Tot enkele jaren geleden was ik er van overtuigd om eens ik mijn (brug)pensioenleeftijd gehaald had dat ik definitief samen met mijn echtgenote naar Spanje zou verhuizen. De laatste 3 jaar zijn we zo stilaan van bestemming aan het veranderen en spreekt Turkije ons meer aan. Over enkele weken vertrekken we op vakantie naar Belek en het bezoek aan enkele wooncomplexen staat op ons programma, gewoon om te vergelijken of wat we op internet zien wel klopt met de realiteit. Zo’n beslissing neem je toch niet van vandaag op morgen denk ik. Ik moet nog ong. 10 jaar werken maar zou eventueel nu al (binnen de 3 jaar) tot de aankoop van een woning willen overgaan. Mijn idee is dat het Turkije van nu het Spanje van 1970 is en dat het aankopen van een woning nu ideaal is.
Mijn vragen zijn nu:
Zijn er hier nog mensen die met een soortgelijk idee rondlopen(om definief te verhuizen naar Turkije) of er misschien zijn er die de stap al gezet hebben?
Welke streek zou het beste zijn?
Werk je beter met een maatschappij van hier.(België of Nederland) of kan je evengoed met een plaatselijke firma’s werken?
Zijn er(voor België dan) fiscale voordelen als je een woning in Turkije koopt?
Kan je zomaar definitief naar Turkije emigreren.(belastingen, verblijfsvergunning etc.)
Hoe zit het in Turkije met medische voorzieningen?
Wordt je zowieso wel aanvaard als buitenlander in Turkije?
Zoals je ziet een pak vragen die stof voor discussie opleveren en waar waarschijnlijk ook verschillende meningen zullen over bestaan, geen nood, pen jullie ervaringen of meningen hier neer en ik en enkele andere toekomstige “Halve Turken” zullen er dankbaar voor zijn.
Ook andere vragen van mensen die met hetzelfde idee rondlopen zijn welkom, op deze manier kunnen we veel info hieromtrent bij elkaar verzamelen en leren uit positieve en negatieve ervaringen van voorhangers.
Hallo Bono,
Zoals je wellicht reeds weet ben ik ook Belg en woon hier al bijna 10 jaar. Hier een woning aankopen is heel eenvoudig,maar je spreekt nog 3 jaar te wachten maar dan zullen de woning prijzen stukken hoger liggen, ze stijgen nu al elke dag. Woningen die je nu zal bezoeken zullen binnen een jaar zeker uitverkocht zijn. Nu een woning kopen kost je volgend jaar voor dezelfde woning minstens 2O.OOO euro meer.Daarom komen velen hier nu investeren,kopen en herverkopen.
Meer inlichtingen kan je me altijd persoonlijk mailen ben hier sinds lange tijd belgische makelaar in Turkije. Kom nooit naar Belgie,woon hier permanent. Een verblijfsvergunning hier bekomen is heel eenvoudig, je helpen bij emigratie is het werk van de makelaar hier,we helpen dagelijks mensen de stap te zetten.Om het even welke vragen je hebt, je kan me altijd persoonlijk mailen,
francoisevanhaesebrouck@hotmail.com
Groetjes uit Turkije,
Franka