Tips: welke plaatsen aandoen Vietnam?

Hallo mede reisgenoten,

Ik ben druk bezig met het plannen van mijn rondreis door Cambodja en Vietnam, maar loop helaas in Vietnam vast met mijn planning.
In totaal ga ik 6.5 week weg, waarvan een maand in Vietnam. :chin:

Mijn reisschema voor Cambodja staat in principe vast, maar tips ook altijd welkom :slight_smile:

• 3 dagen Siem Reap
  • 1 dag Battambang
  • 5 dagen Sihanoukville
  • 1 dag Kampot
  • 1 dag Koh Tunsay
  • 2 dagen Phnom Penh

Voor Vietnam heb ik een maand ivm visum. Ik heb 1 hele dag in Ho Chi Minh en daar wil ik graag de Chu Chi tunnels aandoen. Maar nu lees ik ook wat over een dagexcursie naar de Mekongdelta…
Da Lat blijf ik meerdere dagen, dan 1 dag naar Bai Xep, en Hoi An waar ik ook meerdere dagen wil verblijven.

Vervolgens naar Hue, Phong Nha en Ninh Binh, maar welke van deze 3 is de moeite waard om een paar dagen te verblijven?

In Hanoi blijf ik 2 dagen en uiteraard nog een cruise door Halong Bay.

En ik twijfel nog over Sa Pa, dus tips meer dan welkom :wereld:

Even in het kort wat voor soort reis ik ga maken: Ik ga backpacken in me uppie, hou van wandelen en natuur maar een mooi strand is soms ook wel lekker. Cultuur en tempels leuk voor een keer, maar na vorig jaar in Laos en Thailand te zijn geweest aardig tempel moe geworden haha.

Ik hoor graag van jullie.

Groetjes Afke

Hoi Afke,

Wat een lekker vooruitzicht! Gave reis :slight_smile: Wij zijn op dit moment in Cambodja en hebben daarvoor bijna een maand in Vietnam gezeten, geweldig land!

Dan je vragen. Melong delta is inderdaad een bezoek waard. Je kunt vanuit Ho Chi Minh een 1 of meerdaagse tour boeken, maar je kunt er ook op eigwn houtje doorheen. Wij hebben het met een tour gedaan, maar vonden die wel te druk en volgepropt, zou dat de volgende keer zelf doen. Voor de cu chi tunnels moet je wel een halve dag uittrekken, war remnants museum is ook interessant. Kun je op dezelfde dag doen.

Da Lat vonden we erg leuk, mooie omgeving en genoeg te doen. Vooral op pad met de easy riders was gaaf.

Van de drie plekken die je daarna noemt vond ik Phong Nha het leukst, we bleven hier drie nachten. Hué vond ik tegenvallen, maar is persoonlijk want veel mensen vinden het super. Wij waren 2 nachten in Ninh Binh, daarna 3 in Phong Nha en 2 in Hué.

Sapa zou ik zeker aandoen!! Of in elk geval het noorden, ik hoor ook veel moois over de andere bergdorpen. Maar hiken door de rijstvelden met constant een geweldig uitzicht vond ik één van de hoogtepunten van onze reis.

En je hebt trouwens niet zoveel tempels in Vietnam, dus dat scheelt :wink: Ik denk dat je ongeveer dezelfde route gaat doen als wij, en we zijn 27 dagen gebleven en hebben niet hoeven haasten. Ik zou vooral niet teveel vastpinnen op hoeveel dagen je ergens blijft, maar dat ter plekke bekijken. Wij hebben regelmatig een nachtje bijgeboekt ter plekke.

Dan nog over Cambodja. We zijn er nu dus ik kan nog niet over alles oordelen… maar waarom heb je vijf dagen Sihanoukville? Of ga je nog naar Koh Rong vanuit daar? Wij zijn momenteel in Kampot en dat is een erg relaxed dorpje met mooie omgeving, net vanochtend toch ewn derde nacht bijgeboekt, dat zegt misschien genoeg :wink:

Hopelijk heb je hier iets aan en als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust!

Groetjes, Herma

Sent from my GT-I9301I using Wereldwijzer mobile app

Dag Afke en Herma,

Azie is altijd mooi om te bezoeken. Om mij heen merk ik dat Cambodja en Vietnam wel steeds populairder worden, daarom blijft het zaak de juiste plekjes te vinden.

