(origineel bericht op be-more.nl)
Abdi
Abdi is onze bajaj rijder. Elke ochtend om 6.45 uur (behalve op vrijdag 8.45 uur) staat hij voor de deur (vaak moeten we hem nog wel wakker bellen) om ons naar een van de communities te rijden of op vrijdag naar Affini’s office.
Maar daarnaast rijdt hij ons ook op elk moment van de dag naar Time Cafe, naar internetcafe, naar de bank, restaurant, overal waar we willen. Hij spreekt daarnaast heel goed Engels wat erg handig is.
Maar eigenlijk is Abdi meer dan onze bajaj rijder. Hij weet, vooral 's avonds, feilloos de weg naar het huis. Buiten de geasfalteerde hoofdwegen zijn alle andere straten voorzien van een grove, rode, losse lava steen. Er is geen straatnaam te bekennen.
Afgelopen maandag was Abdi vrij en de bajaj rijder van een ander project had een kapotte bajaj. We waren met zijn zessen uit eten gegaan (de laatste avond van Nicole) en Nicole en ik werden uiteindelijk naar huis gereden door Abdi’s broer. Maar hij wist niet goed de weg naar ons huis. Ondanks dat we redelijk wisten dat we in de buurt waren van ons huis, stopt hij en zegt ‘hier is het’. Ik zeg onmiddellijk ‘hier is het niet, please call Abdi’. Want in de donkere straten voel je je niet echt veilig. Uiteindelijk drie straten verder staan we voor de juiste grote ons bekende donkerbruine poortdeur. Gelukkig thuis!
Wel onhandig want deze afhankelijkheid voelt niet goed. Maar het is ook snik donker en vanwege de slechte wegen neemt Abdi dikwijls een alternatieve route.
Langs de slechte wegen zijn kleine shops die van alles verkopen. Als we aangeven bij Abdi dat we drinkwater nodig hebben roept Abdi wat naar de shopverkopers vanaf zijn rijdende bajaj en al dan niet stopt hij, lopen wij naar binnen, geven we met onze vingers aan hoeveel flessen we willen en rekenen we af. Engels spreken is er bij deze shopverkopers niet bij. En ik kom met mijn Amhaars nog niet verder dan tot 3 tellen; and, hoelet, sost.
Abdi vraagt ook altijd wat we voor het water betaald hebben. En dan lacht hij en zegt dat het goed is of dat het te veel is. Ja, als farangi (buitenlander) betalen we hier nog wel eens te veel.
Eigenlijk is Abdi ons netwerk. Hij kan ons overal in voorzien. Super handig en noodzakelijk!