Dag mensen, ik heb nu een tijdje (flink wat uurtjes ;)) in het forum zitten lezen en heb al veel informatie op gedaan. Toch wil ik nog wat tips hebben voor mijn reis. Ik ga in oktober ongeveer 5 weken naar Vietnam en Cambodja. Mijn reis begint in Hanoi en ik vlieg van Phnom Penn weer terug naar NL. Ik ben 26 en ga alleen op reis, voor de eerste keer… Redelijk spannend, maar erg veel zin in! Tijdens mijn reis wil ik leuke mensen ontmoeten, de mooie dingen van de landen zien en gewoon genieten! Het moet een combinatie zijn van stad & platteland, van avontuur & rust en cultuur & stappen. Je eerste reactie is vast: succes in 5 weken, dat lukt amper in 5 maanden… Maar ik ga ervoor Ik wil zo weining mogelijk plannen, maar globaal komt mijn tocht er ongeveer zo uit te zien:
Hanoi + omgeving (Ha Long, Ninh Binh,etc)
Da Nang + omgeving (Hoi An, Hue, etc)
HCMC
Mekong Delta
Phnom Penn
Angkor Watt
Zoals je ziet, weinig vastleggen maar een globale route. Ik ga niet van dag tot dag boeken, maar ik wil een paar zekerheids inbouwen die ik gezien moet hebben. Wat ik graag wil weten is:
De belangrijkste vraag: Op welke plaatsen moet ik tijdens mijn reis zeker stoppen? Om 1 van mijn doelstellingen te halen
Het is een lange route, waar kan ik het beste een binnenlandse vlucht nemen zonder veel te missen?
Weten jullie of ik ergens een motor oid kan huren een stuk van mijn route af leggen en ergens anders weer inleveren?
Welke tips hebben jullie nog meer als ik opzoek ga naar: stad & platteland, avontuur & rust en cultuur & stappen?
Thanks alvast, ik ga ondertussen de 1 of 2 topics die ik nog niet gelezen heb, ook nog even doorlezen
Ik zou als ik jou was van Danang naar HCM vliegen. Als je in Hanoi begint en afzakt naar Danang (zeg maar Hue en Hoi An) kun je makkelijk met Jetstar bijvoorbeeld naar HCM vliegen.
Wij zijn net een week terug en hebben o.a. een 3 daagse fietstoer door de Mekong Delta gedaan, helemaal geweldig. Ook het binnenland is mooi. Als je wilt motor rijden moet je een vietnamees rijbewijs hebben dus dat lijkt me lastig maar je kunt dus ook met een Easy rider achterop de motor van Hoi An via het binnenland naar Dalat of Nha Trang reizen. Je komt dan echt door het binnenland. In Nha Trang kun je dan je eventuele “stap behoefte” bevredigen en lekker op het strand liggen.
Succes. Je zult het geweldig gaan vinden denk ik.
Hey thanks voor je bericht! Ik hoop dat je het leuk hebt gehad? Zo’n fietstocht lijkt me ook helemaal leuk! Waar heb je dat geregeld? Andere mensen nog met goede tips?
Ik sluit me bij Geschiere aan. Goede tips. Zelf vond ik Hoi An, Mui Ne (aparte vegetatie en de mogelijkheid om van duinen af te glijden) en de Mekong Delta (ik ben er per boot doorheen getrokken) het meest geweldig van Vietnam, maar er zijn nog zoveel andere mooie streken: Vietnam is heel divers (wat betreft landschap en mensen) en dat maakt het wat mij betreft zo’n indrukwekkend land.
Mocht je wat stappen betreft ook genoegen nemen met kroegen, dan kun je in Hue, Hoi An en DaLat ook goed terecht. Ik ben meer een ‘kroegenmens’ en vond ze daar erg leuk. In Mui Ne kun je trouwens ook stappen in strandclubs, maar Nha Trang is er inderdaad meer geschikt voor. Ook heb je daar mooie tempels. Dus wat betreft stappen en cultuur kun je daar wel terecht (zelf vond ik het sfeertje wat minder, maar het ligt er maar net aan waar je van houdt).
Wat betreft het platteland: hou er rekening mee dat in dorpjes je problemen kunt krijgen met autoriteiten (soms kom je er maar moeilijk weg). Zelf ben ik met een gids op pad geweest in dorpjes en dat is goed bevallen.
Ik zal nog eens even verder denken. Misschien dat ik nog meer kan bedenken…
Je kunt in Hue goed stappen; eigenlijk beter dan in Hoi An. Maar zoals al is genoemd is Nha Trang de beste plaats op de steden Hanoi en Saigon na.
Om van Hue, Danang of Hoi An naar Nha Trang over de weg te gaan is resp.500, 450 en 420 km.
Met gemiddeld rond de 60 km/h zonder stops is dit dus een lange zit, dus vliegen is een optie.
Wanneer Nha Trang je aantrekt vlieg er naar toe vanaf Danang om te stappen ( Sailor club, why not bar enz.) en dan de tip van Elma om daar de easy rider te boeken voor misschien Mui Ne icm Dalat.
In Dalat heb je 2 lokaties met crazy tables.
1 bij een tempel en 1 bij lokaal oud vrouwtje.