Groet,

Frank

Hoi Herma,

jazeker een héérlijk vooruitzicht, kan niet wachten!! Jaloers op jullie :stuck_out_tongue:

Sihanoukville gekozen voor een paar daagjes strand en niks doen, en omdat ik voor Vietnam een maand visum neem dus dan “beperkte” tijd.
En leek me wel een mooie plaats met koraalriffen en eilandjes, verborgen stranden waar je op de fiets naartoe kan.

Heb 1 dag in Ho Chi Minh dus dan ga ik voor de tunnels. Ik ben enigszins gebonden aan een reisschema wat het plannen wat lastiger maakt.
Ik reis met een backpack bus en die gaat 2x per week. Eventueel een stukje alleen met openbaar vervoer is natuurlijk ook nog een optie.

Dalat heb ik veel leuke dingen over gelezen, en aangezien jullie ook positief zijn moet dat goed komen. Hoi An moet ook erg leuk zijn en dan evt vanaf daar zelf met openbaar vervoer naar Danang.
Kan dan nog op 1 plaats uit de bus stappen of kiezen voor Sapa, dus vandaar mijn planning stress. Kan altijd nog een keer terugkomen voor noord Vietnam dus in 1e instantie laat ik dat open.
Ik twijfel over Hué (daar al meer mindere verhalen over gehoord), Phong Nha (lijkt me zelf ook mooi) en Ninh Binh.

Heel veel plezier nog in Cambodja en bedankt voor de tips :slight_smile:

Groetjes Afke

Lastig dat je gebonden bent aan die bus! Is die bus goedkoper? Want anders kun je gewoon in iedere plaats een busticket voor vervoer naar de volgende plaats boeken en ben je wat flexibeler in waar en wanneer je wilt gaan. Sihanoukville vond ik vooral erg toeristisch, misschien nog een idee om naar Koh Rong te gaan. Als je een stukje van de pier een hotel boekt, heb je een superfijn relaxt en rustig verblijf. Wij hadden een bungalow op het strand en er was verder bijna niemand!

Veel plezier nog met plannen!

De planning van Cambodja zou ik zeker aanpassen:

• een dag langer Battambang, mooie omgeving om te fietsen (Tomato GH heeft fietsen)
  • 5 dagen Sihanoukville snap ik niks van. Misschien Koh Rong? Bij SHV gaat de riolering rechtstreeks in zee en er verzuipt regelmatig een buitenlander, ook gezonde jonge mannen (sterke stroming). Let dus op waar je in het water gaat. Verder is het (deels) een toevluchtsoord voor figuren die in de westerse maatschappij geen plekje meer vinden en zijn ontvlucht (criminelen, drank, drugs, labiel, zweveriggheid).
  • Kampot ook langer.

Vervoer kun je inderdaad overal ter plekke, vaak wel een dag vooraf, boeken via je hostel/hotel/guesthouse inclusief pick-up. Overnachtingen zou ik minimaal vooraf even zoeken wat de goede en betaalbare plekken zijn (tripadvisor/agoda/hostelbooker) en in het hoogseizoen op de populaire plekken vooraf boeken. Een goede voorbereiding is het halve werk.

Johan

Ik reis met een backpack bus omdat ik het een fijn idee vind niet helemaal “alleen” op reis te zijn. In de bus ontmoet je meer mensen die alleen backpacken, en ook kan de reisleider je tips en advies gegeven. Dit is de 4e keer dat ik zo op reis ga en al ben ik dan iets gebonden qua bus tijden… dat vind ik niet erg.
Ben uiteraard altijd vrij om te doen wat ik wil, en kan evt. altijd zelf een busticket boeken om verder te gaan.

Raar dat iedereen zo negatief is over Sihanoukville, is deze plaats echt niet leuk?
Heb hiervoor gekozen om paar daagjes strand te pakken, om te fietsen naar verborgen strandjes en idd dagtocht te maken naar de eilandjes.
Als het me niet bevalt boek ik gewoon een bus naar kampot.

Waar ik vastloop is Vietnam. Phong Nha/Nninh Binh of Hué. Iemand daar nog tips voor?