aanpassing in Nedewrland lukt me niet meer

Onze voorouders waren het wel en die info wordt opgeslagen in je genen. Generaties later wordt je er nog door beinvloedt. Zo vertoont een volk dat lange tijd in een dictatuur of zware corruptie leefde ook nog steeds bepaald gedrag.

Wat een onzin maar weer
 Gedrag wordt inderdaad bepaald door een combinatie van nature en nurture, maar Calvinisme is uiteraard dat tweede en niet dat eerste. Ook corruptie en dictatuur heeft geen invloed op je genen (nature), het zijn hooguit externe factoren die invloed hebben op jouw als persoon waar je je tot ontwikkelt (nurture).

En mocht dit je niet overtuigen: ik kom uit het katholieke zuiden des lands, daar werden de Calvinisten eeuwen lang vervolgd. Dus ik ben echt niet Calvinistisch lol2

Bovendien snap ik dit relaas over Calvinisme niet: als je niet Calvinistisch wilt zijn, dan moet je stappen ondernemen om je EIGEN denkbeelden te veranderen en er afstand van te doen. Niemand zal een beter leven krijgen en beter kunnen aarden wanneer hij/zij mij ervan overtuigd dat ik anders ben (of moet zijn) dan ik ben. Ik ben tevreden met mijn leven in Nederland, ik geniet van mijn mooie reizen, en wat anderen daar van vinden interesseert me dus niet. Ik vind eigen verantwoordelijk en eigenaarschap een heel belangrijk goed - zowel voor mezelf als voor anderen.

Zo is discussie onmogelijk. Er is genoeg wetenschappelijk materiaal aanwezig waaruit blijkt dat gedrag genetisch kan worden doorgegeven.

Blijkbaar begrijp je dan mijn vorige post niet. Een deel van gedrag zit in je genen, een deel wordt extern bepaald. Jij schrijft echter die externe factoren toe aan de genen, wat onzin is.

Er is veel geschreven over de verschillen tussen nature en nurture. Zoek zelf maar eens. Kom je er niet uit, dan nodig ik je bij deze uit om een keer bij een van m’n biologielessen te komen zitten.

Het valt al op hoe Berends standpunt zich wat aanpast terwijl jij werkelijk geen mm bent opgeschoven. Je stuurt zelfs een bedankje naar iemand die je bijvalt (
). Naar mij reageer je met wat een onzin als ik opmerk dat calvinsme doorwerkt in de nederlandse cultuur. Nu moet ik maar eens een les van je bijwonen. Geef je ook klompendans?

Ik beaam tot twee keer toe dat Calvisme invloed kan hebben op gedrag en cultuur. Ik beweer echter dat Calvisme geen invloed heeft op je genen. (Ik ben docent biologie, dus om een keer m’n les te bezoeken was niet meer dan een goedbedoeld advies.)

Verder zie ik niet in waarom ik mijn leven waar ik tevreden mee ben, voor jou moet veranderen. Wil je dat ik ook niet meer aard in Nederland, om nader tot de vraagsteller te komen? Ik heb in het verleden moeite gehad om me weer aan te passen na een lange reis, maar gelukkig heb ik een oplossing gevonden die werkt voor mij. Ik hoop dat jij ook een passende oplossing voor jezelf vindt. Misschien is klompendansen inderdaad een goede manier van ontspannen voor je, maar ik weet daar te weinig van om je te adviseren of assisteren. Ook jou wens ik succes met je zoektocht.

En jij bepaald vervolgens wat extern bepaald is en wat niet?

Het was me al opgevallen dat je wat ik opmerk over het Calvinsme op jezelf betrekt.

. Ik aard hier niet omdat ik een ander mening dan jij hebt?

Een uitnodiging om les bij te wonen als ik het nog niet begrijp is niets minder dan een ineffectieve poging om je superioriteit tav een onderwerp aan te tonen. Herhaaldelijk gebruik van het woord onzin leidt ook niet tot een vruchtbare discussie. Evenals het sukses met mijn zoektocht wensen omdat ik een andere mening heb.

Ik bepaal niet wat extern is en wat niet. Pavlov deed daar een eeuw geleden onderzoek naar (klassieke conditionering) en een halve eeuw later deden o.a. Lorenz en von Frisch onderzoek in deze. Ik voel me niet superieur over jou, maar versta wel m’n vak. Net zoals jij (waarschijnlijk) goed bent in jouw vak.

Wat jij schrijft over het Calvinisme betrek ik juist niet op mezelf. Ik probeer juist duidelijk te maken dat niet iedereen denkt als jij, maar dat lukt me niet. Dat vind ik jammer, ik vind je erg negatief. Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten, en ik vind het jammer dat jij mijn goedbedoelde woorden verdraait. Ik onthoud me dan ook van verder commentaar in dit draadje.

Misschien is het goed om even te resumeren en te bedenken dat niemand de wijsheid in pacht heeft?
Zou niet iedereen de fase/ontwikkeling als omschreven door afz moeten kunnen ondergaan om zich bewust te worden van de absurditeit van ons huidige bestaan. Wat overigens niet alleen Nederland beslaat. Gezamenlijk zou men daar dan verandering in aan kunnen brengen (die absurditeit) en dit soort onbegrip is dan helemaal niet van toepassing. Want ik geef toe; wat is nu echt van waarde buiten familie, gezin en echte vrienden en hoeveel tijd heb je daarvoor?
Ik begrijp het in ieder geval wel het heeft alleen totaal geen nut om in de put te gaan zitten. Doe er iets nuttigs mee, stel een doel die jouw leven ook hier weer worth while maakt. Help die mensen of hun omgeving