Absolute must-sees

Wie zou mij graag willen vertellen wat de musts zijn in Vietnam?

Ik ben op dit moment mijn reis door thailand en vietnam aan het plannen. Dit is voor mij de allereerste keer solo backpacken dus heb eerlijk gezegd niet echt een idee hoe, wat, waar…
Ik heb nog geen vaste data waarop ik zal aankomen in Vietnam, maar ik plan er 3 tot 4 weken voor uit. Ik ga vliegen op Hanoi en wil terugvliegen naar bangkok vanuit Ho chi minh. Ik heb dus geen idee wat haalbaar is in deze tijd, maar ik heb al gezien dat hier ontzettend veel vietnam-kenners zitten, dus hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen!

Alvast hartelijk bedankt!

Hoi Evelien, moedig dat je solo gaat backpacken…! Dat heb ik zelf niet aangedurfd, ik ben met en groepsreis mee geweest. Eveneens ben ik zo iemand die al snel door de bomen het bos niet ziet, dus het plannen van een route vind ik ook moeilijk.
Ik ben zelf 22 dagen in Vietnam geweest en vond dat het tempo toen wat te hoog lag. Ik zou je aanraden vier weken de tijd te nemen en dan ook zeker naar Sapa en de Mekongdelta te gaan. Die liggen dan wel beide niet op de route tussen Hanoi en HCMC maar wel erg de moeite waard. En wat dacht je van Halong Bay.
Tja, wat kan ik je verder aanraden… het is wel en brede vraag die je stelt. Ik vond de Cao Dai tempel in Tay Ninh de moeite waard, wel toeristisch. De hectiek op straat in de grote steden (scooters), het viezige china town in en het backpackerspark in HCMC, eettentjes langs de straat in Hanoi, snorkelen, vismarkt, fietsexcusie door Hanoi en omstreken, de nachtrein, pfff wat moeilijk! Zo veel meer!
Ik zou zeggen, lees je in op het forum, in biebboeken van de bibliotheek, en maak aan de hand daar van je reisschema.

Hele brede vraag inderdaad, bedankt voor je reactie in ieder geval.
Ik wil nog niet alles vastleggen qua route, maar Ha long bay word het sowieso, haha.

• Updated - - -

Oja, strand vind ik trouwens niet extreem belangrijk, omdat ik de rest van mijn vakantie op de thaise eilanden ga luieren :slight_smile:

Hallo Evelien,

Wat jammer dat je je interesses niet vermeld heb, want dat maakt het antwoorden veel makkelijker.

Maar hier suggesties en in willekeurige volgorde .

Hanoi, Saigon, Hoi An, Hue, Halong Bai, Sapa , Mai Chau,Tam Coc, Cu Chi, Vinh Moc, Mekong delta, Dalat, My Lai, hong Nha park, cham tower plekken, DMZ, HCM route.

Ben het helemaal met I eens dat je in weken een hoog reistempo moet aanhouden.
Ik hoop dat je misschien nog eens wilt posten en dan meer specifiek met je interesses, dan kunnen we er dieper op in gaan.

Tot de volgende post dan maar?

gr.
Ton.

Hoi ton, dankje voor je antwoord!

Het is inderdaad een goed idee, om mijn interesses te vermelden.
Ik ben ten eerste geen museum persoon, wel een natuur persoon.
Omdat ik nog jong ben (24) vind ik het wel nodig om op plaatsen te komen waar andere leeftijdsgenoten komen, ook omdat ik alleen reis…

Ik ga graag op ontdekkingstocht in grotten/natuurparken of dorpjes.

Ik heb vanochtend allerlei dingen opgezocht op youtube, internet, lonely planet etc.
De mekong delta, lijkt me erg interessant, net als ha long bay dus (lekker toeristisch ja, maar onvermijdelijk)

Hoi an, staat absoluut op mijn lijstje, heb er veel goeie dingen over gelezen. Een trekking lijkt me erg leuk om te doen, mits ie niet te zwaar is.