Wanneer je je handen rond de 5 cm van de tafel houd en zegt dat ie linksom moet draaien, zonder de tafel aan te raken, en je loopt ook linksom gaat het tafelblad ook linksom mee; de voet blijft staan. Heel apart en niet te begrijpen ( zelfs na 5 verschillende bezoeken in 3 jaar)
Ik probeer komend weekend filmbeelden hiervan op deze site te plaatsen om je een idee te geven van dit.
Ook het stappen in Dalat is goed met diverse discotheken en bars zoals Anne-Jitske al schreef.
Hoe hebben jullie uitstapjes in de omgeving van de steden geregeld? Bijvoorbeeld naar Sa Pa, Han Long, Can Tho, enz… Hebben jullie dat in de steden (HCMC en Hanoi) geregeld inclusief vervoer, of zijn jullie op eigen houtje naar die plaatsen gegaan en daar wat geregeld?
Waarom ik het vraag, ik heb geen zin om 3 keer terug naar Hanoi of HCMC te gaan, liever reis ik door.
Ja kijk van stappen heb ik natuurlijk niet echt verstand maar andere op dit forum wel.
We hebben de fietstocht in HCM bij aankomst geregeld. Ik moet zeggen het was niet super goedkoop maar wel erg goed. Maximaal groep van 6 personen maar wij zijn met z´n viertjes (eigen gezin) met een gids 3 dagen op pad geweest. Geregeld bij http://sinhbalo.com. Je overnacht dan 1 nacht op een eilandje bij een soort van homestay en 1 nacht in een hotel in Can Tho.
Verder hebben we het meest ter plaatse geregeld (halongbay tour, scooters gehuurd) De trip met de easy riders hebben wij niet per motor maar per auto gedaan omdat dit anders met 4 personen iets te prijzig ging worden. Dit had ik wel vooraf vanaf thuis al geregeld zodat we netjes in Nha Trang werden opgehaald.
Het is lastig te zeggen wat het meest leuk was. Ik vond Vietnam in elk geval geweldig. We hebben al meerder aziatische landen bezocht maar Vietnam is toch weer effe anders. Mekong, Mui Ne en Hoi An vond ik echt super. De toch door het binnenland is best wel vermoeiend omdat je 5 dagen met een gids en chauffeur op pad bent maar je ziet dan ook wel wat. In elk geval geen andere toeristen, op een enkele andere easy rider na.
Ik heb alles geregeld vanuit de plek waar ik op dat moment zat. Dus in HCMC de reis naar de Mekong Delta en Mui Ne. Vanuit daar de reis naar DaLat geregeld, enz. Ook wat uitstapjes in de omgeving betreft heb ik dit gedaan vanuit de plaats waar ik me op dat moment bevond.
Wat een leuk plan! Hanoi is een erg leuke stad (je gaat wel moet wennen aan het verkeer ). Vanuit Hanoi kan je package tourtjes kopen naar Ha Long Bay en Sapa, het is allemaal heel makkelijk en voor een leuke prijs. Het voordeel van een package tour is dat je meteen een groepje hebt, en dat is leuk als je alleen reist. Ha Long en Sa Pa zijn erg mooi!! In Hanoi is het leuk om een voorstelling met waterpoppen te gaan zien, typisch Vietnamees. En oja, het eten in Vietnam is echt heerlijk! Persoonlijk vind ik het het lekkerste eten in Azie.
Wij deden Halong Bay, kwamen eind van de middag terug en namen 's avonds de nachttrein naar Sa Pa. Voordelige verbinding, qua tijd.
Ik heb gevlogen van Hanoi naar Hue, van daar met een open bus ticket naar het zuiden afgezakt. Hoi An is leuk, blijf je plakken als je je laat verleiden kleding op maat te laten maken ;).
HCMC vond ik minder, maar wij hebben de Cu Chi tunnels gemist, echt balen, was verkeerd geboekt. Dus ga die zeker zien. Het war museum is ook indrukwekkend.
Angkor Wat is heel mooi! In de LP staat een leuk hostel bij “our pick” (budget range). Siem Reap kan je ook aardig stappen. Leuk plaatsje. Regel een tuk tuk om je de hele dag rond te rijden tussen alle tempels, dat heb ik twee dagen gedaan.
Phnom Penh vond ik ook een leuke stad. En de Killing Fields en Tuol Sleng museum zijn weer erg indrukwekkend, ff wat traantjes wegpinken…
Het verschil tussen Vietnam en Cambodja is dat je in Vietnam alles kunt regelen met package tourtjes, en in Cambodja moet je alles zelf regelen. Maar alles gaat heel makkelijk. De mensen zijn heel vriendelijk, spreken goed engels. In Cambodja zijn ze erg armoedig en dat is soms moeilijk. Vooral de kinderbedelaars vond ik heftig. En je kan niet iedereen helpen…
Top tips allemaal! Echt goed. Ben de Lonely Planet; Vietnam, Cambodja en Laos, flink aan het doorlezen. Combinatie met jullie reacties, krijg ik een goed beeld waar ik moet zijn in Vietnam. Ik krijg er steeds meer zin in! Wees vrij om meer tips en verhalen te plaatsen, ik lees ze allemaal meer zeer veel plezier en interesse!
mocht je naar de killing fields willen gaan, raad ik je aan om eerst naar het Museum in de stad te gaan en dan door naar de fields… wij deden dit andersom, acheraf beter omgekeerd gedaan