namelijk nog even over de treep getrokken worden, haha!
Ik zou zeggen: doen!
Ik heb een paar jaar geleden in Salamanca gezeten voor een aantal maanden en het is me hartstikke goed bevallen!
Ik deed een cursus bij Escuela Internacional, te boeken via Interlanguage, maar rechtstreeks bij deze school boeken scheelt je een paar tientjes per week.
De school zit vlak bij het centrum en is niet zo vreselijk groot (40-60 ‘studenten’). Het leuke is dat, in tegenstelling tot het nogal Nederlandse Don Quijote, op Escuela Internacional mensen zitten uit echt alle uithoeken, variërend van 18 tot 70 jaar (maar veruit het meest jongeren). Heel veel mensen komen in hun eentje naar Salamanca, dus contacten zijn zo gelegd.
Ook kan je accomodatie regelen via deze school, dat over het algemeen goed is.
Het is niet dat ik een goed overzicht heb van alle taalscholen in Salamanca, dus misschien vind je nog wel een betere of goedkopere dan Escuela Internacional, maar een betere stad om Spaans te leren dan Salamanca ga je (in Spanje) in ieder geval niet vinden!
Adios!
Sjoerd.
Het is zeker een goede ervaring om in Salamanca een taalcursus te volgen. Natuurlijk zijn er vele aanbieders, zo ook http://www.grimweb.info .
Wij bieden echter geen combi werk en leren. Je kunt in Salamanca eigenlijk redelijk goed aan werk komen als je een beetje basis-spaans spreekt en natuurlijk Nederlands+engels (duits/frans). Ook bijv. via Randstad of Dactylo, indien je van tevoren zeker wilt zijn.
Don Quijote is eigenlijk toch wel gemengt, maar er komen idd. overwegend nederlanders en ze zijn een stukje duurder. Maar op vele scholen krijg je goed onderwijs. Let op de keurmerken! bijv. E.L.I.T.E. en FEDELE.
Ik heb zelf twee jaar geleden de 8-daagse studiecursus gevolgd met school en ik moet zeggen: het is echt een aanrader!
Ik ben deze zomer klaar met mijn hbo-opleiding en ik heb inmiddels de 17daagse zomeraanbieding via Studytravel geboekt naar Salamanca. Ik heb er erg veel zin in, ik vertrek 15 juli met de bus. Wie weet kom ik jou er wel tegen van de zomer, lijkt me erg leuk!
Hallo allemaal!
bedankt voor de leuke reacties! ik moet nog boeken maar waarschijnlijk ga ik van 1 tot 31 juli! Als er hier nog meer mensen zijn die dan gaan, lijkt het me leuk om alvast wat kennis te maken!
groetjes lizet
Zaterdagavond 26 februari komt de Yorin Travel uitzending over Spaans leren in Salamanca opnieuw aanbod. Dit is opgenomen bij don Quijote in Salamanca. Het geeft een goed beeld van de stad en ook de school.
don Quijote is van oorsprong een Nederlands bedrijf, met 8 eigen scholen in Spanje en Mexico, 5-10 jaar geleden kwamen daar heel veel Nederlanders, nu is don Quijote de grootste en meest internationale school van Spanje met mensen uit meer dan 60 landen, de Nederlanders zijn relatief maar een kleine groep daar.
De meeste leerlingen in Spanje in het algemeen komen tegenwoordig uit de Verenigde Staten, waar Spaans leren een absolute noodzaak is voor de CV in heel veel beroepsgroepen.
Mijn vriendin heeft in deze sector gewerkt en ik ken de de meeste scholen in Barcelona en Salamanca vrij goed. Studytravel is een van de betere talenreisbureaus van Nederland en verkopen vele scholen in Spanje, o.a. Mester in Salamanca. Hier komen veel groepen Nederlanders aan, voornamelijk jongeren. Het is minder internationaal dan don Quijote maar zeker een aanrader, met name vanwege de prijs. Voor talenreisbureaus in Nederland, kijk ook bij Talenreisbureaus in Nederland
Europees gezien is het beste keurmerk Eaquals zij zijn het volgende:
Eaquals is a pan-European Association of language training providers aiming to promote and guarantee quality in modern language teaching institutions. To achieve these aims it has established and published a demanding set of criteria for membership. These are laid out in the form of a Code of Conduct, Student, Staff and Information Charters (ISBN 88-900072-0-6), and backed up by a rigorous inspection scheme
In Spanje zijn er twee keurmerken, 1. CEELE en 2. Cervantes, centro acreditado. Zij hebben dezelfde inspecteurs, met verschillende inspectiecriteria. Een van deze twee keurmerken, of beide, is een teken dat de school aan de inspectiecriteria hebben voldaan. Er bestaan ook formele rapportcijfers, maar geen enkele school publiceert deze, voor zover ik weet. Zij letten op zaken zoals leskwaliteit, CV van leraren, infrastructuur etc. Dit jaar gaan ze ook strenger controleren op ontduiking van betaling van sociale zekerheid voor leraren, wat helaas nog wel eens voorkomt in verschillende sectoren in Spanje. De nieuwe sociaal-democratische regering van J.L. Zapatero begint hier paal en perk aan te stellen.
Salamanca is een geweldige stad…voordat je gaat kun je al een beetje spaans oefenen via http://www.gratisspaans.startbewijs.nl, heb je nog meer plezier!
Alle scholen in bijv. FEDELE moeten verplicht een keurmerk dragen, dus als je bij een school van deze vereniging zit, zit je goed… In princiepe kun je FEDELE dus als een soort keurmerk beschouwen…
“The FEDELE schools have all of these academic aspects endorsed by a quality stamp, either CEELE (Qualified by the University of Alcalá) or Cervantes (Accredited by Cervantes Institute).”
Ok, Ik zie je punt. Maar blijft dat ze refereren aan externe keurmerken, daar ze zelf een branche-organisatie zijn.
Is verder ook niet super belangrijk.
Ik hoop persoonlijk dat Ceele en Cervantes strenger zullen worden dit jaar qua toetsing van arbeidsvoorwaarden van leraren, dat zijn uiteindelijk de mensen die de kennis overdragen aan de leerlingen.
Ik ben bezig om “10 punten te schrijven” waaraan je een talenschool kunt toetsen en hoop binnenkort mijn eigen website of blog te maken over dit onderwerp.