Wat kan ik trouwens verwachten van het weer in het noorden, ik geloof dat het in november/december het koudst is.

Hallo Evelien,

Bedankt voor je snelle reaktie, dus vind dat ik ook even snel moet reageren.

Zal proberen om het een chronologisch te houden, wil nog al eens dat uit het oog te verliezen.

hanoi
must

Halong
must

Sapa of Mai Chau; must
Zou voor Mai Chau gaan, niet touristisch en dan via de Ninh Binh provincie naar ninh Binh stad en dan naar Phong Nha Park voor de grotten en de natuur.

Van Hue naar Hoi An naar of nha trang of mui Nee om je goed te gaan stappen met andere backpackers.
Let wel op voor Nha Trang , want daar is net zo veilig als in gemiddelde stad in Nederland als je begrijpt wat ik bedoel.
Dus even op zijn Nederlands handelen en je ondervind geen problemen daar.

Mui Nee
Daar vind je hoofdzakelijk surfers en kite boarders en natuurlijk ook vele backpackers leeftijdsgenoten.

Saigon is ook een walhalla voor backpackers, en een hele wijk is daar te vinden.
Ik denk dat je daar veel informatie kan vergaren voor het verdere naar de Mekong Delta.

Weer in het noorden
Ik kan daar natuurlijk niets over zeggen.
Ik ben daar enkele malen geweest in die periode en altijd geweldig weer gehad.
25 graden, geen regen.

Trekking.
trekking die niet zwaar is is natuurlijk helemaal perfekt te doen in Mai Chau.
Scheelt je ook de vrij dure trein reis naar Sapa waar je 2 overnachtingen voor hebt in Mai Chau ; wel natuurlijk kosten om in Mai Chau te komen, maar die zijn echt helemaal te overzien.

Mekong Delta
must.

Misschien ben ik wat vergeten, sorry daarvoor, maar attendeer me daarop AUB.

Maar denk, is wel de meest touristische route , maar gezien je reistijd wel zo het makkelijkst te halen.
Zeker met de bussen.

gr.
Ton.

Geweldig Ton! Echt hartstikke bedankt. (alweer, na de visum vraag)
Ik ga me er goed in verdiepen en kijken of alles goed te doen is e.d.

Echt hartstikke bedankt :slight_smile:

Groetjes evelien

Even een berichtje vanuit hue. Ik ben nu een week in vietnam en vind het erg leuk. Hanoi was wel even wennen zeg, jeetje! Maar wel ontzettend veel fun gehad, had een erg fijn hostel, hanoi hostel. Ontzettend behulpzame staff. Ik heb een 3d2n trip naar halong bay gedaan, met monkey island en het was echt geweldig! We hadden ook geluk met het weer, lekker zonnetje en geen wolkje aan de lucht. Afgelopen nacht met de open bus naar hue gegaan. Was eerst van plan om naar phong nha te gaan maar het hostel was al volgeboekt en wil geen duur hotel boeken ivm budget, dus dat is wel jammer. Ik ga misschien morgen een tour naar phong nha caves doen. Pik ik die ook weer mee!

Leuk om je update even te lezen Evelien.

Als je in Hoi An bent is het erg leuk om een kookworkshop te doen.

Dat gaat zeker gebeuren!

Even een vraagje voor een reisgenootje, zijn er rond hcmc nog mooie stranden niet te ver weg?

Hallo Evelien,

even een snel antwoord want zie dat je on line bent.

Binnen 2 uur vanaf Saigon kan je aan het strand liggen in Can Gio en in Vung Tau.
Can Gio is vooral Vietnamees en weinig touristen; in het weekend veel mensen van Saigon voor een kleine weekend break aan het strand

Vung tau
Touristisch, maar wel mooi strand, mooie resorts, ook hostels te vinden en een heel mooie stad met leuke bezienswaardigheden.

Even googlen voor een keuze.

Gr.
Ton.

1 like

@EvelienRR krijgen we nog foto’s / filmpje te zien op Wereldwijzer? :slight_smile: